Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 19.11.2015 року у справі №2а-1570/4285/11

Постанова ВАСУ від 19.11.2015 року у справі №2а-1570/4285/11

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 110

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"19" листопада 2015 р. м. Київ К/9991/39974/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Головчук С.В. (суддя-доповідач), Ліпського Д.В., Черпака Ю.К.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України) про визнання незаконним та скасування наказів,

в с т а н о в и л а :

У липні 2008 року ОСОБА_4 звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування наказів. В обґрунтування вимог зазначав, що наказом МВС України від 27 грудня 2007 року №1751 йому присвоєно чергове спеціальне звання «майора міліції». Проте, за результатами службового розслідування, 19 травня 2008 року МВС України видало наказ № 877 о/с, а 09 червня 2008 року - наказ № 276 о/с, якими скасувало наказ №1751 в частині присвоєння позивачу спеціального звання у зв'язку з порушенням установленого порядку присвоєння таких звань. Вважаючи дії відповідача неправомірними та уточнивши позовні вимоги, просив суд скасувати пункт 2 наказу МВС України від 19 травня 2008 року №877 о/с та пункт 6 наказу МВС України від 09 червня 2008 року №276 о/с.

Справа розглядалась судами неодноразово.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2011 року в позові відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове рішення про задоволення позову. Скасовано пункт 2 наказу МВС України від 19 травня 2008 року № 877 о/с «Про суттєві недоліки в кадровому забезпеченні ГУМВС України в Одеській області та покарання винних» відносно ОСОБА_4 та наказ МВС України від 09 червня 2008 року № 276 «Про скасування пунктів наказів МВС щодо присвоєння чергових спеціальних звань працівникам ГУМВС України в Одеській області» у частині скасування наказу МВС України від 27 грудня 2007 року № 1751 о/с стосовно присвоєння чергового спеціального звання «майор міліції» капітанові міліції ОСОБА_4, старшому інспекторові з особливих доручень відділу дорожньо-патрульної служби управління Державної автомобільної інспекції ГУМВС України в Одеській області.

У касаційній скарзі МВС України порушує питання про скасування рішення апеляційного суду та залишення в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, зокрема, норм Закону України від 20 грудня 1990 року № 565-XII «Про міліцію» (далі - Закон № 565-XII), Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року № 114 (далі - Положення) та Дисциплінарного статуту ОВС. Зазначає, що суд дав неправильну правову оцінку обставинам справи, оскільки спірні накази видані відповідачем не у зв'язку із вчиненням позивачем дисциплінарного проступку, а у зв'язку із порушенням процедури призначення осіб на посади та порядку присвоєння чергових спеціальних звань.

ОСОБА_4 у запереченнях на касаційні скарги посилається на те, що рішення апеляційного суду ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, судом правильно встановлені факти, досліджені докази та наведені обґрунтовані висновки. Вказує, що оскаржувані накази є неправомірними, оскільки не відповідають порядку накладення дисциплінарних стягнень. Просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення апеляційного суду - без змін.

Перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Судами встановлено, що з 1993 року ОСОБА_4 проходив службу в органах внутрішніх справ на різних посадах.

Наказом ГУ МВС України в Одеській області від 12 грудня 2007 року № 770 о/с позивача призначено на посаду старшого інспектора з особливих доручень відділу дорожньо-патрульної служби Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління МВС України в Одеській області (далі - відділ ДПС УДАІ ГУ МВС в Одеській області), а наказом МВС України від 27 грудня №1751 о/с присвоєно спеціальне звання «майор міліції».

Згідно поданого рапорту, наказом ГУ МВС в Одеській області від 08 січня 2008 року №1 з 08 січня 2008 року позивача призначено на попередню посаду - інспектора відділення розшуку відділу ДАІ з обслуговування адміністративної території обласного центру (м.Одеса) та автомобільно технічної інспекції.

За фактом незаконного призначення на вищі посади та присвоєння спеціальних звань окремим працівникам ГУМВС України в Одеській області, з 14 по 18 квітня 2008 року МВС України провело службове розслідування, за висновками якого, 19 травня 2008 року відповідач видав наказ № 877 о/с «Про суттєві недоліки в кадровому забезпеченні ГУМВС України в Одеській області та покарання винних». Пунктом 2 цього наказу №877 о/с скасовано наказ МВС України від 27 грудня 2007 року №1751 про присвоєння спеціального звання «майор міліції» ОСОБА_4

Підставою такого рішення стали виявлені перевіркою МВС України численні факти грубих порушень установленого порядку присвоєння спеціальних звань старшого начальницького складу окремим працівникам управління ДАІ ГУ МВС України в Одеській області, що виразилось у призначенні окремих осіб на невакантні посади, перебування на яких давало підстави для присвоєння вищого спеціального звання.

На виконання наказу МВС України №877 о/с, 09 червня 2008 року МВС України видало наказ №276 о/с «Про скасування пунктів наказів МВС України щодо присвоєння чергових спеціальних звань працівникам ГУМВС України в Одеській області», яким скасовано наказ МВС України №1751 о/с в частині присвоєння позивачу спеціального звання «майор міліції».

Вирішуючи спір та відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що на час розгляду справи оскаржувані накази в частині позбавлення позивача спеціального звання скасовані на виконання судових рішень.

Скасовуючи рішення суду та відмовляючи в позові, апеляційний суд виходив з того, що заниження чергових спеціальних звань на одну ступінь можливо лише в порядку, визначеному Дисциплінарним статутом ОВС за порушення службової дисципліни. Враховуючи те, що позивач не вчиняв дисциплінарних проступків, оскаржувані накази про заниження позивачу чергового спеціального звання є протиправними.

Проте, з такими висновками погодитись неможливо.

Правовідносини з приводу проходження публічної служби в органах внутрішніх справ регулюються Конституцією України, Законом № 565-ХІІ, Положенням, Дисциплінарним статутом ОВС, іншими нормативно-правовими актами.

Присвоєння ОСОБА_4, наказом №1751 о/с спеціального звання за своєю суттю є ненормативним індивідуальним актом функціонального управління.

Акти, видані з порушенням вимог, які до них ставляться, є дефектними. Залежно від характеру і ступеня дефектності такі акти (накази) управління поділяються на нікчемні (які не спричиняють правових наслідків навіть без їх скасування або скасовуються в судовому порядку) та акти заперечні. Останні - це такі, що містять окремі незаконні положення. Анулювати (скасувати) такий акт (наказ) в частині незаконних положень може і орган, що прийняв його.

Відповідно до підпункту 15 пункту 9 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого Указом Президента України від 17 жовтня 2000 року № 1138/2000 (чинного на час виникнення спірних відносин) Міністр присвоює в установленому порядку спеціальні звання особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ.

Системний аналіз наведених нормативних актів дає підстави вважати, що наказами від 19 травня 2008 року №877 та від 09 червня 2008 року №276 Міністр МВС України скасував незаконні, на його думку, положення наказу №1751, що знаходиться в межах повноважень згаданого суб'єкта владних повноважень.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст