Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 13.04.2016 року у справі №826/8983/15

Постанова ВАСУ від 13.04.2016 року у справі №826/8983/15

12.02.2017
Автор:
Переглядів : 155

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"13" квітня 2016 р. м.Київ К/800/54731/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),

судді Заяць В.С.,

Стрелець Т.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 вересня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2015 року у справі за позовом Публічного акціонерного товариства «Холдингова компанія «Київміськбуд» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними дій та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2015 року Публічне акціонерне товариство «Холдингова компанія «Київміськбуд» звернулося з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому просило визнати протиправними дії та скасувати припис від 07 квітня 2015 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм стандартів та правил.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив про незаконність оскаржуваного припису, оскільки при здійсненні будівельних робіт вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ним не порушувалися.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 вересня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2015 року, позовні вимоги задоволено; визнано протиправними дії Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві щодо проведення перевірки Публічного акціонерного товариства «Холдингова компанія «Київміськбуд», за результатами якої 07 квітня 2015 року складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; визнано протиправним та скасовано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил, складений 07 квітня 2015 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві стосовно Публічного акціонерного товариства «Холдингова компанія «Київміськбуд».

При винесенні рішень суди першої та апеляційної інстанцій виходили із протиправності дій відповідача щодо проведення перевірки позивача та безпідставності складання оскаржуваного припису, оскільки будівельні роботи проводилася позивачем за наявності дозвільних документів, а висновки відповідача про необхідність під час здійснення реконструкції отримувати документи на земельну ділянку є такими, що не ґрунтуються на законі.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Державна архітектурно-будівельна інспекція України звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати, постановити нову постанову, якою відмовити в задоволенні адміністративного позову.

У касаційній скарзі відповідач зазначає про правомірність та обґрунтованість оскаржуваного припису про усунення виявлених порушень, оскільки позивачем будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети.

Публічне акціонерне товариство «Холдингова компанія «Київміськбуд» у поданих запереченнях просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, судові рішення залишити без змін. Зазначає про правомірність виконання будівельних робіт на підставі зареєстрованої відповідачем декларації та безпідставність висновків Департаменту щодо самочинного будівництва.

Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 07 квітня 2015 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Публічним акціонерним товариством «Холдингова компанія «Київміськбуд» на об'єкті будівництва - реконструкція адміністративного будинку під житловий будинок з надбудовою на просп.Червонозоряному,15/7 у Солом'янському районі м.Києва.

За результатами перевірки 07 квітня 2015 року складено акт, відповідно до якого перевіркою встановлено, що замовником ПАТ «Холдингова компанія «Київміськбуд» на підставі зареєстрованої Інспекцією ДАБК у м.Києві декларації про початок виконання будівельних робіт від 13 грудня 2013 року №КВ083133470067 здійснюється реконструкція адміністративного будинку під житловий будинок з надбудовою за адресою: м.Київ, просп.Червонозоряний,15/7. Відповідно до додатку наказу регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Києву від 12 липня 1999 року №411, затвердженого рішенням виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 15 травня 1995 року №147, об'єкт нерухомого майна включено до статутного фонду регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Києву та передано позивачу. Замовником отримані містобудівні умови та обмеження від Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 25 вересня 2013 року №16230/0/7-1-13. Проектна документація розроблена ТОВ «Проектбудіндустрія», проект з реконструкції об'єкта нерухомого майна затверджений наказом замовника від 15 листопада 2013 року №00179/0/8-13.

У висновках акту вказано, що замовником будівництва не отримані у відповідності до п.7 Містобудівних умов та обмежень відповідні документи на земельну ділянку із цільовим призначенням для будівництва багатоповерхового житлового будинку, а будівництво на земельній ділянці, яка не відведена для цієї мети є самочинним будівництвом, тобто, зазначене будівництво виконується без дозвільних документів, що є порушенням ч.1 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Об'єкт відноситься до ІІІ категорії складності.

На підставі акту перевірки Департаментом ДАБК у м.Києві видано припис від 07 квітня 2015 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів у правил. Згідно припису відповідачем встановлено, що на просп.Червонозоряному,15/7 у Солом'янському районі м.Києва замовником будівництва ПАТ «Холдингова компанія «Київміськбуд» виконуються будівельні роботи із будівництва багатоповерхового житлового будинку на земельній ділянці, цільове призначення якої не відповідає зазначеному будівництву; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням є самочинним будівництвом, отже зазначене будівництво здійснюється без дозвільних документів, у зв'язку з чим вимагається усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку до 30 червня 2015 року.

Як встановлено ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституціє та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі також Закон № 3038-VI).

Згідно п.2 ч.1 ст.34 Закону № 3038-VI замовник має право виконувати будівельні роботи після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I-III категорій складності.

Відповідно до п.2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466, будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення діючих підприємств, реставрації, капітального ремонту.

Згідно з ДБН А.2.2-3-2004 «Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва» реконструкція - перебудова існуючих об'єктів виробничого та цивільного призначення, пов'язана з удосконаленням виробництва, підвищення його техніко-економічного рівня та якості вироблюваної продукції, поліпшенням умов експлуатації та проживання, якості послуг, зміною основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність, функціональне призначення, геометричні розміри).

Частиною 4 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об'єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв'язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

З урахуванням положень вищенаведених норм судом першої інстанції правомірно вказано про невідповідність вимогам закону посилання відповідача на необхідність отримання для здійснення реконструкції об'єкта будівництва документів на земельну ділянку.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст