Постанова ВАСУ від 05.02.2015 року

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 384

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"05" лютого 2015 р. м. Київ К/9991/35917/11

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого:Штульман І.В. (доповідач), суддів:Бутенка В.І., Олексієнка М.М., -

розглянувши в касаційній інстанції в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_4 до Управління праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області про визнання дій неправомірними та виплату державної допомоги, за касаційною скаргою Управління праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області на ухвалу Апеляційного суду Чернівецької області від 31 березня 2011 року, -

встановив:

ОСОБА_4 звернулася в суд з позовом, у якому просила визнати дії Управління праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області неправомірними, стягнути з відповідача на її користь недоплачену допомогу при народженні дитини в розмірі 1963,80 гривень та допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 18 липня 2007 року по 25 серпня 2009 року в розмірі 10511,68 гривень, зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області виплачувати їй допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а саме до ІНФОРМАЦІЯ_2, в розмірі встановленому статтею 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18 січня 2001 року № 2240-III.

Постановою Вижницького районного суду Чернівецької області від 15 січня 2010 року, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Чернівецької області від 31 березня 2011 року, позов задоволено частково. Визнано неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області в частині зобов'язання здійснити перерахунок і виплату недоотриманої щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 24 листопада 2007 року по 31 грудня 2007 року. Зобов'язано відповідача провести нарахування і виплату позивачеві недоплаченої допомоги по догляду за дитиною ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, до досягнення ним трирічного віку на підставі статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-ХII за період з 24 листопада 2007 року по 31 грудня 2007 року включно, з урахуванням виплачених сум. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі Управління праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалу Апеляційного суду Чернівецької області від

31 березня 2011 року та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Згідно частин 1, 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

За перевіркою матеріалів справи вбачається, що позивач є матір'ю ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, є застрахованою особою в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування. Допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку позивачеві було призначено з 24 листопада 2007 року по ІНФОРМАЦІЯ_2. Управлінням праці та соціального захисту населення Вижницької районної державної адміністрації Чернівецької області допомогу при народженні дитини ОСОБА_4 було виплачено у розмірі 8500 гривень, виплата допомоги здійснювалася одноразово при народженні дитини в сумі 3400 гривень, решта - протягом наступних 12 місяців по 425 гривень щомісяця.

Вирішуючи спір суд першої інстанції, з рішенням якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку про зобов'язання відповідача провести нарахування і виплату позивачеві недоплаченої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на підставі статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» за період з 24 листопада 2007 року по 31 грудня 2007 року. В задоволенні решти позовних вимог було відмовлено.

Статтею 159 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій не є законними і обґрунтованими.

Так, згідно статті 41 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» допомога при народженні дитини надається у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження дитини. Виплата допомоги здійснюється одноразово у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта - протягом наступних 12 місяців у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною. Зазначена допомога надається застрахованим особам у формі матеріального забезпечення, яке частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Згідно статті 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Частиною 1 статті 44 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» визначено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі, зазначеній у частині 1 статті 42 цього Закону, яка фактично здійснює догляд за дитиною, щомісяця з дня надання відпустки для догляду за дитиною по день її закінчення, але не більш як по день досягнення дитиною трирічного віку включно.

Пунктом 7 статті 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19 грудня 2006 року № 489-V з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом зупинено на 2007 рік дію статей 41 і 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням».

Згідно з положеннями абзаців першого-третього частини 2 статті 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у таких розмірах: допомога при народженні дитини - у розмірі 8500 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово при народженні дитини в сумі 3400 гривень, решта - протягом наступних 12 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Положення пункту 7 статті 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) в частині зупинення на 2007 рік дії статей 41, 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007.

Також зазначеним Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 було визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення абзацу третього частини 2 статті 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік».

Отже, застосуванню підлягав розмір допомоги при народженні дитини, встановлений абзацом другим частини 2 статті 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», оскільки зазначена норма закону була чинною протягом 2007 року та Конституційним Судом України такою, що не відповідає Конституції України, не визнавалась.

Відповідно до частини 2 статті 152 Конституції України, закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, в період з 24 листопада 2007 року (день призначення допомоги) по 31 грудня 2007 року відповідач був зобов'язаний нараховувати і виплачувати позивачеві допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у відповідності до статті 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст