Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 09.11.2016 року у справі №922/116/15

Постанова ВГСУ від 09.11.2016 року у справі №922/116/15

09.02.2017
Автор:
Переглядів : 136

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2016 року Справа № 922/116/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого : Кравчука Г.А.,

суддів: Мачульського Г.М., Коробенка Г.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Харківської міської радина постанову Харківського апеляційного господарського суду від 23.05.2016у справі Господарського суду№ 922/116/15 Харківської областіза позовомХарківської міської радидо треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 1) Управління державного земельного агентства у м. Харкові, 2) Управління Держгеокадастру у м. Харкові, 3) Індустріальна ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській областіпровнесення змін до договору оренди землі

в судовому засіданні взяли участь представники:

позивача: не з'явились;відповідача: третьої особи -1: третьої особи -2: третьої особи -3:не з'явились; не з'явились; не з'явились; не з'явились;

В С Т А Н О В И В:

У січні 2015 року Харківська міська рада (далі - Рада) звернулась до Господарського суду Харківської області з позовною заявою, у якій просила внести зміни до укладеного з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (далі - Підприємець) договору оренди землі від 20.10.2005 № 82131/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до нього в редакції, викладеній у позовній заяві (т. 1, а.с. 8-9).

Позовні вимоги Рада, посилаючись на норми Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Земельного кодексу України (далі - ЗК України), Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обґрунтувала тим, що договір оренди землі щодо якого виник спір не відповідає вимогам законодавства України в частині розміру орендної плати, Підприємець проігнорував пропозиції внести у договір відповідні зміни, у зв'язку з чим ці зміни мають бути внесені у судовому порядку.

Справа розглядалася господарськими судами неодноразово.

Останнім рішенням Господарського суду Харківської області від 03.03.2016 (колегія суддів: Аюпова Р.М., Кухар Н.М., Новікова Н.А.) у задоволенні позовних вимог Ради відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 23.05.2016 (колегія суддів: Могилєвкін Ю.О., Пушай В.І., Плужник О.В.) рішення Господарського суду Харківської області від 03.03.2016 залишено без змін.

При прийнятті зазначених рішень місцевий та апеляційний господарські суди виходили з того, що сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Разом із тим, за висновками судів попередніх інстанцій нормативно-грошова оцінка орендованої Підприємцем земельної ділянки, визначена відповідно до витягу № 131 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013 № 4109/08, обчислена невірно, оскільки при здійсненні розрахунку земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови безпідставно віднесено до категорії земель за функціональним використанням "Комерційне використання" з застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф в розмірі - 2,5. Окрім того, викладені у вказаному витягу фактичні данні (зокрема, щодо повної забудови всієї площі земельної ділянки) не відповідають фактичним обставинам справи.

Судами також відзначено, що частина запропонованих Радою у проекті додаткової угоди змін до договору оренди землі від 20.10.2005 № 82131/05 не є обов'язковими в силу закону, а тому вони повинні вноситись за погодженням сторін.

Рада звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 23.05.2016 і рішення Господарського суду Харківської області від 03.03.2016 та прийняти нове рішення про задоволення позову. Викладені у касаційній скарзі вимоги Рада обґрунтовує посиланням на обставини справи, ст. ст. 19, 206 ЗК України, окремі положення Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377. Зазначає, що судами попередніх інстанцій надано невірну правову оцінку відомостям, що містилися у витягу № 131 від 14.11.2013 № 4109/08.

19.10.2016 на адресу Вищого господарського суду України надійшли відзив та додаткові заперечення Підприємця на касаційну скаргу Ради, які не можуть бути прийняті до уваги колегією суддів, з огляду на відсутність підписів на зазначених документах.

Інші особи, які беруть участь у справі, не скористались правом, наданим ст. 1112 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), та відзиви на касаційну скаргу Ради до Вищого господарського суду України не надіслали, що не перешкоджає касаційному перегляду судових актів, які оскаржуються.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставини справи, застосування господарськими судами першої та другої інстанцій норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення та постанови, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга Ради підлягає частковому задоволенню, враховуючи наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій на підставі матеріалів справи встановлено, що:

- між Радою (орендодавець) та Підприємцем (орендар) 20.10.2005 укладено договір оренди землі № 82131/05, за яким орендодавець на підставі рішення Ради від 22.02.2005 № 21/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва" надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови площею 0,0140 га (під забудовою - 0,0018 га, інших угідь - 0,0122 га), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (далі - Договір);

- Договір укладено строком: на період будівництва до 31.12.2007 (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 31.12.2030 (п. 8 Договору);

- пунктом 43 Договору оренди земельної ділянки визначено, що невід'ємною частиною договору є план земельної ділянки, який містить кадастровий № НОМЕР_1, опис меж та площу земельної ділянки;

- відповідно до п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки: на період будівництва згідно з довідкою № 1609/05 від 23.06.2005 становить 14 772 грн., на період експлуатації згідно з довідкою № 1610/05 від 23.06.2005 становить 73 858 грн.;

- згідно з п. 9 Договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва: 2005 рік: 38,07 грн., 2006 рік: 56,05 грн., з 2007 року: 105,76 грн., на період експлуатації: з 31.12.2007 року: 320,24 грн.;

- у пункті 10 Договору сторони погодили, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, а у пункті 11 передбачили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем рівними частками щомісячно упродовж 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця;

- в силу пунктів 13 та 36 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом; зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку;

- рішенням Ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" було затверджено нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Встановлено, що нова нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014;

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст