Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 24.09.2015 року у справі №826/17873/14

Постанова ВАСУ від 24.09.2015 року у справі №826/17873/14

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 146

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"24" вересня 2015 р. м. Київ К/800/18156/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Калашнікової О.В.,

Горбатюк С.А.,

Леонтович К.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду справу за касаційною скаргою Київської міської митниці ДФС на постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 9 грудня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 31 березня 2015 року у справі №826/17873/14 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" до Київської міської митниці ДФС, Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, підготувати висновок про повернення надміру сплачених платежів, -

ВСТАНОВИЛА:

У листопаді 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" звернулося в суд з позовом до Київської міської митниці ДФС, Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві, в якому просило: визнати незаконними дії Київської міської митниці ДФС щодо незадоволення заяви позивача від 09.09.2014р. №09-09/2/14 про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом; зобов'язати Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення надмірно сплачених позивачу митних платежів та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві; стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачені кошти у сумі 13 149,22 грн., з яких 10 985,23 грн. - ПДВ та 2 163,99 грн. ввізного мита.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії Київської міської митниці ДФС щодо незадоволення заяви позивача від 9 вересня 2014 р. № 09-09/2/14 про підготовку висновку та повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом, є протиправними, оскільки наявні всі правові підстави для задоволення заяви позивача щодо повернення надмірно сплачених коштів.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 9 грудня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 березня 2015 року, позовні вимоги задоволені частково. Визнана протиправною бездіяльність Київської міжрегіональної митниці Міндоходів щодо неприйняття рішення про повернення товариству з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" надмірно сплачених митних платежів на суму 13 149,22 грн. у формі Висновку та його направлення Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві для здійснення повернення вказаної суми коштів з бюджету товариству з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" у встановлений чинним законодавством строк. Зобов'язано Київську міжрегіональну митницю Міндоходів підготувати Висновок про повернення надмірно сплачених товариству з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" митних платежів у сумі 13 149,22 грн. та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями Київська міська митниця ДФС звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанції встановлено, що Київською регіональною митницею за результатами здійсненого контролю правильності визначення митної вартості товарів, що переміщуються через митний кордон України прийняте рішення про коригування заявленої позивачем митної вартості товарів від 16.09.2013р. №100250000/2013/6000729/2.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 17 лютого 2014 у справі №826/20310/13-а, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2014, визнане протиправним та скасоване рішення про коригування митної вартості товарів від 16.09.2013р. №100250000/2013/6000729/2.

ТОВ "Софіт-Люкс" 9 вересня 2014 року звернулось до Київської міжрегіональної мит ниці Міндоходів з листом №09-09/2/14 про повернення надмірно сплачених митних платежів.

Листом від 10 жовтня 2014 року № 11348/1/26-70-52-05 Київська міжрегіональна митниця Міндоходів відмовила позивачу у поверненні надмірно сплачених митних платежів, оскільки правові підстави для повернення коштів з Держбюджету України відсутні.

Суди першої та апеляційної інстанцій, задовольняючи позовні вимоги в частині, виходили з того, що позовні вимоги про стягнення з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачених сум ПДВ та ввізного мита є передчасними, при цьому Київською міжрегіональною митницею Міндоходів допущена протиправна бездіяльність щодо неприйняття рішення про повернення позивачу надмірно сплачених митних платежів, з огляду на що для відновлення порушених прав позивача належить зобов'язати Київську міжрегіональну митницю Міндоходів підготувати Висновок про повернення надмірно сплачених позивачем митних платежів та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Відповідно до статті 301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фінансів.

Згідно зі статтею 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові Державного казначейства України.

На підставі отриманого висновку орган Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому Державним казначейством України.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі Державному казначейству України для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст