Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 20.09.2016 року у справі №904/1761/16

Постанова ВГСУ від 20.09.2016 року у справі №904/1761/16

10.02.2017
Автор:
Переглядів : 149

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2016 року Справа № 904/1761/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Дроботової Т.Б.- головуючого Алєєвої І.В Мачульського Г.М. за участю представників:позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно)відповідачаПаливода О.С. - довіреність від 31.05.2016 року розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Південний гірнично - збагачувальний комбінат"на постановувід 04.07.2016 р. Дніпропетровського апеляційного господарського судуу справі№ 904/1761/16 господарського суду Дніпропетровської області за позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця"в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Публічного акціонерного товариства "Південний гірнично - збагачувальний комбінат" простягнення 78 356,88 грн.

В С Т А Н О В И В :

У березні 2016 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Південний гірнично - збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами в сумі 75 848,04 грн. та збору за зберігання вантажу в сумі 2508,84 грн., що разом складає 78 356,88 грн., на підставі статті 46, 119, 125 Статуту залізниць України.

У відзиві на позовну заяву відповідач просив в задоволенні позову відмовити посилаючись на його необґрунтованість.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 30.05.2016 р. (суддя В.Д. Воронько) позов задоволено, стягнуто з ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" плату за користування вагонами у сумі 75848,04 грн., збір за зберігання вантажу у сумі 2508,84 грн., 1378,00 грн. витрат по сплаті судового збору, з підстав затримки вагонів на станції Кривий Ріг-Західний з вини вантажоодержувача, яким не своєчасно забиралися вагони на свою під'їзду колію, що призвело до скупченості вагонів на станції призначення Кривий Ріг.

За апеляційною скаргою ПАТ "Південний гірнично - збагачувальний комбінат" Дніпропетровський апеляційний господарський суд (судді: В.В. Прудніков,Л.О. Чимбар, Е.В. Орєшкіна), переглянувши рішення господарського суду Харківської області від 30.05.2016 р. в апеляційному порядку, постановою від 04.07.2016 р. залишив його без змін з тих же підстав.

ПАТ "Південний гірнично - збагачувальний комбінат" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу в якій просить постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04 липня 2016 року та рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30 травня 2016 року скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги порушенням судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, пунктів 8, 9, 10, 12 Правил користування вагонами та контейнерами, статей 119, 121 Статуту залізниць України.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, взаємовідносини щодо подачі та забирання вагонів між ПАТ "Придніпровська залізниця" та ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", регулюються договором № ПР/М-13-2/11-13 1387/НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці" від 28.11.2013 р.

Так, в жовтні 2015 р. за накладними №№ 41674748, 41676149,41674730, 41674755, 41574714, 41674706, 41674698, 41674722, 41674680, 41675893, 41675984, 41675943, 41675851, 41675877, 41675992, 41675950, 41675927, 41676008, 41675976, 41675836, 41675828, 41675968, 41675919, 41675869, 41675935, 41675844, 41675901, 41676883, 41676693, 41676735, 41676768, 41676800, 41676727, 41676842, 41676743, 41676776, 41676875, 41676826, 41676834, 41676784, 41676750, 41676719, 41676859, 41676867, залізницею було прийнято до перевезення у порожніх вагонах власності ТОВ «Юнісон Груп», ТОВ «Транс Енерджи», ТОВ «УНПК», ТОВ «Істек», ТОВ «Евраз Транс Україна», ТОВ «Лемтранс» вантаж на адресу одержувача "Південний гірничо-збагачувальний комбінат".

На шляху прямування на підставі наказів №№465 від 02.10.15р., 474 від 04.10.15р., дані вагони було затримано через зайнятість колій на станції призначення Кривий Ріг, у зв'язку з несвоєчасним забиранням вантажу одержувачем ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на свою під'їзну колію. За цим фактом станцією затримки Кривий -Ріг Західний, у порядку, передбаченому пунктами 9. 10 р. III Правил користування вагонами та контейнерами (далі Правила), затверджених наказом Міністерства транспорту України 25.02.1999р. № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458, п. 9 Правил зберігання вантажів складно акти про затримку вагонів за формою ГУ-23а № 65 від 02.10.2015, № 68 від 04.10.2015, та акти загальної форми ГУ-23 №68 від 02.10.2015, №71 від 04.10.2015 .

Судами було встановлено, що за час затримки вагонів на підходах до станції Кривий Ріг з вини вантажовласника було нараховано плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу за відомостями ф.ГУ-46 №№02119311, 09109281, 15109301, 09109280 та збір за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ-92 №08109052 на загальну суму 78 356,88грн. (з ПДВ).

Відомості плати та накопичувальні картки працівниками ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" підписані із запереченням: "З нарахованою сумою не згодні. ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" готовий був прийняти вагони на під'їзну колію".

Вказане стало підставою для звернення ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Південний гірнично - збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами в сумі 75 848,04 грн. та збору за зберігання вантажу в сумі 2508,84 грн., що разом складає 78 356,88 грн., на підставі статті 46, 119, 125 Статуту залізниць України.

Судова колегія вважає за необхідне зазначити, що взаємовідносини залізниці з контрагентами визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та відповідними договорами. Порядок та умови експлуатації залізничних під'їзних колій, подачі та збирання вагонів згідно зі статтею 21 Закону України "Про залізничний транспорт" та статтею 71 Статуту визначаються договором.

За приписами статті 908 Цивільного кодексу України, яка кореспондується із приписами статті 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Стаття 46 Статуту залізниць України встановлює, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби.

Згідно зі статтею 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та увільнення від зазначеної плати у разі затримки вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами користування вагонами і контейнерами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства.

Плата за користування вагонами не є мірою відповідальності, яка може застосовуватись лише за наявності вини у сторони у зобов'язанні.

Збір за зберігання вантажу розраховується згідно пунктом 8 Правил зберігання вантажів: "Збір за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача, після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо)" та пункту 2 Тарифного керівництва № 1 підпункту 2.1 "Збір за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях справляється в розмірі 5, 90 грн. за добу. У всіх випадках неповна доба округляється до повної".

Пунктом 6.4 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів встановлено, що порожні власні вагони перевозяться за перевізними документами, в яких у графі "найменування вантажу" вказується: "Власник вагона (найменування власника). Направляється до пункту навантаження (у ремонт тощо)". Порядок та розмір нарахування плати за перевезення власних приватних порожніх вагонів встановлений у пункті 17 розділ) 1 Тарифного керівництва N1. Отже, порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов'язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці чи на станціях підходу, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом N1, а також інші права та обов'язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.

Відповідно до пункту 12 Правил користування вагонами та контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів.

Згідно з пунктом 8 Правил користування вагонами та контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, накази про затримку спірних вагонів на підходах до станції призначення були видані через наявність на коліях станції призначення Кривий Ріг неприйнятих ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" вагонів, що надійшли на його адресу. За цим фактом станцією затримки Кривий Ріг-Західний, у порядку передбаченому пунктами 9,10 р. III Правил складено акти про затримку вагонів за формою ГУ-23а № 65 від 02.10.2015, № 68 від 04.10.2015, та акти загальної форми ГУ-23 №68 від 02.10.2015, №71 від 04.10.2015

Повідомлення про затримку вагонів станцією призначення Кривий Ріг представникам комбінату вручено в порядку і строки, визначені, абзацом 4 пунктом 10 р. III Правил користування вагонами та контейнерами.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст