Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 05.11.2015 року у справі №816/225/13-а

Постанова ВАСУ від 05.11.2015 року у справі №816/225/13-а

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 143

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"05" листопада 2015 р. м. Київ К/800/64288/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л.,

Горбатюка С.А.,

Шведа Е.Ю.,

за участю: секретаря судового засідання Загородньої М.О.,

представника позивача Москаленка І.О., Давиденка Д.Е.,

розглянула в відкритому судовому засіданні касаційні скарги Служби автомобільних доріг у Полтавській області та Державної фінансової інспекції в Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.04.2013 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 20.11.2013 року у справі за позовом Служби автомобільних доріг у Полтавській області до Державної фінансової інспекції в Полтавській області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхове будівництво "Альтком", Дочірнє підприємство "Полтавський облавтодор", про визнання протиправною та скасування вимоги у частині,

ВСТАНОВИЛА:

Служба автомобільних доріг у Полтавській області звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Державної фінансової інспекції в Полтавській області про визнання протиправним та скасування пункту 1 вимоги від 07.12.2012 року №16-06-3-14/10389 у частині забезпечення повернення зайвих виплат з підстав завищеної вартості виконаних робіт на суму 2188508,62 грн., а саме (в розрізі підрядних організацій): ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" - 386981,71 грн. та 1374225,95 грн., ДП "Полтавський облавтодор" - 427300,96 грн.; визнання протиправним та скасування пункту 2 вимоги від 07.12.2012 року №16-06-3-14/10389 щодо повернення зайвих виплат шляхом повернення коштів у сумі 1263118,03 грн. внаслідок проведення оплати ДП "Полтавський облавтодор" послуг з поточного ремонту автомобільних доріг загального користування.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.04.13 року позов Служби автомобільних доріг у Полтавській області до Державної фінансової інспекції в Полтавській області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхове будівництво "Альтком", Дочірнє підприємство "Полтавський облавтодор" про визнання протиправною та скасування вимоги в частині задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 вимоги від 07.12.2012 року №16-06-3-14/10389 в частині забезпечення повернення зайвих виплат з підстав завищеної вартості виконаних робіт внаслідок недотримання вимог статті 318 Господарського кодексу України, статей 29, 629, 875 Цивільного кодексу України, пункту 40 Закону України "Про здійснення державних закупівель", пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 07.08.2008 року № 668 та підпунктів 3.3.10.1, 1.3.1 ДБН Д.1.1-1-2000 на суму 814282,67 грн., а саме (в розрізі підрядних організацій): ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" - 386981,71 грн. ДП "Полтавський облавтодор" - 427300,96 грн. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 20.11.2013 року скасовано постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.04.2013 року у частині відмови у задоволенні адміністративного позову про визнання протиправною та скасування пункту 1 вимоги від 07.12.2012 року № 16-06-3-14/10389 у частині забезпечення повернення зайвих виплат з підстав завищення вартості виконаних підрядних робіт ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" в сумі 1394127,16 грн. Адміністративний позов у цій частині задоволено. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 вимоги від 07.12.2012 року № 16-06-3-14/10389 у частині забезпечення повернення зайвих виплат з підстав завищеної вартості виконаних робіт внаслідок недотримання вимог статті 318 Господарського кодексу України, статей 29, 629, 875 Цивільного кодексу України, абз. 5 пункту 40 Закону України "Про здійснення державних закупівель", пункту 4 "Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2008 року № 668 та підпунктів 3.3, 10.1, 1.3.1 ДБН Д.1.1-1-2000 по підрядній організації Товариство з обмеженою відповідальністю «Шляхове будівництво «Альтком» в сумі 1394127,16 грн. В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.04.2013 року залишити без змін.

Не погоджуючись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції у справі в частині задоволення позовних вимог, Державна фінансова інспекція в Полтавській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові.

Не погоджуючись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції у справі в частині відмови у задоволенні позовних вимог, Служба автомобільних доріг у Полтавській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційних скарг, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга Служби автомобільних доріг у Полтавській області не підлягає задоволенню, а касаційна скарга Державної фінансової інспекції в Полтавській області підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державною фінансовою інспекцією в Полтавській області проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Служби автомобільних доріг у Полтавській області за період з 01.04.2010 року по 01.07.2012 року.

За результатами ревізії складено Акт від 29.10.2012 року № 06-21/349, у якому зафіксовано виявлені порушення.

З метою забезпечення усунення порушень, виявлених у ході ревізії, позивачем направлено письмові вимоги від 07.12.2012 року №16-06-3-14/10389 та зобов'язано надати інформацію про виконання даних вимог, разом з копіями первинних та розпорядчих документів, які б підтверджували відшкодування порушень до 04.01.2013 року.

Позивач не погодився з пунктом 1 вимоги від 07.12.2012 року №16-06-3-14/10389 в частині забезпечення повернення зайвих виплат з підстав завищеної вартості виконаних робіт внаслідок недотримання вимог статті 318 Господарського кодексу України, статей 29, 629, 875 Цивільного кодексу України, пункту 40 Закону України "Про здійснення державних закупівель", пункту 4 постанови Кабінету від 01 серпня 2008 року № 668 та підпунктів 3.3.10.1, 1.3.1 ДБН Д.1.1-1-2000 на суму 2188508,62 грн., а саме (в розрізі підрядних організацій): ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" - 386981,71 грн. та 1374225,95 грн., ДП "Полтавський облавтодор" - 427300,96 грн.; та пунктом 2 вимоги від 07.12.2012 року №16-06-3-14/10389 щодо повернення зайвих виплат шляхом повернення коштів у сумі 1263118,03 грн. внаслідок проведення оплати ДП "Полтавський облавтодор" послуг з поточного ремонту автомобільних доріг загального користування, у зв'язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Згідно з Положенням про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 № 499/2011 (далі Положення) Державна фінансова інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Держфінінспекція України відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальність винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства; звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (підпункт 4 пункту 4 Положення).

Відповідно до пункту 6 Положення Держфінінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; при виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Також, Положенням установлено, що у разі, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів Держфінінспекція України має право звернутися до суду в інтересах держави.

Зазначені норми кореспондуються з положеннями пункту 7 статті 10 Закону України від 26.01.1993 року № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», згідно з якими державній контрольно-ревізійній службі надано право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст