Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 04.12.2015 року у справі №815/4258/14

Постанова ВАСУ від 04.12.2015 року у справі №815/4258/14

27.02.2017
Автор:
Переглядів : 130

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"04" грудня 2015 р. м. Київ К/800/4151/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддівЗайця В.С. (суддя-доповідач), Голяшкіна О.В., Стрелець Т.Г.,розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2014 року у справі за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області за участю прокуратури м.Одеси про визнання дій неправомірними та скасування рішень суб'єкта владних повноважень, -

В С Т А Н О В И В:

У липні 2014 року фізична особа - підприємець ОСОБА_4 пред'явив позов до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області (далі - Інспекція ДАБК в Одеській області) за участю прокуратури м.Одеси про визнання неправомірними дій відповідача з проведення позапланової перевірки 17 квітня 2014 року; зі складання акта перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівельної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 17 квітня 2014 року; зі складання протоколів від 17 квітня 2014 року; з видачі припису №239 від 18 квітня 2014 року; щодо скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за адресою: АДРЕСА_1 №ОД 08112120272 від 17 липня 2012 року; щодо скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об'єкта за адресою: АДРЕСА_1 №ОД 14112134255 від 06 серпня 2012 року; щодо скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 083130430098 від 12 лютого 2013 року; щодо скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації №ОД 143130880111 від 29 березня 2013 року; а також про скасування припису №239 від 18 квітня 2014 року, постанов №154/129-П, №155/127-П, №156/128-П, №157/126-П від 05 травня 2014 року, наказів про скасування реєстрації декларацій №40 "СК", №41 "СК", №42 "СК", №43 "СК" від 05 травня 2014 року.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2014 року, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, скаржник оскаржив їх.

У касаційній скарзі фізична особа - підприємець ОСОБА_4, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Судами встановлено, що 20 березня 2014 року прокуратурою Малиновського району м. Одеси на адресу Інспекції ДАБК в Одеській області було спрямоване подання про усунення порушень містобудівного та земельного законодавства, яким останнього було зобов'язано скасувати державну реєстрацію декларацій про готовність об'єкту до експлуатації та притягнення фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до відповідальності.

На підставі вказаного подання, наказу Інспекції ДАБК в Одеській області від 01 квітня 2014 року №41 "ОД" на проведення позапланової перевірки, направлення на проведення перевірки від 15 квітня 2014 року, 17 квітня 2014 року Інспекцією ДАБК в Одеській області проведена перевірка дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів та правил, про що складений акт перевірки.

Із акту перевірки слідує про внесення до декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об'єкту до експлуатації недостовірної інформації, а саме зазначення про право власності на земельну ділянку на підставі державного акту про право власності на землю серії НОМЕР_1 від 19 січня 2012 року, який не зареєстрований в управлінні Держземагенства у м. Одесі, а також не зареєстровані договори оренди земельних ділянок від 07 липня 2009 року №07/165 та від 20 грудня 2012 року №2-1/249, що є порушенням частини 8 статті 36, частини 10 статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та статті 125 Земельного кодексу України.

17 квітня 2014 року складено чотири протоколи про правопорушення в сфері містобудівної діяльності.

На підставі вказаних протоколів відповідачем 05 травня 2014 року винесено відносно позивача постанови №154/129-П, №155/127-П, №156/128-П, №157/126-П про притягнення його до відповідальності за встановлені пунктами 4, 6 частини 2 статті 2 Закону України "За відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" порушення містобудівного законодавства у вигляді штрафу по 109 620 грн.

05 травня 2014 року видані накази №40 "СК", №41 "СК", №42 "СК", №43 "СК", якими були скасовані реєстрації декларацій позивача від 17 липня 2012 року

№ОД 08112120272, від 06 серпня 2012 року №ОД 14112134255, від 12 лютого 2013 року №ОД 083130430098, від 29 березня 2013 року №ОД 143130880111 про початок виконання будівельних робіт та готовність об'єкту до експлуатації за адресою: АДРЕСА_1 за включення до них недостовірних відомостей.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 були подані декларації про початок виконання будівельних робіт та готовність об'єкту до експлуатації за адресою: АДРЕСА_1 від 17 липня 2012 року №ОД 08112120272, від 06 серпня 2012 року №ОД 14112134255, від 12 лютого 2013 року №ОД 083130430098, від 29 березня 2013 року №ОД 143130880111, в яких у пункті 14 та пункті 11.1 відповідно зазначено, що право власності та право користування замовником будівництва на земельну ділянку підтверджується державним актом про право власності на землю серії НОМЕР_1 від 19 січня 2012 року та договорами оренди земельних ділянок від 07 липня 2009 року №07/165, від 20 грудня 2012 року №2-1/249.

Під час проведення прокурорської перевірки було встановлено, що вказаний державний акт та договори оренди землі станом на 31 грудня 2012 року не були зареєстровані в управлінні Держземагенства у м.Одесі, що підтверджується листами управління Держземагенства у м. Одесі №01-2-04/4813 від 24 вересня 2013року та №01-1-04/4191 від 21 серпня 2013 року.

Крім того, під час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанцій фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 не були надані докази наявності права власності чи права користування земельною діяльною, на якій збудовані об'єкти нерухомого майна.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що вказані позивачем у деклараціях про початок будівельних робіт та про готовність об'єкту до експлуатації від 17 липня 2012 року №ОД 08112120272, від 06 серпня 2012 року №ОД 14112134255, за адресою: АДРЕСА_1, від 12 лютого 2013 року №ОД 083130430098, від 29 березня 2013 року №ОД 143130880111 дані про наявність у нього права власності чи користування землею є недостовірними, що є порушенням частини 8 статті 36, частини 10 статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

У зв'язку із встановленням відповідачем під час проведення позапланової перевірки факту вчинення позивачем будівництва без права власності чи права користування земельною ділянкою, суд першої інстанції прийшов до висновку про правомірність дій Інспекції ДАБК в Одеській області щодо проведення позапланової перевірки та складання акту, протоколів, видачі припису №239 від 18 квітня 2014 року, постанов №154/129-П, №155/127-П, №156/128-П, №157/126-П про притягнення позивача до відповідальності за допущені порушення у сфері містобудівної діяльності за наведення недостовірних даних у деклараціях та наказів №40 "СК", №41 "СК", №42 "СК", №43 "СК", якими скасована реєстрація декларацій.

Суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції та залишив постанову Одеського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2014 року без змін.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України із висновком суду першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанцій, частково не погоджується із огляду на наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері містобудування, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та порядок притягнення до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності врегульовані Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 "Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів", постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт", постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 533 "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю", постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1995 року № 244 "Про затвердження Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

Відповідно до статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст