Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 13.01.2016 року у справі №914/1763/15

Постанова ВГСУ від 13.01.2016 року у справі №914/1763/15

13.02.2017
Автор:
Переглядів : 384

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 січня 2016 року Справа № 914/1763/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Коробенка Г.П.- головуючого (доповідач), Алєєва І.В., Мачульського Г.М.,розглянувши матеріали касаційної скарги Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській областіна постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 12.10.2015у справі№914/1763/15 Господарського суду Львівської областіза позовомПриватного акціонерного товариства "Львівський іподром"доРегіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській областіпрозобов'язання вчинити діїза участю представників сторін:

позивача: не з'явився,

відповідача: Качуровський В.В. (представник за дов. від 31.12.2015 № 538)

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Львівський іподром" (далі - ПАТ "Львівський іподром") звернулось до господарського суду Львівської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській області (далі - РВ ФДМУ по Львівській області) про зобов'язання відповідача виконати умови договору оренди від 03.07.2009 №56, укладеного між РВ ФДМУ по Львівській області та ЗАТ "Львівський іподром", шляхом надання дозволу на списання частини орендованого майна у складі цілісного майнового комплексу.

Рішенням господарського суду Львівської області від 01.07.2015 у справі №914/1763/15, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.10.2015, позов задоволено повністю. Зобов'язано РВ ФДМУ по Львівській області виконати умови пункту 6.4. договору № 56 оренди цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Львівський іподром", укладеного між РВ ФДМУ по Львівській області та ЗАТ "Львівський іподром", шляхом надання ПАТ "Львівський Іподром" дозволу на списання частини орендованого майна, а саме коней у кількості 10 голів загальною вартістю 30тис.грн. у складі цілісного майнового комплексу.

Постанова суду апеляційної інстанції підписана всім складом суду, однак із викладенням суддею Хабіб М.І. окремої думки від 12.10.2015 (підписана 16.10.2015).

Судові рішення мотивовані тим, що ненадання відповідачем дозволу на списання частини орендованого майна у складі цілісного майнового комплексу (загиблих коней у кількості 10 голів), є невиконанням умов п. 6.4 договору оренди, спричиняє погіршення фінансового становища позивача, унеможливлює ведення бухгалтерського обліку щодо втраченого майна, подальше використання орендованого майна в цілому, вимагає несення невиправданих витрат на користування відсутнім майном та обмежує здійснення позивачем цивільних прав та обов'язків з дотриманням принципів добросовісності та розумності. Судом зазначено, що на даний час Кабінетом Міністрів України не визначено порядок щодо списання орендованого державного майна цілісних майнових комплексів, у зв'язку з чим до спірних правовідносин слід застосовувати Порядок списання об'єктів державної власності, затверджений Постановою КМУ № 1314 від 08.11.2007 (аналогія закону) (надалі по тексу - Порядок).

Не погоджуючись з судовими рішеннями, РВ ФДМУ по Львівській області звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову у справі скасувати та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, мотивуючи касаційну скаргу доводами про порушення судами норм матеріального права, зокрема, ст. 7, 10, 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", ст. 5 Закону України "Про Фонд державного майна України", ст. 4, 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності".

Заявником зокрема зазначається, що судами безпідставно зроблено висновок про сплату ПАТ "Львівський іподром" суми збитків за втрату орендованого майна, оскільки в порушення зазначених норм права незалежна оцінка проведена не була і, відтак, звіт про оцінку майна не рецензувався. ПАТ "Львівський іподром" не є суб'єктом господарювання у розумінні положень, визначених Порядком, тому його дія не може поширюватися на спірні правовідносини і застосовуватися щодо ПАТ "Львівський іподром". Судами зроблено необгрутований висновок про дотримання вимог п.5 Порядку відповідачем, оскільки РВ ФДМУ по Львівській області не є органом уповноваженим управляти орендованим майном, а тільки його орендодавцем.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним касаційну скаргу задовольнити частково, враховуючи наступне.

З матеріалів справи слідує, що 03.07.2009 між РВ ФДМУ по Львівській області (орендодавець) та ЗАТ "Львівський Іподром" (орендар), правонаступником якого є ПАТ "Львівський Іподром", укладено договір оренди цілісного майнового комплексу, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування цілісний майновий комплекс державне підприємство "Львівський іподром", що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Стрийська, 133 (надалі підприємство), склад і вартість якого визначена відповідно до акта оцінки, протоколу про результати інвентаризації та передавального балансу підприємства, складеного станом на 28.02.2009 становить 13667353,00 грн..

Майно передається в оренду з метою розведення овець, кіз, коней, надання послуг у тваринництві, діяльності у сфері спорту, організації концертно-видовищної діяльності та інших видів діяльності, що відповідають призначенню об'єкта та не суперечать чинному законодавству України (п 1.7 договору оренди).

Згідно п. 3.1 договору орендна плата становить без ПДВ за базовий місяць травень 2009 року 117111,18 грн.

Відповідно до п. 6.4 договору орендар має право у порядку визначеному законодавством, з дозволу орендодавця списувати орендоване майно підприємства.

Згідно п. 6.6 договору орендар має право розпоряджатися або іншим чином передавати третім особам належні йому право оренди та інші права (повністю чи в певній частині), які випливають з цього договору, тільки за попередньою згодою орендодавця, якщо інше не передбачено чинним законодавством України.

Орендодавець має право виступати з ініціативою щодо внесення змін до цього договору або його розірвання в разі погіршення стану орендованого майна підприємства внаслідок невиконання або неналежного виконання умов цього договору (п. 8.2 договору).

Згідно п.п.9.2-9.3 договору за невиконання або неналежне виконання обов'язків за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України. Спори і суперечки, які виникають з цього договору або у зв'язку з ним не вирішені шляхом переговорів, вирішуються в судовому порядку.

Згідно п. 10.1 цей договір укладено строком на 25 років, що діє з 03.07.2009 по 03.07.2034 включно.

Умови цього договору зберігають силу протягом всього терміну цього договору. Зміни і доповнення або розірвання цього договору допускаються за взаємною згодою сторін (п.п.10.2-10.3 договору).

В ході розгляду даної справи, судом попередніх інстанцій встановлено, що рішенням господарського суду Львівської області від 13.08.2014 у справі №914/4740/13 позов ПАТ "Львівський Іподром" задоволено та стягнуто з ТзОВ "Барком" суму збитків, завданих втратою орендованого майна, в розмірі 37 820,00 грн., а саме в результаті загибелі переданих ТзОВ "Барком" в суборенду коней в кількості 9 голів.

Актом РВ ФДМУ по Львівській області про результати проведення перевірки виконання орендарем - ЗАТ "Львівський іподром" умов договору оренди від 03.07.2009 № 56 цілісного майнового комплексу ДП "Львівський іподром", стану збереження і використання майна від 30.06.2010 -14.07.2010 встановлено факт загибелі ще 1 коня.

Відповідно до висновків про вартість майна розміру збитків, завданих державі орендарем цілісного майнового комплексу ДП "Львівський іподром" (договір оренди №56 від 03.07.2009) з причини втрати орендованого майна (коней у кількості 10 голів), виданих ТзОВ "Орієнтир-Реформа" на замовлення позивача, ринкова вартість збитків складає 5496,00 грн. (з ПДВ) - за втрату коней у кількості 1 гол. та 51336,00 грн. (з ПДВ) - за втрату коней у кількості 9 голів.

Згідно наявних в матеріалах справи копій виписки по рахунку за 05.11.2014 та квитанції № 61 від 26.01.2015 позивач перерахував до державного бюджету України 56832,00 грн. з призначенням платежу - відшкодування збитків від загибелі коней у кількості 10 голів, які входили до складу ЦМК згідно договору №56 від 03.07.2009.

На підставі п. 6.4 договору оренди, позивач звертався до відповідача з листами №78 від 06.11.2014, №3 від 06.02.2015, №13-05/15 від 13.05.2015 із проханням надати дозвіл на списання з балансу втрачених коней у загальній кількості 10 голів.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст