Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 15.06.2016 року у справі №922/886/15

Постанова ВГСУ від 15.06.2016 року у справі №922/886/15

11.02.2017
Автор:
Переглядів : 164

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2016 року Справа № 922/886/15

Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Васищака І.М., суддів Грека Б.М., Студенця В.І., за участі представника відповідача М. Новицького (дов. від 31.07.2015), розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу комунального закладу охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" на рішення Господарського суду Харківської області від 12 січня 2016 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 9 березня 2016 року у справі № 922/886/15 за позовом комунального закладу охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" до Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, третя особа - Чугуївська районна рада Харківської області, про визнання недійсним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ: У лютому 2015 року комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним з підстав невідповідності закону рішення адміністративної колегії Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27 листопада 2014 року № 228-р/к у справі № 3/02-170-14 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".

Відповідач позов не визнав.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 11 березня 2015 року до участі у справі третьою особою залучено Чугуївську районну раду Харківської області, яка позов підтримала.

Справа неодноразово розглядалася господарськими судами і рішенням Господарського суду Харківської області від 12 січня 2016 року (суддя О. Ємельянова), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 9 березня 2016 року, у позові відмовлено з мотивів безпідставності вимог.

Комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" просить рішення та постанову скасувати з підстав неправильного застосування господарськими судами статей 48 і 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статей 9, 22, 26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", пункту 224 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади" та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України проти доводів касаційної скарги заперечує і в її задоволенні просить відмовити.

Сторони належним чином були повідомлені про час і місце судового засідання, проте третя особа право на подання відзиву на касаційну скаргу не використала та її представник у судове засідання не з'явився.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Господарськими судами встановлено, що в ході дослідження ринків оренди комунальної власності в територіальних межах міста Чугуїв, адміністративною колегією Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято розпорядження від 5 червня 2014 року № 190-рп/к про початок розгляду справи № 3/02-170-14 за ознаками вчинення комунальним закладом охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М. І. Кононенка" порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Перевіркою з'ясовано, що особа є основним лікувально-профілактичним закладом Чугуївського району Харківської області, заснований Чугуївською районною радою Харківської області; майно комунального закладу закріплене на праві оперативного управління; передача майна в оренду здійснюється виключно з дозволу власника майна - Чугуївської районної ради Харківської області; відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і Положення про порядок здійснення майнових операцій з об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ Чугуївського району, затвердженого рішенням Чугуївської районної ради від 28 квітня 2011 року (далі-Положення), орендар майна визначається на конкурсних засадах.

За результатами конкурсу "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" (орендодавець) і товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна районна аптека № 62" (орендар) 14 липня 2009 року уклали договір за № 12 оренди комунального майна - нежитлових приміщень площею 31, 2 м2, що розташовані на першому поверсі поліклінічного відділення центральної районної лікарні за адресою: місто Чугуїв, вул. Гагаріна, 12 для розміщення аптечного пункту. Строк дії договору три роки. Передачу об'єкта оренди сторони оформили актом.

Чугуївська районна рада (листом від 27 липня 2012 року № 03-24/396) повідомила орендодавця про те, що конкурсна комісія районної ради за результатами розгляду листа товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна районна аптека № 62" щодо передачі права оренди у повному обсязі товариству з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Фарм", вирішила дозволити передати цій особі право оренди і 1 серпня ц. р. комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка", товариство з обмеженою відповідальністю "Центральна районна аптека № 62" і товариство з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Фарм" уклали договір про заміну сторони договору від 14 липня 2009 року № 12 оренди комунального майна.

Листом від 27 червня 2013 року № 03-27/384 Чугуївська районна рада повідомила орендодавця про те, що конкурсна комісія районної ради надала згоду на передачу права оренди за договором від 14 липня 2009 року № 12 оренди комунального майна від товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс- Фарм" новому орендарю - товариству з обмеженою відповідальністю "Феліта" і 1 липня ц. р. комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка", товариство з обмеженою відповідальністю "Едельвейс- Фарм" і товариство з обмеженою відповідальністю "Феліта" уклали договір про заміну сторони у договорі від 14 липня 2009 року № 12 оренди комунального майна.

Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України вважає, що укладення договорів оренди шляхом заміни сторони у зобов'язанні обмежує можливість інших суб'єктів господарювання - потенційних орендарів взяти участь у конкурсі, чим надаються неправомірні переваги особі, яка отримала в оренду комунальне майно без конкурентної боротьби.

Рішенням адміністративної колегії Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27 листопада 2014 року № 228-р/к у справі № 3/02-170-14:

- визнано, що комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" за підсумками 2009-2013 років та станом на листопад 2014 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку оренди нежитлових приміщень поліклінічного відділення, призначених для розміщення аптечних закладів, в межах його території з часткою 100 відсотків (пункт 1);

- визнано, що комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка", застосувавши різні умови отримання товариством з обмеженою відповідальністю "Надія" та товариством з обмеженою відповідальністю "Феліта" в оренду нежитлових приміщень поліклінічного відділення, вчинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 частини 2 статті 13, пункту 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку оренди нежитлових приміщень поліклінічного відділення комунального закладу охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка", призначених для розміщення аптечних закладів, у межах його території шляхом застосування різних умов до рівнозначних угод із суб'єктами господарювання (пункт 2);

- за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, відповідно до частини 5 статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" на комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" накладено штраф у розмірі 68 000 грн (пункт 3);

- зобов'язано комунальний заклад охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, указане у пункті 2 резолютивної частини рішення, шляхом ініціювання розірвання договору оренди комунального майна від 14 липня 2009 року № 12 із товариством з обмеженою відповідальністю "Феліта", про що повідомити Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України до 25 січня 2015 року (включно) із надання копій підтверджуючих документів (пункт 4).

Позивач заперечує висновки територіального відділення Антимонопольного комітету України в частині порушення законодавства при передачі права оренди майна від товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс- Фарм" новому орендарю - товариству з обмеженою відповідальністю "Феліта", а також щодо межі товарного ринку оренди нежитлових приміщень поліклінічного відділення комунального закладу охорони здоров'я "Чугуївська центральна районна лікарня ім. М.І. Кононенка".

Порядок укладання договорів оренди комунального майна встановлений статтею 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", за змістом якої фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, інші документи орендодавцеві. Зазначена норма зобов'язує орендодавця, зокрема, розмістити оголошення про намір передати майно в оренду; прийняти заяви про оренду майна; вивчити попит на об'єкт оренди; у разі надходження двох і більше заяв оголосити конкурс на право оренди.

Відповідно до частини 6 цієї статті порядок проведення конкурсу для об'єктів, що перебувають у комунальній власності визначається органами місцевого самоврядування.

За правилами статті 22 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендареві надано право передати в суборенду нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно (окремі верстати, обладнання, транспортні засоби, нежилі приміщення тощо), якщо інше не передбачено договором оренди. При цьому строк надання майна у суборенду не може перевищувати терміну дії договору оренди.

Пунктом 2.2 глави 2 розділу IV Положення встановлено, що орендар обов'язково визначається на конкурсних засадах. Згідно з пунктами 4.2, 4.5 глави 4 цього розділу Положення здача в оренду нерухомого майна проводиться на конкурсній основі і основним критерієм визначення переможця є максимальний розмір орендної плати при обов'язковому забезпеченню виконання інших умов конкурсу.

Доказів дотримання орендодавцем вимог статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" при наданні товариству з обмеженою відповідальністю "Феліта" в оренду нежитлових приміщень, що розташовані на першому поверсі поліклінічного відділення центральної районної лікарні за адресою: місто Чугуїв, вул. Гагаріна, 12 господарським судам подано не було.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст