Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 17.08.2016 року у справі №916/4940/15

Постанова ВГСУ від 17.08.2016 року у справі №916/4940/15

10.02.2017
Автор:
Переглядів : 167

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2016 року Справа № 916/4940/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Божок В.С.- головуючого, Полянського А.Г., Мачульського Г.М.перевіривши матеріали касаційної скаргитовариства з обмеженою відповідальністю "Реал - Дорожник"на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 07.06.2016 у справігосподарського суду Одеської областіза позовомПриморської сільської ради Татарбунарського району Одеської областідотовариства з обмеженою відповідальністю "Реал - Дорожник"простягнення 494 942,02 грн. та зобов'язання звільнити земельну ділянкув судовому засіданні взяли участь представники:від позивача:Назаренко Ю.В. - дов. від 04.02.2016;від відповідача:не з'явились;

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Одеської області від 22.03.2016 (суддя Желєзна С.П.) позовні вимоги задоволено у повному обсязі. Стягнено з ТОВ "Реал-Дорожник" на користь Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області 43316,80 грн. в рахунок відшкодування заборгованості з орендної плати, а також збитки в сумі 451625,22 грн. та судовий збір в сумі 7424,15грн. Зобов'язано ТОВ "Реал-Дорожник" повернути Приморській сільській раді Татарбунарського району Одеської області земельну ділянку площею 1,201 га, яка розташована на території курорту "Рассейка" села Приморське Татарбунарського району Одеської області.

Постановою від 07.06.2016 Одеського апеляційного господарського суду (судді: Лисенко В.А. - головуючий, Ліпчанська Н.В., Ярош А.І.) рішення господарського суду Одеської області від 22.03.2016 залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені матеріалами справи. Господарські суди встановили необґрунтованість тверджень щодо пропуску позовної давності через наявність обставини, яка перериває перебіг позовної давності.

Не погоджуючись з судовими рішеннями товариство з обмеженою відповідальністю "Реал - Дорожник" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволені позовних вимог. Скаржник посилається на те, що господарські суди порушили ст.ст.264, 616, 623 Цивільного кодексу України, ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

Від Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області надійшли пояснення, в яких позивач просить залишити постанову Одеського апеляційного господарського суду без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.07.2016 у даній справі визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Божок В.С., судді Полянський А.Г., Мачульський Г.М.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.07.2016 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вказаному вище складі. Ухвалою Вищого господарського суду України від 03.08.2016 розгляд касаційної скарги відкладено на 17.08.2016.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним відмовити у задоволені касаційної скарги.

Господарськими судами встановлено, що 09.02.2007 Приморською сільською радою Татарбунарського району Одеської області та дочірнім підприємством "Дорожник", правонаступником якого є ТОВ "Реал-Дорожник" укладено договір оренди землі № 46, який зареєстрований у Татарбунарському реєстраційному відділі Одеської регіональної філії Центру ДЗК, про що 14.09.2007 у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040753500078.

Пунктом 8 договору оренди від 09.02.2007 сторони передбачили, що вказаний договір укладено до 25.04.2011. До закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору, повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Приписами п.п. 1-3 договору оренди від 09.02.2007 сторони обумовили, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території курорту "Рассейка" села Приморське Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області. В оренду передається земельна ділянка, орієнтовною площею 1,201 га земель рекреаційного призначення, в тому числі угіддя - 1,201 га. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: база відпочинку "Дорожник". Інші об'єкти інфраструктури відсутні.

09.06.2009 сторони підписали акт приймання-передачі земельної ділянки.

За умовами розділу 4 договору оренди від 14.09.2007 орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі в розмірі 695 548,50 грн. на рік за 1 га, з щорічним коригуванням орендної плати за землю, згідно рішення сесії Приморської сільської ради з наступним інформуванням господаря. Загальна сума орендної плати на рік становить 41 763,93 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Згідно ст. 24 Закону України "Про оренду землі" при проведенні експертної грошової оцінки земель орендна плата має бути переглянута згідно з чинним законодавством. Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати до 10 числа наступного за звітним місяця. Орендна плата, враховуючи невиплачену підлягає щорічній індексації (один раз на рік) відповідно до індексу інфляції, встановленого чинним законодавством України для індексації земельного податку.

Додатковою угодою від 27.01.2011, укладеною на підставі рішення Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області від 20.01.2011 за № 37-VI, сторони погодили, що ставка орендної плати на 2011 рік складає 3% від грошової оцінки землі. Річна сума орендної плати складає 129 998,10 грн. за 1, 206 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Статтею 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно ст.ст. 1, 2, 4 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Відповідно ст.ст. 13 - 15 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Згідно ст.ст. 17, 18 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на час укладення договору оренди від 09.02.2007) передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі. Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що по закінченню строку, на який укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді. У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

До спірних правовідносин має застосовуватися саме та редакція закону, яка була чинною на дату, з якої виникло переважне право на поновлення договору оренди земельної ділянки. При цьому, якщо відповідні правовідносини виникли між сторонами до внесення змін Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (набрав чинності з 12.03.2011) до статті 33 Закону України "Про оренду землі", судами береться до уваги, що попередня редакція зазначеної статті Закону України "Про оренду землі" не передбачала автоматичного поновлення договорів оренди землі. Реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності пов'язувалася з наявністю відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Чинне законодавство, за умови продовження використання орендарем земельної ділянки державної або комунальної власності, передбачає можливість автоматичної пролонгації договору оренди земель державної та комунальної власності, проте за умови обов'язкового укладення між сторонами відповідної додаткової угоди та без прийняття відповідним компетентним органом рішення про поновлення строку відповідного договору. За умови відсутності відповідної додаткової угоди такий договір не може вважатись поновленим.

Господарськими судами встановлено, що сторонами не укладено угоди поновлення договору оренди від 14.09.2007, оскільки ТОВ "Реал-Дорожник" не зверталось до позивача із пропозицією щодо укладення додаткової угоди до вказаного договору після закінчення терміну його дії, так само як і не оскаржувало дії або бездіяльність Приморської сільської ради, пов'язані із зволіканням щодо поновлення даного договору..

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст