Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 02.03.2016 року у справі №915/1212/15

Постанова ВГСУ від 02.03.2016 року у справі №915/1212/15

12.02.2017
Автор:
Переглядів : 231

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2016 року Справа № 915/1212/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючогоГубенко Н.М.суддівБарицької Т.Л. Картере В.І.розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства Комерційного банку "ПриватБанк"на рішення від та на постанову відГосподарського суду Миколаївської області 15.09.2015 Одеського апеляційного господарського суду 03.12.2015у справі Господарського суду№ 915/1212/15 Миколаївської областіза позовомПублічного акціонерного товариства Комерційного банку "ПриватБанк"доТовариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Агро Групп"простягнення заборгованості

у судовому засіданні взяли участь представники:- позивача повідомлений, але не з'явився;- відповідача повідомлений, але не з'явився;ВСТАНОВИВ:

07.08.2015 Публічне акціонерне товариство Комерційний банк "ПриватБанк" звернулося до Господарського суду Миколаївської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Агро Групп" про стягнення заборгованості у сумі 36 875, 78 грн., з яких: 14 000, 00 грн. - заборгованість за кредитом, 2 394, 00 грн. - борг з комісії, 11 051, 36 грн. - відсотки за користування кредитом, 9 430, 42 грн. - пеня за несвоєчасне виконання зобов'язання за договором.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 у справі № 915/1212/15 (суддя Коваль Ю.М.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 03.12.2015 (колегія суддів у складі: Колоколов С.І. - головуючий суддя, судді Разюк Г.П., Принцевська Н.М.), позов задоволено частково; стягнуто з відповідача на користь позивача грошові кошти в загальній сумі 30 378, 25 грн., з яких: 14 000, 00 грн. - заборгованість з повернення кредитних коштів; 9 984, 00 грн. - заборгованість зі сплати відсотків за користування кредитом; 2 394, 00 грн. - заборгованість зі сплати комісії за користування кредитом; 4 000 грн. - пеня за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором; в іншій частині у позові відмовлено.

Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, Публічне акціонерне товариство Комерційний банк "ПриватБанк" до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить змінити рішення Господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 03.12.2015 у справі № 915/1212/15 в частині зменшення розміру заборгованості по процентам та пені, та задовольнити позов у повному обсязі.

Обґрунтовуючи підстави звернення з касаційною скаргою, скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Усіх учасників судового процесу відповідно до статті 1114 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм господарськими судами попередніх судових інстанцій належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин справи, дотримання норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Причиною виникнення даного спору є питання щодо наявності підстав для стягнення з відповідача визначених позивачем заборгованості з повернення кредитних коштів, заборгованості зі сплати відсотків за користування кредитом, заборгованості зі сплати комісії за користування кредитом та пені за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором.

В обґрунтування підстав позову позивач посилається на те, що відповідачем неналежно виконувались зобов'язання, передбачені "Умовами та правилами надання банківських послуг" (надалі - Умови), Тарифами Банку, що розміщені в мережі Інтернет на сайті http:/privatbank.ua, які разом із заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Агро Групп" від 18.10.2012, про приєднання та згоди з Умовами та Тарифами Банку, що розміщені в мережі Інтернет на сайті http:/privatbank.ua, складають договір банківського обслуговування від 18.10.2012.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач свої зобов'язання за договором банківського обслуговування виконав у повному обсязі, а саме надав відповідачу кредитний ліміт у розмірі 14 000, 00 грн., в той час як відповідач свої зобов'язання за вказаним договором належним чином не виконав, а саме не сплатив належні кошти для погашення заборгованості. Водночас, відмовляючи частково у стягнені відсотків за користування кредитом, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що розраховуючи розмір боргу зі сплати відсотків за користування кредитом за період з 01.07.2014 по 09.06.2015, позивачем безпідставно застосовано відсоткову ставку у розмірі 56% замість 48%, оскільки позивачем не доведено належного повідомлення відповідача про зміну (збільшення) відсоткової ставки у встановленому договором порядку. Відмовляючи частково у стягненні пені за прострочення повернення кредитних коштів суди попередніх інстанцій вказали на те, що вона нарахована з порушенням ч. 6 ст. 232 ГК України. Крім того, пославшись на відсутність негативних наслідків для позивача від порушення відповідачем своїх зобов'язань, місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, виходячи з положень ч. 3 ст. 551 ЦК України, ст. 233 ГК України та п. 3 ч. 1 ст. 83 ГПК України, зменшив розмір заявленої позивачем неустойки за прострочення виконання грошових зобов'язань.

Колегія суддів суду касаційної інстанції погоджується із наведеними висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на таке.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи 18.10.2012 відповідачем було подано позивачу та підписано заяву про відкриття поточного рахунку, у якій зазначено, що підписавши цю заяву відповідач погоджується з умовами, викладеними в Умовах та Правилах надання банківських послуг, Тарифах ПриватБанку, розміщеними на сайті банку, які разом з цією заявою складають договір банківського обслуговування.

У заяві також зазначено, що Банк за наявності вільних грошових ресурсів здійснює обслуговування кредитного ліміту за рахунок кредитних коштів в межах ліміту, про розмір якого банк повідомляє клієнта на свій розсуд або у письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку та клієнта. Порядок встановлення, зміни ліміту, погашення заборгованості та розмір процентної ставки за використання кредитного ліміту регламентується Умовами та Правилами надання банківських послуг та Тарифами банку, розташованими в мережі Інтернет на сайті Банку.

Відповідно до п. 3.18.1.1. Умов та правил надання банківських послуг кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів і здійснення поточних платежів Клієнта в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту Банк повідомляє Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банка та Клієнта.

У п. 3.18.1.3. Умов визначено, що кредит надається в обмін на зобов'язання Клієнта з повернення кредиту, сплаті відсотків та винагороди.

Пунктом 3.18.1.8. Умов передбачено, що проведення платежів Клієнта у порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться Банком протягом одного року з моменту підписання угоди про приєднання Клієнта до "Умов і правил надання банківських послуг" (або у формі "Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовою або електронною інформацією, чи у будь-якій іншій формі - "Угода").

Пунктом 3.18.6.1. Умов визначено, що обслуговування кредитного ліміту на поточному рахунку Клієнта здійснюється з моменту подачі Клієнтом до Банку заяви на приєднання до "Умов та правил надання банківських послуг" (або у формі "Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/інтернет клієнт - банк, або у формі обміну паперовою або електронною інформацією, або у будь-якій іншій формі) та/або з моменту надання Клієнтом розрахункових документів на використання коштів у рамках кредитного ліміту в межах зазначених у них сум, і діє в обсязі перерахованих засобів до повного виконання зобов'язань сторонами.

Умовами та правилами надання банківських послуг визначено також порядок розрахунків за користування кредитом.

Так, відповідно до п. 3.18.4.1. Умов за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку Клієнта при закритті банківського дня Клієнт виплачує відсотки, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від терміну користування кредитом (диференційована процентна ставка).

За період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнуління дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (далі - "період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню"), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою в розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості (п. 3.18.4.1.1. Умов).

Згідно з п. 3.18.4.1.2. Умов при не обнулінні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, Клієнт виплачує Банку за користування кредитом відсотки в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнулінню.

У разі непогашення кредиту впродовж 90 днів з дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання Клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними (п. 3.18.4.1.3. Умов).

Цим же пунктом Умов передбачено, що при порушенні Клієнтом будь-якого грошового зобов'язання, Клієнт сплачує Банку відсотки за користування кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення Клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права Банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умовами і правилами надання банківських послуг, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі 0,1315% від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань.

Позивачем з 01.07.2014 було внесено зміни до "Умов та правил надання банківських послуг", зокрема змінено відсоткову ставку за користування кредитом понад 90 днів з 48% до 56%.

Відповідно до п. 3.18.4.1.4. Умов під "непогашенням кредиту" мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст