Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 14.04.2016 року у справі №902/1184/15

Постанова ВГСУ від 14.04.2016 року у справі №902/1184/15

12.02.2017
Автор:
Переглядів : 115

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2016 року Справа № 902/1184/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого - суддіГрека Б.М., - (доповідача у справі),суддів :Васищака І.М., Прокопанич Г.К.розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання"на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 10.02.16у справі№902/1184/15господарського судуВінницької областіза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання"доВінницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету Українитретя особаОСОБА_4 провизнання протиправним та скасування рішенняза участю представників від:позивачаМазур В.О. (д. від 08.02.16), Міщенко А.Г. (д. від 02.02.16)відповідачаДрапак Ю.П. (дов. від 15.09.15)

В С Т А Н О В И В :

Рішенням господарського суду Вінницької області від 23.12.15 (колегія суддів у складі: головуючого-судді Маслій І.В., суддів: Матвійчук В.В., Тварковський А.А.), залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 10.02.16 (колегія суддів у складі: головуючого-судді Олексюка Г.Є., суддів: Петухова М.Г., Гулової А.Г.), у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-Експлуатаційне Об'єднання" до Вінницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання протиправним та скасування рішення № 43-рш від 25.06.15 відмовлено.

Судові акти обґрунтовані тим, що позивач, застосовуючи принцип додавання власних витрат до всіх без виключення складових тарифу на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, допускав порушення Порядку встановлення плати за послуги з технічного обслуговування ліфтів та за послугу з енергопостачання ліфтів, визначеного п.п.11, 23 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.11 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" (Порядок формування тарифів).

Не погоджуючись із судовими актами у справі, позивач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, позов задовольнити, посилаючись на невірну оцінку судами обставин справи. Так, на думку скаржника, судами безпідставно не взято до уваги постанову Вищого адміністративного суду України від 27.01.15 у справі № К/800/45709/14. Крім того, судами не наведено обґрунтування того, в чому ж саме вбачається порушення ТОВ "ЖЕО", яким застосовуються тарифи, дозвіл на використання яких надано рішенням органів місцевого самоврядування.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи, рішенням адміністративної колегії Вінницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 43-рш від 25.06.15:

1. Визнано, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово-експлуатаційне об"єднання" займало монопольне становище з частковою 100% на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в територіальних межах житлового фонду м. Вінниці (визначеного зоною обслуговування відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 10.01.13 № 25):

- протягом періоду з лютого по березень 2013 року за винятком житлового будинку №9 по вул. Скалецького, виведеного із обслуговування згідно з відповідними рішенням виконкому Вінницької міської ради;

- протягом періоду з квітня по червень 2013 року за винятком житлового будинку № 13 по вул. Чкалова, виведеного із зони обслуговування згідно з відповідним рішенням виконкому Вінницької міської ради з 01.04.13;

- протягом періоду з липня 2013 року по листопад 2014 року за винятком житлового будинку № 16а по вул. Пирогова, виведеного із зони обслуговування згідно з відповідним рішенням виконкому Вінницької міської ради з 01.07.13;

- протягом періоду з грудня 2014 року по лютий 2015 року за винятком житлового будинку № 11 по провулку Литовському, виведеного із зони обслуговування згідно з відповідним рішенням виконкому Вінницької міської ради з 01.12.14;

- протягом періоду з березня по квітень 2015 року за винятком житлових будинків за наступними адресами буд. № 15 по вул. Л. Толстого, буд. № 21 по вул. Л. Толстого, виведених із зони обслуговування згідно з відповідними рішеннями виконкому Вінницької міської ради з 02.03.15.

2. Визнано дії ТОВ "ЖЕО" по встановленню з лютого по серпень 2013 економічно необґрунтованої завищеної вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для мешканців багатоповерхових житлових будинків, обладнаних ліфтами, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій шляхом вчинення дій, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

3. Визнано бездіяльність ТОВ "ЖЕО", яка полягає у нездійсненні розрахунку тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за кожним будинком окремо на підставі економічно обґрунтованих планових витрат на їх надання (з дотриманням вимог Порядку) порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій, що могло призвести до ущемлення інтересів споживачів, яка була б неможливою за умов існування значної конкуренції на ринку.

4. За порушення, вказане в пункті 2 Рішення, на ТОВ "ЖЕО" накладено штраф у розмірі 68 000 грн.

5. За порушення, вказане в пункті 3 Рішення, ТОВ "ЖЕО" накладено штраф у розмірі 68 000 грн.

6. Зобов'язано ТОВ "ЖЕО" у двомісячний строк з дня отримання копії рішення розрахувати тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком (що входять до зони обслуговування) на підставі економічно обґрунтованих планових витрат на їх надання (з дотриманням вимог Порядку) та подати їх на затвердження до виконкому Вінницької міської ради.

Про виконання цього пункту у п'ятиденний строк з дня подачі тарифів для розгляду виконкомом повідомити територіальне відділення з наданням усіх підтверджуючих документів.

7. Зобов'язано ТОВ "ЖЕО" оприлюднити за власні кошти пункти 1,2,3,6 резолютивної частини в офіційному друкованому виданні Вінницької обласної ради у двомісячний строк з дня отримання копії рішення, про що повідомити територіальне відділення з наданням усіх підтверджуючих документів у п'ятиденний строк з дня розміщення публікації.

Не погодившись з прийнятим рішенням антимонопольного органу, ТОВ "ЖЕО" звернулось з позовом про визнання протиправним та скасування вказаного вище рішення.

Судами в позові відмовлено з посиланням на наступне. На виконання рекомендацій відділення від 11.09.13 № 06-29.3/2267 ТОВ "ЖЕО" наказом від 30.09.13 № 125 "Про внесення змін до "Положення про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку ТОВ "ЖЕО" затвердило зміни до Положення про облікову політику, які полягають у наступному: "Розподіл накладних витрат відбувається пропорційно прямих витрат на надання послуг (виконання робіт) за виключенням витрат на технічне обслуговування ліфтів та електричної енергії". Зазначені зміни введені в дію з 01.09.13. Починаючи з 01.09.13, Товариство припинило нарахування накладних витрат до послуг з технічного обслуговування ліфтів та енергопостачання ліфтів. Однак, перерахунок вартості надлишково сплаченої послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоповерхових будинках, обладнаних ліфтами, споживачам не зроблено.

Позивач, застосовуючи принцип додавання власних витрат до всіх без виключення складових тарифу на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, не врахувало правові норми, що регулюють порядок встановлення плати за послуги з технічного обслуговування ліфтів та за послугу з енергопостачання ліфтів, визначеного пунктами 11, 23 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.11 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" на рішення Виконкому Вінницької міської ради від 24.03.11 № 686 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради № 954 від 27.04.09 "Про погодження вартості послуги з технічного обслуговування ліфтів для МКП "Вінницяміськліфт".

Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає за необхідне підтримати такі висновки з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції", підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст