Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 24.03.2016 року у справі №826/7911/13-8

Постанова ВАСУ від 24.03.2016 року у справі №826/7911/13-8

12.02.2017
Автор:
Переглядів : 138

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"24" березня 2016 р. м. Київ К/800/43123/13

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Рибченка А.О.

суддів: Карася О.В.

Лосєва А.М.

розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби

на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 червня 2013 року

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2013 року

у справі № 826/7911/13-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідний інститут комп'ютерних технологій»

до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби

про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 червня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2013 року, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідний інститут комп'ютерних технологій» (далі - ТОВ «НДІКТ»; позивач) до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби (далі - ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС; відповідач) задоволено повністю. Визнано протиправними дії ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС з проведення зустрічної звірки позивача, за результатами якої складено акт № 5091/22-05/32852232 від 23 листопада 2012 року про неможливість її здійснення. Визнано протиправними дії відповідача щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі акту № 5091/22-05/32852232 від 23 листопада 2012 року про неможливість проведення зустрічної звірки. Визнано протиправними дії ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ТОВ «НДІКТ» у розрізі контрагентів за липень, серпень, вересень 2012 року на підставі акту № 5091/22-05/32852232 від 23 листопада 2012 року про неможливість проведення зустрічної звірки. Зобов'язано відповідача вилучити з бази даних «Податковий блок» інформацію, внесену на підставі акту № 5091/22-05/32852232 від 23 листопада 2012 року про неможливість проведення зустрічної звірки. Зобов'язано ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС відновити в електронній базі даних «Податковий блок» суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань, які товариством включено до податкових декларацій з податку на додану вартість за липень, серпень, вересень 2012 року. Стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ «НДІКТ» судові витрати в розмірі 34,41 грн.

Не погоджуючись з прийнятими судовими рішеннями у справі, відповідач оскаржив їх в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України.

В поданій касаційній скарзі ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 червня 2013 року, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2013 року та прийняти нове рішення, яким відмовити повністю в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з таких підстав.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) податковим контролем є система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної податкової служби (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України).

Згідно із статтею 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності державної податкової служби - це комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби покладених на них функцій та завдань.

За правилами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Відповідно до пункту 73.5 статті 73 ПК України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

З метою впровадження єдиного порядку направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами державної податкової служби наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року № 236 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок (далі - Методичні рекомендації).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст