Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 01.12.2016 року у справі №905/1889/16

Постанова ВГСУ від 01.12.2016 року у справі №905/1889/16

03.02.2017
Автор:
Переглядів : 163

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 грудня 2016 року Справа № 905/1889/16

Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівБакуліної С.В., Яценко О.В.,

розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця"на постанову від 05.10.2016 Донецького апеляційного господарського судуу справі№ 905/1889/16 господарського суду Донецької областіза позовомПублічного акціонерного товариства "ДТЕК Добропільська ЦЗФ"доПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця"за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачаДержавного підприємства "Донецька залізниця"простягнення 5 492,13 грн.

За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились.

Від відповідача - Чернобровкін І.А. - дов. від 28.10.16.

Від 3-ї особи - не з'явились.

ВСТАНОВИЛА:

Публічне акціонерне товариство "ДТЕК Добропільська ЦЗФ" звернулось з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" про стягнення 5492, 13 грн. вартості нестачі вугілля.

Рішенням від 02.08.2016 господарського суду Донецької області позов задоволено, з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Добропільська ЦЗФ" стягнуто 5492,13 грн. вартості нестачі вугілля та витрати зі сплати судового збору в розмірі 1378,00 грн. Рішення суду мотивовано посиланням ст. 110, 113, ст.114, 115 Статуту залізниць України, а також той факт, що Залізницею не доведено, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин. Також суд послався на те, що відповідно згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб в розділі "Дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа" зазначено, що Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", м. Київ є правонаступником Державного підприємства "Донецька залізниця".

Постановою від 05.10.2016 колегії суддів Донецького апеляційного господарського суду у складі головуючого: Ломовцева Н.В., Колядко Т.М., Татенко В.М. рішення від 02.08.2016 господарського суду Донецької області скасовано частково, позов задоволено частково з відповідача на користь позивача стягнуто 3798, 52 грн. вартості нестачі вугілля, в іншій частині в позові відмовлено. Приймаючи зазначену постанову, апеляційний господарський суд послався на п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом МТУ від 21.11.2000 № 644, згідно якого при видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2% маси, зазначеної в перевізних документах для вантажів здатних до перевезення у вологому стані. Судом було встановлено, що вантаж (вугілля кам'яне марки г - газоване) перевозився у вологому стані, про що вказано у накладній №50424977, а тому, 2 % від 70 000 кг складають 1' 400 кг.

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" у касаційній скарзі просить рішення та постанову суду судів попередніх інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, ст.ст. 104, 107 ЦК України, ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб. Фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", постанови КМУ від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 04.12.2015 року зі станції Добропілля Донецької залізниці ТОВ "ДТЕК Добропіллявугілля" відправлено вагони № 53756862 та №55332522 (вантаж - вугілля кам'яне марки г - газоване) згідно накладної № 50424977 на станцію Сороче Донецької залізниці ДТЕК Зуївська ТЕС.

Відповідно до накладної № 50424977 вантаж на станції Добропілля навантажено на рівні бортів, з вологістю - 7,0%, вугільний концентрат, вантаж розміщено та закріплено згідно з п-4.глави 1 ТУ, поставка у власність Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс".

При прибутті вантажу на станцію Сороче Донецької залізниці, на підставі ст.24 Статуту залізниць Українибуло виявлено, що маса вантажу, зазначена у накладних, не відповідає фактичній масі вантажу.

При контрольному переважуванні було виявлено, що, відповідно до накладної № 50424977 у вагоні № 53756862 вказана маса вантажу складає 70 000 кг., тоді як фактично було встановлено, що маса вантажу складає: 67120 кг, що менше ваги, вказаної у документі на 2 880 кг, а у вагоні № 55332522 вказана маса вантажу складає 70 000 кг, тоді як фактично було встановлено, що маса вантажу складає: 66 940 кг, що менше ваги, вказаної у документі на 3 060 кг.

За результатами переважування було складено комерційні акти від 07.12.2015 БИ № 570974/76 та від 07.12.2015 БИ №570973/75.

Вказані вище обставини стали підставою для звернення ТОВ "ДТЕК Добропіллявугілля" з позовом у даній справі.

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (ПАТ "Укрзалізниця", ідентифікаційний код 40075815) як нова юридична особа створено згідно із Законом України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця". Як вбачається із положень наведеного вище Закону та постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200, всі підприємства, на базі яких утворюється ПАТ "Укрзалізниця", реорганізовуються шляхом злиття.

Статут публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735, відповідно до якої ПАТ "Укрзалізниця" утворюється на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код ЄДРПОУ 00034045), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, в тому числі і Державне підприємство "Донецька залізниця", якою здійснювалося перевезення спірного вантажу.

Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що суди попередніх інстанцій при вирішенні питання щодо правонаступництва відповідача, не врахували того, що реорганізація юридичної особи, як самостійний вид її припинення, передбачає проведення певної процедури та характеризується деякими особливостями. Так, зокрема, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Згідно зі ст.ст. 104, 107 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення. Комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами.

Моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи вважається дата внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців в порядку, передбаченому ст. 37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", тобто запису про припинення юридичної особи.

Отже, відповідно до цивільного законодавства при реорганізації (злитті) юридичних осіб перехід прав і обов'язків до новоутвореної юридичної особи відбувається на підставі передавального акта, в якому про це має бути чітко зазначено, а правонаступництво вважається здійсненим з моменту виключення юридичної особи - попередника з ЄДРПОУ.

Про необхідність затвердження передавальних актів йдеться й у Постанові Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", яка є чинною і яку, безпідставно не застосували апеляційний та місцевий господарські суди.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст