Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №923/37/15

Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №923/37/15

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 125

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2015 року Справа № 923/37/15

Вищий господарський суд України у складі колегії:

головуючого:Кузьменка М.В.,суддів:Васищака І.М., Студенця В.І. за участю представників сторін позивача - Анікєєва І.В.; відповідача - Мазур І.О.;розглянувши касаційну скаргу Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від та на рішення від21.05.2015 Господарського суду Херсонської області 20.03.2015у справі№ 923/37/15за позовомДержавного підприємства "Херсонський морський торговельний порт"до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України провизнання недійсним рішення

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Херсонський морський торговельний порт" (далі - ДП "Херсонський морський торговельний порт") звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.10.2014 № 81-р/к у справі № 62/2-14 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 15.01.2015 порушено провадження у справі № 923/37/15 за позовом ДП "Херсонський морський торговельний порт" до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення.

Рішенням Господарського суду Херсонської області (суддя Закурін М.К.) від 20.03.2015 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Поліщук Л.В., судді Таран С.В., Туренко В.Б.) від 21.05.2015 рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та рішенням Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015, ДП "Херсонський морський торговельний порт" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги підприємства задовольнити повністю.

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій порушено норми матеріального та процесуального права.

При цьому, ДП "Херсонський морський торговельний порт" посилається на те, що Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України безпідставно дійшло висновку про те, що позивач займає монопольне становище на ринку послуг з транспортного оброблення вантажів.

Окрім того, судами не взято до уваги доводи позивача щодо підстав відмови в наданні послуг ТОВ "Грейн Борд" у спірний період.

Відповідно до розпорядження Вищого господарського суду України від 20.07.2015 № 05-05/1159 для вирішення питання про прийняття до провадження або повернення касаційної скарги ДП "Херсонський морський торговельний порт" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та на рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 зі справи № 923/37/15, сформовано колегію суддів у такому складі: суддя Студенець В.І. - головуючий, судді Васищак І.М., Грек Б.М.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 20.07.2015 касаційну скаргу ДП "Херсонський морський торговельний порт" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 12.08.2015.

Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України направило на адресу суду відзив на касаційну скаргу ДП "Херсонський морський торговельний порт", в якому просило рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Відповідно до розпорядження Вищого господарського суду України від 11.08.2015 № 05-05/1349 для розгляду касаційної скарги ДП "Херсонський морський торговельний порт" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та на рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 зі справи № 923/37/15, сформовано колегію суддів у такому складі: суддя Кузьменко М.В. - головуючий, судді Васищак І.М., Студенець В.І.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами за результатами розгляду справи № 62/2-14 Адміністративною колегією Херсонського територіального відділення Антимонопольного комітету України 31.10.2014 прийнято рішення № 81-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", яким визнано, що: ДП "Херсонський морський торговельний порт" протягом 2013 року та першого півріччя 2014 року займав монопольне становище на ринку послуг з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт в межах міста Херсона з частками 58,6 та 48,48 відсотків відповідно; діяння ДП "Херсонський морський торговельний порт", яке полягає у відмовах 25.04.2014 та 12.05.2014 в наданні ТОВ "Грейн-Борд" послуг з транспортного оброблення вантажів за генеральним договором № 18/170Д, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку; за допущене порушення відповідно до частини першої пункту 2 статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" на позивача накладено штраф у розмірі 68000 грн.

У рішенні Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України визначено, що ДП "Херсонський морський торговельний порт" протягом 2013 року та першого півріччя 2014 року займав монопольне становище на ринку послуг з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт в межах міста Херсона.

При цьому, до такого висновку територіальне відділення АМК дійшло з врахуванням наступних обставин.

Предметом діяльності ДП "Херсонський морський торговельний порт" є транспортне оброблення вантажів. Послуги з транспортного оброблення вантажів та супутніх операцій у місті Херсоні та в межах своєї акваторії ДП Херсонський морський торговельний порт" надає на підставі Статуту підприємства, ліцензії Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті серії АВ № 600273 від 10.09.2012 року та ліцензії Головної державної інспекції на автомобільному транспорті серії АВ № 486354 від 29.09.2009 року.

Послуги з транспортного оброблення вантажів, код згідно КВЕД від 2010 року 52.24, включають в себе такі види робіт: навантаження та розвантаження вантажів або багажу пасажирів незалежно від виду транспорту, що використовують для перевезення; навантаження, у т.ч. закріплення вантажу та розвантаження суден (стивідорні роботи); навантаження та розвантаження вантажних залізничних вагонів.

Стивідорні роботи - це роботи, пов'язані з виконанням навантажувально-розвантажувальних робіт, укладання вантажів на судні. Стивідорні роботи передбачають виконання наступних робіт та надання послуг: навантаження вантажу; розвантаження вантажу; розміщення та укладання вантажу у транспортний засіб; забезпечення збереження та безпеки вантажу під час перевезення; перевалка вантажів з одного виду транспорту на інший; зважування вантажу; та інші.

Під стивідорними роботами розуміють операції щодо навантаження у трюми судна/розвантаження з трюмів судна, а також раціональне розміщення вантажу й укладання вантажу з метою забезпечити їх збереження, безпеку й морехідність судна. В широкому розумінні - поняття "стивідорні роботи", крім вантажних робіт на судні, охоплює всі інші операції з вантажами на березі, включаючи складські операції, навантаження/розвантаження залізничних контейнерів, сортування вантажу тощо.

Об'єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України зазначено: ДП "Херсонський морський торговельний порт", яке, в тому числі, надає послуги з транспортного оброблення вантажів (код за КВЕД - 52.24).

Відповідно до абз. 3 п. 2.1 Правил надання послуг у морських портах, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України за №348 від 05.06.2013, вантажними операціями є навантаження, вивантаження й перевантаження вантажу, завантаження і розвантаження транспортного засобу. Замовниками (споживачами) цих послуг є, згідно Правил, особи, які користуються послугами портового оператора або оператора терміналу з вантажних операцій та які уклали з ним договір перевалки.

За таких обставин товарними межами ринку визначено послуги з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт, які включають у себе виконання робіт з навантаження, у т.ч. закріплення вантажу та розвантаження суден.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст