Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 05.07.2016 року у справі №812/153/16

Постанова ВАСУ від 05.07.2016 року у справі №812/153/16

11.02.2017
Автор:
Переглядів : 202

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2016 року м. Київ К/800/12507/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Заїки М.М.,

суддів Білуги С.В.,

Загороднього А.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року у справі за позовом депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, треті особи: ОСОБА_3, Сєвєродонецька міська партійна організація Політичної партії «Наш край», про визнання протиправними та скасування постанов №129 від 19 лютого 2016 року та №3 від 22 лютого 2016 року,

в с т а н о в и л а:

У лютому 2016 року депутат Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, треті особи: ОСОБА_3, Сєвєродонецька міська партійна організація Політичної партії «Наш край», в якому просив визнати протиправними та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129 та постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року повністю, а за справою ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії «Наш край» від 19 лютого 2016 року №129.

Перевіривши доводи касаційної скарги та рішення судів першої та апеляційної інстанцій щодо правильності застосування ними норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 був обраний депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області 7 скликання.

Рішенням Сєвєродонецької міської ради «Про затвердження заступників міського голови» від 16 лютого 2016 року №100 ОСОБА_2 затверджено заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 19 лютого 2016 року №129 ОСОБА_2 визнано таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області у зв'язку з достроковим припиненням повноважень внаслідок затвердження його на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, яка згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є не сумісною з виконанням депутатських повноважень. Факт прийняття постанови підтверджується протоколом цієї комісії №2 від 19 лютого 2016 року.

Разом з тим, даною постановою визнано обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої Політичної партії «Наш край» - ОСОБА_3

Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» від 22 лютого 2016 року №3 зареєстровано обраного депутата Сєвєродонецької міської ради 7 скликання в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_4

Вважаючи, що постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області №129 від 19 лютого 2016 року та №3 від 22 лютого 2016 року прийняті всупереч діючому законодавству, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування зазначених постанов.

Відмовляючи в задоволенні позову ОСОБА_2 в частині скасування постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 19 лютого 2016 року №129 суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що позивач не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з посадою першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, яка входить до виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради Луганської області, а тому відповідач правомірно прийняв рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандату.

Проте такий висновок судів попередніх інстанцій є помилковий і протирічить нормам матеріального права з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Частиною першою статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку; припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; обрання його депутатом іншої місцевої ради; визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; його смерті.

Відповідно до частини другої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв'язку: з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі; з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.

Згідно з частиною третьою статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Статтею 6 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю. Депутат місцевої ради, обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної у місті ради, працює у відповідній раді на постійній основі і не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст