Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 12.04.2017 року у справі №826/3059/15

Постанова ВАСУ від 12.04.2017 року у справі №826/3059/15

04.05.2017
Автор:
Переглядів : 286

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 квітня 2017 року м. Київ К/800/2855/16

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого - Смоковича М.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.,

секретарі судового засідання: Гуловій О.І.,

за участю прокурора: Атаєвої Д.К.,

представників відповідача: Зуєвої К.Д., Гінетової Т.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом заступника Генерального прокурора України до Міністерства освіти і науки України, третя особа - Міністерство соціальної політики України щодо законності та відповідності акту вищої юридичної сили Правил проведення Міжнародного учнівського конкурсу юних істориків «Лелека» та про скасування наказу, яким ці Правила затверджено, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Генеральної прокуратури України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21 липня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 вересня 2015 року,

в с т а н о в и в :

У лютому 2015 року заступник Генерального прокурора України звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністерства освіти і науки України, в якому просив визнати Правила проведення Міжнародного учнівського конкурсу юних істориків «Лелека» (далі також Правила) такими, що не відповідають акту вищої юридичної сили, та скасувати наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 2 лютого 2012 року № 98, яким затверджено ці Правила.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що зазначені вище Правила, які Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (далі -МОНмолодьспорт України) затвердило своїм наказом від 2 лютого 2012 року № 98, суперечать нормативним приписам Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (далі також - Положення), які МОНмолодьспорт України затвердило наказом від 22 вересня 2011 року № 1099. З-поміж іншого позивач звертає увагу на те, що Правила проведення Міжнародного учнівського конкурсу юних істориків «Лелека» є нормативно-правовим актом, який повинен відповідати принципам верховенства права, законності, прийматися уповноваженим на те суб'єктом, у визначеній законом формі та не може суперечити актам вищої юридичної сили. Проаналізувавши зміст пунктів Правил позивач дійшов висновку, що вони не відповідають переліченим вище критеріям, оскільки містять нормативні приписи, які суперечать нормам Положення, яке на думку позивача є актом вищої юридичної сили порівняно з Правилами. Незаконний, як стверджує позивач, акт МОНмолодьспорту України порушує інтереси держави і може завдати збитки Державному бюджету України, що відповідно до статті 121 Конституції України і статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру» (чинного станом на дату звернення) є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред'явлення цього позову.

Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 21 липня 2015 року у задоволенні позову відмовив повністю.

Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 16 вересня 2015 року залишив без змін постанову суду першої інстанції.

У касаційній скарзі заступник Генерального прокурора України, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та прийняти нове, яким задовольнити його позовні вимоги.

Відповідач у своїх письмових запереченнях зазначив про те, що оскаржені судові рішення є законними і обґрунтованими, тому підстав для задоволення касаційної скарги немає.

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

У справі, що розглядається, встановлено, що відповідно до Положення про Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 410/2011 у період з квітня 2011 по квітень 2013 року МОНмолодьспорт України було головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері освіти і науки, інновацій та інформатизації, інтелектуальної власності, молоді, фізичної культури та спорту.

Серед іншого до компетенції МОНмолодьспорту України належало забезпечення розвитку різних форм позашкільної освіти, формування програми розвитку позашкільної освіти, спрямованої на творчий розвиток особистості, виявлення та підтримку обдарованих дітей, талановитої молоді. Також МОНмолодьспорт України було уповноважено здійснювати нормативно-правове забезпечення у сферах, що належали до його компетенції.

Реалізуючи зазначені повноваження, з метою створення належних умов для виявлення та підтримки обдарованої молоді, розвитку її інтересів, схильностей та обдаровань, науково-методичного забезпечення системи загальної середньої освіти, МОНмолодьспорт України наказом від 22 вересня 2011 року № 1099 затвердило Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, яке є чинним до сьогодні. Наказ МОНмолодьспорт України від 22 вересня 2011 року № 1099 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1318/20056.

Зазначене Положення, відповідно до преамбули наказу від 22 вересня 2011 року № 1099, прийнято відповідно до статті 2 Закону України «Про загальну середню освіту», Постанови Верховної Ради України від 9 січня 2007 року № 536-V «Про стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні», Указу Президента України від 20 березня 2008 року № 244 «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні».

Відповідно до пункту 1.1 Положення воно визначає загальний порядок організації та проведення Всеукраїнських інтелектуальних і професійних змагань, у тому числі міжнародних, їх організаційне, методичне і фінансове забезпечення, порядок участі у змаганнях, визначення переможців.

Крім того, з посиланням на Закон України «Про освіту» та пункту 1.2 розділу I згаданого вище Положення (в якому зазначено перелік навчальних предметів, з яких щороку проводяться всеукраїнські учнівські олімпіади) МОНмолодьспорт України наказом від 2 лютого 2012 року № 98 затвердило Правила проведення Міжнародного учнівського конкурсу юних істориків «Лелека». За преамбулою цього ж наказу, зазначені Правила затверджено з метою популяризації історичних знань серед учнівської молоді для пізнання власної історії в контексті загальносвітової, патріотичного виховання школярів і формування у них історичної пам'яті, створення умов для міжнародної співпраці у сфері вивчення учнями всесвітньої історії.

Суди попередніх інстанцій правильно зазначили, що Правила за своїм змістом містять норми, спрямовані на регулювання певних суспільних відносин, встановлення загальнообов'язкових прав і обов'язків для невизначеного кола суб'єктів, та розраховані на тривале багаторазове застосування, тобто є нормативно-правовим актом. З-поміж іншого Правила містять положення щодо організації проведення учнівського конкурсу юних істориків «Лелека» (розділ ІІ), вимоги до його учасників (розділ ІІІ), порядку проведення конкурсу, змісту і структури завдань (розділи IV, V), підбиття підсумків та нагородження учасників конкурсу (розділи VI, VII). Щодо остатнього, то за змістом пункту 7.1 Правил учні, які показали найкращі результати, отримують дипломи переможців. Інші учні отримують дипломи учасників. Зразки дипломів затверджує Оргкомітет.

Судячи зі встановлених у справі обставин, необхідність з'ясування питання про те, чи відповідають Правила вимогам Положення як правовому акту вищої юридичної сили зумовлена тим, що переможці конкурсу юних істориків «Лелека» мають право на відпочинок за рахунок бюджетних коштів у державному підприємстві «Український дитячий центр «Молода гвардія». Позивач вважає, що умови і порядок проведення конкурсу юних істориків «Лелека», а також порядок визначення і нагородження його переможців відрізняється від умов і правил, встановлених Положення, зокрема для участі в цьому конкурсі не потрібно проходити відбору, сам конкурс проводиться в один етап (а не поетапно, як передбачено Положенням), а дипломи переможців не мають категорій (рівнів чи ступенів), що дало б змогу диференціювати переможців. У підсумку, відсутність таких критеріїв і умов у затверджених МОНмолодьспорт України Правилах призводить до того, що дипломи переможців учнівського конкурсу юних істориків «Лелека» можуть отримати необмежена кількість осіб, які потім матимуть право на відпочинок за рахунок бюджетних коштів. Це своєю чергою призводить до надмірних витрат з Державного бюджету України, що власне і зумовило звернення заступника Генерального прокурора України до суду з цим позовом.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст