Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 21.10.2015 року у справі №826/7133/14

Постанова ВАСУ від 21.10.2015 року у справі №826/7133/14

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 133

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 жовтня 2015 року м. Київ К/800/57167/14

Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І. - головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,

розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі - Інспекція)

на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 06.08.2014

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23.10.2014

у справі № 826/7133/14

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Мазурек-груп" (далі - Товариство)

до Інспекції

про визнання дій протиправним та зобов'язання вчинити дії.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України

ВСТАНОВИВ:

У травні 2014 року Товариство звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому (з урахуванням уточнення позовних вимог) просило: визнати протиправними дії Інспекції з проведення зустрічної звірки Товариства щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.01.2014 по 31.03.2014; визнати протиправними дії Інспекції з оформлення результатів цієї зустрічної звірки актом від 30.04.2014 № 1067/26-59-22-13/38899716 «Про неможливість проведення зустрічної звірки щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.01.2014 по 31.03.2014»; визнати протиправними дії Інспекції з внесення змін до автоматизованої інформаційної системи «Інтегрована автоматизована інформаційні система ГУ Міндоходів України «Податковий блок», у тому числі до бази даних «Система співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» на підставі акта від 30.04.2014 № 1067/26-59-22-13/38899716; зобов'язати відповідача відновити відповідні показники податкового кредиту та податкових зобов'язань Товариства у цих базах; відновити договір на подання електронної звітності, розірваний у зв'язку із складенням акта від 30.04.2014 № 1067/26-59-22-13/38899716.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 06.08.2014, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.10.2014, позов задоволено частково; Товариству відмовлено у задоволенні позовних вимог щодо відновлення договору на подання електронної звітності, розірваного у зв'язку із складенням акта від 30.04.2014 № 1067/26-59-22-13/38899716; решту позовних вимог задоволено.

Судові акти мотивовані порушенням Інспекцією процедури проведення зустрічної звірки платника, невідповідністю висновків, зроблених відповідачем у ході проведення зустрічної звірки, повноваженням податкового органу, протиправністю використання Інспекцією висновків, викладених в акті від 30.04.2014 № 1067/26-59-22-13/38899716, як джерела для формування податкової інформації відносно платника. Також суди зазначили про відсутність доказів як укладення між позивачем та Інспекцією договору на подання електронної звітності, так і його розірвання.

Законність ухвалених у справі судових актів перевіряється у порядку глави 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у зв'язку з касаційною скаргою Інспекції, в якій вона просить скасувати оскаржувані судові акти та прийняти нове рішення по суті спору, яким повністю відмовити у позові Товариства. На обґрунтування касаційних вимог скаржник зазначає, що викладені в акті (складеному за наслідками вжиття заходів з проведення зустрічної звірки платника) висновки є об'єктивними та відповідають сутності розглядуваних заходів з податкового контролю. Також скаржник наголошує, що коригування даних в інформаційних базах органів державної податкової служби є лише формою збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби функцій з податкового контролю, а відтак таке коригування не впливає на суб'єктивний стан прав та обов'язків платника.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши відповідність висновків судів наявним у матеріалах справи доказам, правильність застосування судами норм матеріального права та дотримання ними процесуальних норм, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне частково задовольнити розглядувані касаційні вимоги з урахуванням такого.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що у ході вжиття заходів з проведення зустрічної звірки внаслідок відсутності платника за місцезнаходженням Інспекцією було складено акт від 30.04.2014 № 1067/26-59-22-13/38899716 «Про неможливість проведення зустрічної звірки щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.01.2014 по 31.03.2014».

У цьому акті викладено висновок контролюючого органу про відсутність факту провадження платником реальної господарської діяльності у вказаному періоді, що виключає правомірність відображених Товариством у податковій звітності наслідків задекларованих господарських операцій.

На підставі цих висновків Інспекцією було внесено зміни до автоматизованої інформаційної системи «Інтегрована автоматизована інформаційні система ГУ Міндоходів України «Податковий блок», а також до бази даних «Система співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України»

Зазначені обставини учасниками провадження не заперечуються.

Приймаючи рішення про задоволення даного позову, суди обох попередніх інстанцій виходили, зокрема, з того, що Інспекцією не було вжито заходів, які передують проведенню зустрічної звірки, як-от - витребування у платника інформації, необхідної для податкового контролю. Також суди зазначили, про відсутність у податкового органу компетенції кваліфікувати укладені платником цивільні правочину як нікчемні.

При цьому суди залишили поза увагою таке.

Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України платникам податків надано право оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб).

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст