Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 29.10.2015 року у справі №826/772/15

Постанова ВАСУ від 29.10.2015 року у справі №826/772/15

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 126

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"29" жовтня 2015 р. м. Київ К/800/28649/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Цуркана М.І. (головуючий); Леонтович К.Г., Черпіцької Л.Т., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держземагентства у місті Києві про визнання протиправними та скасування наказу, рішення і зобов'язання вчинити певні дії, що переглядається за касаційною скаргою ОСОБА_4 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 березня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2015 року,

у с т а н о в и л а :

У січні 2015 року ОСОБА_4 звернулася до суду з позовом до ГУ Держземагентства у місті Києві (далі - Держземагентство) про визнання протиправними та скасування наказу, рішення і зобов'язання вчинити певні дії.

Зазначала, що звернулась до відповідача із заявою про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), однак листом її заяву повернуто з рекомендацією подати додаткові документи і оплатити послуги з надання витягу Державного земельного кадастру.

Посилаючись на протиправність дій відповідача щодо відмови у видачі довідки та на те, що наказ Держземагентства від 3 липня 2014 року № 2/0/13-14, яким встановлено вимоги до заяви та додатків про видачу довідки, порушує її права, просила визнати протиправним та скасувати наказ Держземагентства від 3 липня 2014 року № 2/0/13-14 «Про затвердження Інформаційних та Технологічних карток до кожної адміністративної послуги, які надаються Головним управлінням Держземагентства у місті Києві» (далі - наказ № 2/0/13-14) в частині затвердження інформаційної картки адміністративної послуги «Надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем)»; визнати протиправним та скасувати рішення Держземагентства, оформлене листом від 16 грудня 2014 року № 31-26-0.21-7239/2-14 про повернення без розгляду її заяви і зобов'язати його видати відповідну довідку.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 березня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2015 року, в задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі ОСОБА_4, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати, а позов задовольнити.

Заслухавши доповідача, здійснивши перевірку доводів касаційної скарги та матеріалів справи, колегія суддів вважає, що скарга підлягає частковому задоволенню.

Судами встановлено, що 17 листопада 2014 року ОСОБА_5 в інтересах позивача звернувся до Держземагентства із заявою про надання відомостей з Державного земельного кадастру (за формою згідно з додатком № 42 до Порядку ведення Державного земельного кадастру).

До заяви додано: копію паспорта громадянина України та картки фізичної особи-платника податків; графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки; копію довіреності представників позивача; клопотання про отримання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) довільної форми.

Листом від 16 грудня 2014 року № 31-26-0.21-7239/2-14 відповідачем залишено заяву без розгляду та повернуто документи.

Відмовивши в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач звернулася до Держземагентства із заявою про надання відомостей з Державного земельного кадастру (за формою згідно з додатком № 42 до Порядку ведення Державного земельного кадастру) та клопотанням про отримання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) довільної форми, а тому має подати документ, що підтверджує оплату послуг з надання витягу з Державного земельного кадастру або довідки.

Колегія суддів вважає такий висновок судів попередніх інстанцій помилковим.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 року № 835 «Деякі питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг» (далі - постанова № 835) затверджено, зокрема, перелік адміністративних послуг, що надаються Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами на безоплатній основі.

Пунктом 3 додатку 3 вказаної постанови передбачено надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відповідно до Закону України «Про землеустрій».

За змістом частини третьої статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, зокрема, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Згідно з частинами першою, другою та третьою статті 3 Закону України від 6 вересня 2012 року № 5203-VI «Про адміністративні послуги» (далі - Закон № 5203-VI) законодавство у сфері надання адміністративних послуг складається з Конституції України, цього та інших законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері надання адміністративних послуг. Надання адміністративних послуг здійснюється відповідно до цього Закону з урахуванням особливостей, визначених законами, які регулюють суспільні відносини у відповідних сферах. Вимоги цього Закону поширюються на надання суб'єктом надання адміністративних послуг витягів та виписок з реєстрів, свідоцтв, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб'єкту звернення, а також об'єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.

Частиною першою статті 8 Закону № 5203-VI передбачено, що суб'єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб'єктом надання є посадова особа, - органом, якому вона підпорядковується.

Відповідно до частини другої статті 8 вказаного закону інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію про: суб'єкта надання адміністративної послуги та/або центр надання адміністративних послуг (найменування, місцезнаходження, режим роботи, телефон, адресу електронної пошти та веб-сайту); перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби - інформацію про умови чи підстави отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність адміністративної послуги, розмір та порядок внесення плати (адміністративного збору) за платну адміністративну послугу; строк надання адміністративної послуги; результат надання адміністративної послуги; можливі способи отримання відповіді (результату); акти законодавства, що регулюють порядок та умови надання адміністративної послуги.

За приписами частин п'ятої та шостої статті 9 Закону № 5203-VI перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, визначаються законом. Забороняється вимагати від суб'єкта звернення документи або інформацію для надання адміністративної послуги, не передбачені законом.

Наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 29 березня 2013 року № 133 (в редакції, чинній на момент звернення із заявою), відповідно до статей 7 та 8 Закону № 5203-VI та постанови № 835, затверджено Примірну інформаційну картку адміністративної послуги - надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем).

Відповідно до пункту 9 вказаної інформаційної картки, вичерпний перелік документів, необхідних для отримання даної адміністративної послуги, а також вимоги до них не визначений. В пункті 10 інформаційної картки зазначено, що порядок та спосіб подання документів, необхідних для отримання адміністративної послуги не встановлено.

З огляду на викладене, вимоги державного органу про надання додаткових документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, в той час як перелік та порядок і спосіб їх подання невизначений, є незаконними.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст