Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 10.12.2015 року у справі №908/2021/15-г

Постанова ВГСУ від 10.12.2015 року у справі №908/2021/15-г

13.02.2017
Автор:
Переглядів : 139

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2015 року Справа № 908/2021/15-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючий суддяСибіга О.М.,суддіФролова Г.М., Яценко О.В.розглянувши матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна вагонна компанія"на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 21.09.2015 рокуу справі№ 908/2021/15-ггосподарського судуЗапорізької областіза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна вагонна компанія"доДержавного підприємства "Донецька залізниця"за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Приватного акціонерного товариства "Укренерготранс"простягнення суми 158 181, 23 грн.

В засіданні взяли участь представники:

- позивача:не з'явився,- відповідача:не з'явився,- третьої особи:не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна вагонна компанія" (далі за текстом - ТОВ "Інвестиційна вагонна компанія") звернулось до господарського суду Запорізької області з позовом до Державного підприємства "Донецька залізниця" (далі за текстом - ДП "Донецька залізниця") за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - приватного акціонерного товариства "Укренерготранс" (далі за текстом - ПАТ "Укренерготранс") про стягнення неправомірно списаних грошових коштів в сумі 158 181, 23 грн.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 09.06.2015 року позовні вимоги ТОВ "Інвестиційна вагонна компанія" задоволено: стягнуто з відповідача на користь позивача грошові кошти в сумі 158 181, 23 грн.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням місцевого господарського суду, ДП "Донецька залізниця" звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 09.06.2015 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволені позовних вимог.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 21.09.2015 року у справі № 9008/2021/15-г апеляційну скаргу ДП "Донецька залізниця" задоволено, рішення господарського суду Запорізької області від 09.06.2015 року у справі № 908/2021/15-г скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, ТОВ "Інвестиційна вагонна компанія" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 21.09.2015 року у справі № 908/2021/15-г, а рішення господарського суду Запорізької області від 09.06.2015 року залишити без змін, аргументуючи порушення норм права, зокрема, ст. ст. 509, 623, 1011, 1016, 1024, 1166 Цивільного кодексу України, ст. ст. 4, 42, 43, 47, 33 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою від 30.11.2015 року колегії суддів Вищого господарського суду України у складі головуючого - Ходаківської І.П., суддів - Фролова А.М., Яценко О.В. (доповідач) касаційна скарга товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна вагонна компанія" прийнята до провадження, справа призначена до розгляду у судовому засіданні на 10.12.2015 року.

Розпорядженням секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 08.12.2015 року № 03-05/2289 для розгляду касаційної скарги у справі № 908/2021/15-г, у зв'язку з перебуванням у відпустці судді Ходаківської І.П. сформовано колегію суддів у складі: головуючий - Сибіга О.М., судді Фролова Г.М., Яценко О.В. (доповідач).

Учасників судового процесу відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Господарськими судами попередніх інстанцій досліджено, що 20.12.2010 року ТОВ "Інвестиційна вагонна компанія" (Комітент) та ПАТ "Укренерготранс" (Комісіонер) уклали договір комісії № 20/12-К-2010-СВ, за умовами п. 1.1. якого Комісіонер зобов'язується за дорученням Комітента за плату вчинити правочини, зумовлені цим Договором та перелічені у п. 2.1. від свого імені, але за рахунок Комітента.

Відповідно до п. 2.1. вказаного Договору на виконання доручення за цим Договором Комісіонер укладає на користь Комітента договори про: використання вагонів Комітента для надання третім особам послуг з перевезення їх вантажів залізничним транспортом, для перевезення вантажів по маршрутам на території України, Російської Федерації, інших країнах СНД, Балтії та далекого зарубіжжя, крім обмежень передбачених даним пунктом цього Договору, згідно Угоді про міжнародне залізничне вантажне сполучення, Правил технічної експлуатації залізничних доріг (ПТЕЗД), а також інших діючих нормативних актів. Комісіонер зобов'язується не проводити подачу вагонів Комітента у Чеченську Республіку (Російської Федерації), Азербайджан, Арменію, Грузію, Киргизію, Таджикистан, Туркменію, Узбекистан без попереднього письмового дозволу погодження з Комітентом. Використання вагонів Комітента повинно здійснюватись згідно з Правилами реєстрації та експлуатації приватних вантажних вагонів, затверджених наказом МТСУ № 865 від 28.09.2004 року, Правилами перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, затверджених наказом МТСУ № 542 20.08.2001 року, Технічними вимогами завантаження та кріплення вантажів; надання у встановленому порядку комплексних послуг з реєстрації новозбудованих вагонів Комітента для забезпечення їх експлуатації на залізничних шляхах внутрішнього і міжнародного сполучення чи зняття з обліку цих вагонів, а також виконує всі юридично значимі дії, пов'язані з виконанням цього Договору та зазначених договорів.

Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що 29.07.2010 року ПАТ "Укренерготранс", як "Експедитор", та ДП "Донецька залізниця", як "Залізниця", укладений договір № Е-050047 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, предметом якого згідно п. 1.1. є проведення Експедитором розрахунків з Залізницею за надані нею послуги з перевезення вантажів, порожніх власних та орендованих вагонів і інші послуги Вантажовідправникам/Вантажоодержувачам (далі - Вантажовласникам).

Положеннями п. 1.4. Договору перевезення сторони погодили, що сума по договору орієнтовно складає 340 млн. грн. Невиконання або перевиконання вказаної суми по Договору не може мати наслідків у виразі штрафів або стягнень у будь-якій формі з жодної сторони Договору.

Пунктом 2.1.1. Договору перевезення передбачений обов'язок Залізниці приймати до перевезення вантажів, згідно з заявками Вантажовласників, порожні власні або орендовані вагони на підставі договорів власників вагонів з відправниками, одержувачами, Експедиторами, для чого подавати під навантаження/вивантаження вагони/контейнери, згідно із затвердженими планами та додатковими заявками Вантажовласників, здійснювати ці перевезення та надавати додаткові послуги, пов'язані з цими перевезеннями, з оплатою їх Експедитором.

Відповідно до п. 2.2.4. Договору перевезення Експедитор зобов'язаний: організовувати ефективне використання власного та орендованого рухомого складу на підставі договорів з відправниками, одержувачами, іншими експедиторами та перевізниками, здійснювати розрахунки за ці перевезення та додаткові послуги, пов'язані з цими перевезеннями.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до умов укладеного Договору перевезення 24.07.2014 року за залізничними накладними № 45511177 та № 45511227 від 24.07.2014 року було організовано перевезення вантажу - 60 порожніх вагонів, в тому числі 42 порожніх вагона власності ТОВ "Інвестиційна вагонна компанія" зі ст. Дніпродзержинськ ДП "Придніпровська залізниця" (відправник - ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат ім. Ф.Е. Дзержинського") з призначенням на ст. Комунарськ, що знаходиться у віданні Донецької залізниці на адресу ПАТ "Алчевський металургійний комбінат".

Платником за здійснення вищезазначеного перевезення за Договором перевезення виступав ПАТ "Укренерготранс".

Судами встановлено, що залізницею були прийняті ці вагони до перевезення та стягнута відповідна плата з особових рахунків ПАТ "Укренерготранс" ДП "Донецька залізниця" за здійснення перевезення.

Як досліджено судами попередніх інстанцій, у зв'язку з проведенням активної фази антитерористичної операції (АТО) на території Донецької і Луганської областей України та пошкодженням залізничної інфраструктури, з 28.07.2014 року і до відміни Укрзалізницею введено конвенційну заборону (розпорядження № ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014 року) на навантаження всіх вантажів та відправлення зі станцій залізниць України, країн СНД і Балтії на станції Дебальцеве, Дебальцеве-Сортувальна, Комунарськ та інших станцій Донецької залізниці.

Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що вказані вище 60 порожніх вагонів (в тому числі 42 порожніх вагона власності ТОВ "Інвестиційна вагонна компанія"), які прямували: зі ст. Дніпродзержинськ ДП "Придніпровська залізниця" з призначенням на ст. Комунарськ на адресу ПАТ "Алчевський металургійний комбінат" відповідно до конвенційної заборони № ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014 року були зупинені залізницею на шляху слідування по ст. Просяна ім. Приклонського В.В. ДП "Донецька залізниця".

07.08.2014 року листом № 3.4-518 в ПрАТ "Укренерготранс" звернулося до ДП "Донецька залізниця" щодо організації переадресування даних вагонів, зокрема, власності позивача, слідуючих на станцію Комунарськ Донецької залізниці зі станції Дніпродзержинськ. Переадресування просив здійснити на нову станцію Терни Приднівпровської залізниці в адресу нового одержувача ПАТ "Північний ГЗК". Зазначено, що оплату збору за переадресування порожніх власних вагонів та добір тарифу по переадресуванню гарантує по станції Терни Донецької залізниці зі свого особистого рахунку № 9001668.

Судами встановлено, що 29.09.2014 року та 08.10.2014 pоку по станції Просяна ім.. Приклонського В.В. ДП "Донецька залізниця" з особового рахунку ПАТ "Укренерготранс" № 9100478 були списані по накопичувальній картці № 29090302 від 29.09.2014 pоку.: збір за оформлення переадресування 60 вагонів у розмірі 1 082 грн. 00 коп., у тому числі за 42 вагони власності позивача у розмірі 757 грн. 40 коп.. (без урахування ПДВ) - списаний повторно; збір за зберігання 60 вагонів на коліях загального користування в розмірі 5 997 грн. 00 коп., у тому числі за 42 вагони власності позивача у розмірі 4 197 грн. 90 коп. (без урахування ПДВ); плата за користування 60 вагонами в розмірі 159 448 грн. 64 коп., у тому числі за 42 вагони власності позивача у розмірі 111 614 грн. 05 коп. (без урахування ПДВ).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст