Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 07.12.2016 року у справі №904/3561/16

Постанова ВГСУ від 07.12.2016 року у справі №904/3561/16

03.02.2017
Автор:
Переглядів : 152

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2016 року Справа № 904/3561/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіСибіги О.М.,суддівДанилової М.В., Швеця В.О.розглянувши матеріали касаційної скаргиПублічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 рокуу справі господарського суду Дніпропетровської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", м. Дніпродо Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.простягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у загальному розмірі 94 321, 44 грн.

за участю представників

позивача: Русанова В.В.,

відповідача: Матвєєва Т.В.

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі за текстом - ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця") звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі за текстом - ПАТ "Південний ГЗК") про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у розмірі 94 321, 44 грн.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2016 року залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 року позовні вимоги задоволено у повному обсязі: присуджено до стягнення з ПАТ "Південний ГЗК" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" 91 033, 08 грн. плати за користування вагонами, 3 288, 36 грн. збору за зберігання вантажу та судовий збір.

Вищезазначені судові акти мотивовано тим, що актами загальної форми, актами про затримку вагонів форми ГУ-23а: № 23 від 04.11.2015 року, № 29 від 04.11.2015 року та № 14 від 11.11.2015 року, наказами № № 600, 602, 624 та іншими доказами підтверджується факт затримки вагонів у зв'язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на адресу відповідача; при цьому, розмір нарахування плати за користування вагонами та розмір збору за зберігання вантажу є обґрунтованими, проведеними у відповідності до вимог чинного законодавства у зв'язку з чим наявні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Не погоджуючись з судовими актами попередніх інстанцій, ПАТ "Південний ГЗК" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2016 року та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 року і прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити повністю.

ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Вищого господарського суду України подано відзив на касаційну скаргу, в якому позивач проти доводів касаційної скарги заперечує та просить залишити її без задоволення, а судові акти попередніх інстанцій - без змін.

В судовому засіданні представник відповідача просив касаційну скаргу задовольнити, рішення господарського суду Дніпропетровської області від 13.07.2016 року та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 року - скасувати і прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити повністю, а представник позивача проти доводів касаційної скарги заперечував та просив залишити її без задоволення, а судові акти попередніх інстанцій - без змін.

Заслухавши пояснення представників сторін, приймаючи до уваги межі перегляду справи в суді касаційної інстанції, перевіривши повноту встановлення господарськими судами обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.11.2013 року ДП "Придніпровська залізниця" (залізниця) та ПАТ "Південний ГЗК" (власник колії) укладено Договір № ПР/М-13-2/11-131387/НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "Південний ГЗК", яка примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці (Дод. угода № 2 від 03.02.2014 року) (далі за текстом - Договір), відповідно до п. 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах Договору експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці спареною стрілкою № 2/4 в парній горловині станції. Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом.

Відповідно до п. 5 Договору повідомлення про подачу вагонів на під'їзну колію передаються старшим прийомоздавальником станції Кривий Ріг по телефону оператору диспетчера зовнішнього транспорту УЗТ не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичного подавання вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форму ГУ-2.

Згідно з п. 6 Договору вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій станції Допоміжна. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Здавання вагонів провадиться на одній з приймально-здавальних колій станції Допоміжна.

В п. 8 Договору сторони погодили, що про готовність вагонів до забирання диспетчер цеху зовнішнього транспорту УЗТ по прямому телефонному зв'язку повідомляє старшого прийомоздавальника або маневрового диспетчера станції Кривий Ріг, повідомлення передається не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичної здачі вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Час перебування вагонів на під'їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 11 Договору).

Відповідно до п. 15 Договору власник колії сплачує залізниці плату, у тому числі: за подачу, забирання вагонів згідно табл. 1, табл. 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язаних з ними послуг (Тарифне керівництво № 1); за користування вагонами згідно з Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України; за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів; інші збитки і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що в жовтні - листопаді 2015 року залізницею прийнято до перевезення порожні власні вагони на адресу одержувача - ПАТ "Південний ГЗК " за накладними, згідно з якими станція та залізниця призначення - Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

На підходах до станції за наказом № 600 від 04.11.2015 року о 3 год. 07 хв. затримані вагони (№ № голова 56471113 хвіст 56009517 у кількості 58 вагонів індекс поїзда 4005-78-4672) на станції Червоний Шахтар, за наказом № 602 від 04.11.2015 року о 13 год. 55 хв. затримані вагони (№ № голова 61034765 хвіст 55083786 у кількості 54 вагони індекс поїзда 4666-10-4672) на станції Апостолове, за наказом № 624 від 11.11.2015 року о 3 год. 50 хв. затримані вагони (№ № голова 65603821 хвіст 55083786 у кількості 49 вагонів індекс поїзда 4671-511-4672) на станції Батуринська через неможливість приймання їх станцією Кривий Ріг Придніпровської залізниці з причини скупчення вагонів на станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці у зв'язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на адресу ПАТ "Південний ГЗК".

За наведеним фактом станціями затримки вагонів - Червоний Шахтар, Апостолове, Батуринська у порядку, передбаченому п. п. 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту, складено акти про затримку вагонів форми ГУ-23а: № 23 від 04.11.2015 року, № 29 від 04.11.2015 року та № 14 від 11.11.2015 року.

Повідомлення про затримку вагонів, що перевозяться в поїзді № 2170 (акт форми ГУ-23а № 23 від 04.11.2015 року); в поїзді № 3005 (акт форми ГУ-23а № 29 від 04.11.2015 року); в поїзді № 3554 (акт форми ГУ-23а № 14 від 11.11.2015 року), отримані відповідачем 04.11.2015 року о 04:00 год., 04.11.2015 року о 15:00 год. та 11.11.2015 року о 05:00 год. відповідно.

Згідно Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а: № 23 від 04.11.2015 року затримані вагони, що прибули поїздом № 2170 04.11.2015 року о 0 год. 30 хв. відправлені поїздом № 2169 - 08.11.2015 року о 19 год. 15 хв.; № 29 від 04.11.2015 року затримані вагони, що прибули поїздом № 3005 04.11.2015 року о 06 год.04 хв. відправлені поїздом № 3007 - 05.11.2015 року об 11 год. 45 хв.; № 14 від 11.11.2015 року затримані вагони, що прибули поїздом № 3554 11.11.2015 року о 03 год.40 хв. відправлені поїздом № 3553 - 11.11.2015 року о 10 год. 20 хв.

Відповідно до п. 8 Правил користування вагонами та контейнерами на станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці сторонами складено акти загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника - ПАТ "Південний ГЗК" з зазначенням в них: причини затримки вагонів - скупчення вагонів на станції підходу Кривий Ріг, часу початку та закінчення затримки вагонів, їх номери. Вказані акти засвідчені підписами представників залізниці та вантажоотримувача без зауважень.

За затримку вагонів на підходах до станції Кривий Ріг з вини вантажовласника, який не надав судам доказів звернення до відповідальних осіб залізниці щодо доставки вагонів на вільні колії та готовність прийняти вагони на під'їзні колії, позивачем здійснено нарахування плати за користування вагонами у розмірі 91 033, 08 грн. та збору за зберігання вантажу у розмірі 3 288, 36 грн.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст