Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 13.03.2017 року у справі №800/581/16

Постанова ВАСУ від 13.03.2017 року у справі №800/581/16

04.05.2017
Автор:
Переглядів : 247

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 березня 2017 року м. Київ справа № 800/581/16

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого судді суддів Кравцова О.В., Донця О.Є., Єрьоміна А.В., Мороза В.Ф., Шведа Е.Ю., секретар судового засідання Оврамець Ю.О, за участю: позивача ОСОБА_6, представника відповідача Мишковець О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов ОСОБА_6 до Президента України про визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИВ:

28 жовтня 2016 року ОСОБА_6 (надалі також - позивач) звернулась до Вищого адміністративного суду України як суду першої інстанції з позовом до Президента України (надалі також - відповідач), в якому просила, враховуючи заяву про зміну позовних вимог:

визнати протиправними дії Президента України щодо виокремлення кандидатури ОСОБА_6 з переліку кандидатів, відносно яких Вищою радою юстиції 23 вересня 2016 року були направлені матеріали Президенту України для підписання ним Указу про призначення на посаду судді вперше строком на п'ять років;

визнати протиправним не включення в Указ Президента України від 29 вересня 2016 року № 425 такого кандидата на посаду судді Сєвєродонецького міського суду Луганської області як ОСОБА_6;

зобов'язати відповідача відновити порушене право позивача шляхом підписання Указу Президента України «Про внесення змін до Указу Президента України від 29 вересня 2016 року № 425», яким доповнити указ Президента України від 29 вересня 2016 року № 425 пунктом про призначення строком на п'ять років на посаду Сєвєродонецького міського суду Луганської області ОСОБА_6

Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що з 23 вересня 2016 року подання Вищої Ради Юстиції про призначення позивача на посаду судді знаходилось у Президента України на рівні з усіма іншим кандидатами, яких було призначено на посади Указом Президент України від 29 вересня 2016 року № 425, а позивача - ні.

Представником відповідача були поданні заперечення на даний адміністративний позов, в яких він просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки відповідач діяв виключно у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У судовому засіданні ОСОБА_6 позовні вимоги підтримала. Вказала, що Президентом України було порушено конституційну засаду рівності усіх перед законом, що мало вираження у дискримінації, обмеженні її права бути призначеною на посаду судді вперше.

Зазначила, що виключивши її зі списку кандидатів на посаду суддів, відносно яких було підписано указ на призначення, відповідач допустив непряму дискримінацію, застосував негативну практику, за якої поставив позивача у несприятливі умови порівняно з іншими особами.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечувала, пояснила, що подання Вищої ради юстиції надійшло до Адміністрації Президента України 23 вересня 2016 року, а з 30 вересня 2016 року повноваження відповідача щодо видання указу про призначення суддів було обмежено. Отже, Президент України не порушив тридцяти денний строк, встановлений Законом «Про судоустрій і статус суддів», будь-яких положень, які б зобов'язували Президента України видати указ про призначення позивача на посаду судді до 30 вересня 2016 року, законодавство не містило.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, вивчивши матеріали справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що позовні вимоги ОСОБА_6 не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Рішенням Вищої ради юстиції від 22 вересня 2016 року №2837/0/15-16 було вирішено внести подання Президенту України про призначення ОСОБА_6 на посаду судді Сєвєродонецького міського суду Луганської області строком на п'ять років.

Вищою радою юстиції листом від 23 вересня 2016 року №10152/0/9-16 внесено Президенту України подання від 23 вересня 2016 року №122/0/12-16 про призначення на посади суддів місцевих судів загальної юрисдикції строком на п'ять років 80 осіб, в тому числі і позивача.

Указом Президента України від 29 вересня 2016 року №425/2016, зокрема, призначено строком на п'ять років у місцевих загальних судах на посади суддів відповідних осіб. Проте, призначення ОСОБА_6 на посаду судді Сєвєродонецького міського суду Луганської області зазначеним указом не було здійснено.

Адміністрацією Президента України листом від 25 жовтня 2016 року №02-01/3080 повернуто до Вищої ради юстиції матеріали щодо осіб, які не були призначені на посади суддів відповідно до подань Вищої ради юстиції, що надійшли до 30 вересня 2016 року, зокрема і матеріали щодо ОСОБА_6

Не погоджуючись із діями відповідача, ОСОБА_6 звернулась до суду із даним позовом.

Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем доведена правомірність оскаржуваних дій з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 128 Конституції України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) перше призначення на посаду професійного судді строком на п'ять років здійснюється Президентом України. Всі інші судді, крім суддів Конституційного Суду України, обираються Верховною Радою України безстроково, в порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 131 Конституції України внесення подання про призначення суддів на посади або звільнення їх з посад віднесено до компетенції Вищої ради юстиції.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року № 2453-VI (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; надалі - Закон №2453-VI ) визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.

Статтею 74 Закону №2453-VI передбачено, що призначення на посаду судді здійснюється Президентом України на підставі та в межах подання Вищої ради юстиції, без перевірки додержання встановлених цим Законом вимог до кандидатів на посаду судді та порядку проведення добору кандидатів на посаду судді. Будь-які звернення щодо кандидата на посаду судді не перешкоджають його призначенню на посаду судді. Викладені в таких зверненнях факти можуть бути підставою для порушення Президентом України перед компетентними органами питання про проведення в установленому законом порядку перевірки цих фактів. Президент України видає указ про призначення судді не пізніше тридцяти днів із дня отримання відповідного подання Вищої ради юстиції.

Відповідно до частини третьої статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання на території України.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст