Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 01.08.2016 року у справі №800/296/16

Постанова ВАСУ від 01.08.2016 року у справі №800/296/16

10.02.2017
Автор:
Переглядів : 544

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 серпня 2016 року м. Київ справа № 800/296/16

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого суддів за участі секретаря представників: позивачів представника відповідача 3-ї особи прокурораЛанченко Л.В. Вербицької О.В. Костенка М.І. Моторного О.А. Островича С.Е. Мартиненка Г.В. Шкути О.О. Мишковець О.В. Чорної О.В., Драпалюк А.М. Атаманюк І.О.розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, Рибальчеської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, Великокардашинської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, Громадської організації «Голопристанська районна громадська організація українського товариства мисливців та рибалок», Товариства з обмеженою відповідальністю «Дельта-Люкс» до Президента України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача, Міністерство екології та природних ресурсів, за участю Генеральної прокуратури України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України «Про створення національного природного парку «Нижньодніпровський» №657/2015 від 24.11.2015,-

ВСТАНОВИВ:

У травні 2016 року Геройською сільською радою Голопристанського району Херсонської області, Рибальчеською сільською радою Голопристанського району Херсонської області, Великокардашинською сільською радою Голопристанського району Херсонської області, Громадською організацією «Голопристанська районна громадська організація українського товариства мисливців та рибалок», Товариством з обмеженою відповідальністю «Дельта-Люкс» подано позов до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України «Про створення національного природного парку «Нижньодніпровський» №657/2015 від 24.11.2015, який мотивовано порушенням положень ст.52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» від 16 червня 1992 року №2456-XII.

В обґрунтування позову, з врахуванням поданих додаткових обґрунтувань позовних вимог, позивачами зазначається, що Указ Президента України №657/2015 від 24.11.2015 «Про створення національного природного парку «Нижньодніпровський» прийнято з порушенням положень Закону України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 №2456-ХІІ, а саме:

- ст.51 цього Закону, оскільки клопотання Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області від 29.05.2007 №05-6/2-186 про необхідність створення Нижньодніпровського національного природного парку не містить чіткого обґрунтування необхідності національного природного парку, характеристики природоохоронної, наукової, естетичної та іншої цінності природних комплексів та об?єктів, що пропонуються для заповідання, відсутні відомості про місцезнаходження, розміри, характер використання, власників та користувачів природних ресурсів;

- ч.2 ст.52 цього Закону у зв?язку з відсутністю погодження клопотань про створення чи оголошення територій та об?єктів природно-заповідного фонду іншими землекористувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання, зокрема, органів місцевого самоврядування Бериславського, Білозерського, Голопристанського, Цюрупинського районів Херсонської області, м.Нова Каховка і Херсону;

- ч.3 ст.52 цього Закону, а саме, відсутності проекту створення національного

природного парку «Нижньодніпровський».

Крім того, позивачі посилаються на порушення статті 13 Конституції України, оскільки в результаті створення національного природного парку «Нтжньодніпровський» втратили свої мисливські угіддя Білозерська районна організація УТМР, Херсонстка міська рада УТМР, Цюрупинське РТМР «Відродження фауни», ТОВ «Дельта-люкс», ТОВ НВО «Екофільтр», СФ УкрНДІЛГА, ТОВ «Кінбурнська коса», Новокаховська міська рада УТМР, Бериславська районна рада УТМР, а громадяни України втратили законне право на полювання.

Відповідачем подано письмові заперечення на позов, в яких просив в задоволенні адміністративного позову відмовити з тих підстав, що Указ Глави держави видано на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Під час схвалення клопотання про створення парку були отримані всі необхідні узгодження з власниками та первинними користувачами в порядку, передбаченому ст.52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України». Позивачі не є такими користувачами, оскільки, землі комунальної та приватної власності, та інші землі, що знаходяться у сфері компетенції районних та сільських рад не увійшли до складу парку. Таким чином, відповідач не порушив прав, свобод та інтересів позивачів.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача, Міністерство екології та природних ресурсів та прокурор в запереченнях на позов просили відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі за безпідставністю. Прокурором, крім того, зазначено що в розумінні ч.2 ст.171 КАС України, позивачі не є особами щодо яких застосовано оскаржуваний Указ, а тому у них не виникає права на звернення з даним позовом.

В судовому засіданні представник позивачів заявлені вимоги підтримав, представник відповідача, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача та прокурор просили відмовити в задоволенні позову.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача, відповідача, третьої особи, заслухавши думку прокурора, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позов не підлягає задоволенню виходячи з такого.

24 листопада 2015 року Президентом України видано Указ №657/2015 «Про створення національного природного парку «Нижньодніпровський», пунктом 1 якого постановлено створити на території Бериславського, Білозерського, Голопристанського та Цюрупинського районів, міст Херсона та Нової Каховки Херсонської області національний природний парк «Нижньодніпровський».

Порядок створення й оголошення територій та об?єктів природно-заповідного фонду визначається Законом України «Про природно-заповідний фонд України» від 16 червня 1992 року №2456-ХІІ.

Зокрема, згідно статті 51 цього Закону підготовка і подання клопотань про створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду можуть здійснюватися органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, науковими установами, природоохоронними громадськими об'єднаннями або іншими заінтересованими підприємствами, установами, організаціями та громадянами. Клопотання подаються до державних органів, уповноважених проводити їх попередній розгляд.

Клопотання має містити обґрунтування необхідності створення чи оголошення території або об'єкту природно-заповідного фонду певної категорії, характеристику природоохоронної, наукової, естетичної та іншої цінності природних комплексів та об'єктів, що пропонуються для заповідання, відомості про місцезнаходження, розміри, характер використання, власників та користувачів природних ресурсів, а також відповідний картографічний матеріал.

До клопотань додаються документи, що підтверджують та доповнюють обґрунтування необхідності створення чи оголошення територій або об'єктів природно-заповідного фонду.

Статтею 52 цього Закону передбачено, зокрема, що клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк: щодо територій та об'єктів загальнодержавного значення - центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища; щодо територій та об'єктів місцевого значення - органами цього центрального органу виконавчої влади на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

У разі схвалення клопотань центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища проводиться їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.

На підставі результатів погодження клопотань центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища забезпечує розробку спеціалізованими проектними та науковими установами проектів створення природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, заказників, пам'яток природи, парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

Розробка проектів створення регіональних ландшафтних парків, заповідних урочищ, а також заказників, пам'яток природи та парків-пам'яток садово-паркового мистецтва місцевого значення забезпечується органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

Проекти створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду передаються центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища чи його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища у встановленому порядку уповноваженим приймати рішення про створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до положень статті 53 цього Закону рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст