Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 19.05.2016 року у справі №815/3852/15

Постанова ВАСУ від 19.05.2016 року у справі №815/3852/15

11.02.2017
Автор:
Переглядів : 294

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"19" травня 2016 р. м.Київ К/800/51429/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),

судді Заяць В.С.,

Швед Е.Ю.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2015 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2015 року у справі за позовом Колективного підприємства «Будова» до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області Кургана Сергія Павловича, про визнання дій протиправними та скасування постанови від 30 червня 2015 року №42, -

ВСТАНОВИВ:

У липні 2015 року Колективне підприємство «Будова» звернулось з адміністративним позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області Кургана С.П., в якому просило визнати протиправними дії щодо винесення (прийняття) постанови від 30 червня 2015 року №42 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та скасувати вказану постанову.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про незаконність винесення оскаржуваної постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки позапланова перевірка розпочата без пред'явлення дозволу Кабінету Міністрів України на її проведення, направлення на здійснення позапланової перевірки не відповідає вимогам Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2015 року адміністративний позов задоволено.

При винесенні рішення про задоволення позовних вимог суд першої інстанції, з посиланням на норми п.8 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону від 28 грудня 2014 року № 76-VIII, виходив із відсутності підстав для проведення співробітниками Департаменту ДАБІ в Одеській області перевірки позивача без отримання дозволу Кабінету Міністрів України, а також невідповідності направлення на здійснення позапланової перевірки вимогам ч.3 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», у зв'язку з чим суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість відмови позивача у допуску посадових осіб Інспекції до проведення перевірки.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2015 року залишено без задоволення апеляційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області; постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2015 року змінено в мотивувальній частині; в решті постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2015 року залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції зазначив про наявність у відповідача підстав для проведення перевірки на виконання постанови слідчого прокурора, проте дійшов висновку щодо правомірності відмови позивача в допуску посадових осіб відповідача до перевірки у зв'язку з невідповідністю направлення на проведення перевірки вимогам Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

У касаційній скарзі скаржник зазначає, що під час проведення перевірки та прийняття рішення щодо притягнення до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Департамент діяв в межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 19 червня 2015 року посадові особи Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області та працівники прокуратури Одеської області, на підставі направлення заступника директора Департамету на здійснення позапланової перевірки від 05 червня 2015 року №1720, наказу від 02 червня 2015 року №455 про проведення позапланової перевірки та постанови старшого прокурора відділу прокуратури Одеської області Кучеренка С.М. від 06 травня 2015 року про призначення перевірки додержання містобудівного законодавства, прибули для проведення позапланової перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства на об'єкт Колективного підприємства «Будова» за адресою: м.Одеса, вул.Бєлінського,16.

Позивачем - колективним підприємством «Будова», з посиланням на відсутність дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірки відповідно до положень ч.8 розділу ІІІ Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України», невідповідність направлення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на здійснення позапланової перевірки від 05 червня 2015 року №1720 вимогам ч.3 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», відмовлено посадовим особам Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області та працівникам прокуратури Одеської області в допуску до проведення перевірки на об'єкті за адресою м.Одеса, вул.Бєлінського,16.

У зв'язку з відмовою позивачем у допуску до перевірки співробітниками Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області складено акт про недопущення посадових осіб Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 19 червня 2015 року.

Також, 19 червня 2015 року головним державним інспектором інспекційного відділу у м.Одеса Департаменту ДАБІ в Одеській області відносно КП «Будова» складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідальність за яке передбачена п.2 ч.6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», який вручено представнику КП «Будова» 23 червня 2015 року.

Постановою від 30 червня 2015 року № 42 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Колективне підприємство «Будова» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», та накладено на позивача штраф у сумі 12180 грн.

Відповідно до ч.1 ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі також Закон № 3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінет Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 затверджений Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі Порядок № 553), який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Відповідно до п.5 Порядку № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Згідно п.7 Порядку № 553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставою для проведення позапланової перевірки є, зокрема, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст