Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.05.2018 року у справі №825/659/16

Ухвала КАС ВП від 31.05.2018 року у справі №825/659/16

04.06.2020
Автор:
Переглядів : 103

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2018 року

Київ

справа №825/659/16

адміністративне провадження №К/9901/14380/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Гімона М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №825/659/16

за позовом Військового прокурора Чернігівського гарнізону Центрального регіону України в інтересах Міністерства оборони України в особі Військової частини А4558 до Ніжинської міської ради Чернігівської області, третя особа - Державне підприємство «Укроборонлізинг», про скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державного підприємства «Укроборонлізинг» на ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 травня 2016 року, постановлену головуючим суддею Бородавкіною С.В., та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2016 року, постановлену колегією суддів у складі: головуючого судді Желтобрюх І.Л., суддів Мамчура Я.С., Шостака О.О.,

в с т а н о в и в :

Військовий прокурор Чернігівського гарнізону Центрального регіону України в інтересах Міністерства оборони України в особі Військової частини А 4558 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Ніжинського міськрайонного управління юстиції Чернігівської області, третя особа Державне підприємство «Укроборонлізинг», в якому просив визнати неправомірними дії відповідача та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 25.02.2008 про державну реєстрацію права власності ДП «Укроборонлізинг» на нежитлові будівлі, як об'єкти нерухомості: приміщення для відвідувачів літ. «А», казарма літ. «Б», контрольно-пропускний пункт літ. «В»; сховище з опаленням для техніки літ. «Г»; сховище без опалення літ. «Д»; склад без опалення літ. «Д»; склад без опалення літ. «Е»; склад без опалення літ. «Ж»; склад без опалення літ. «З»; склад без опалення літ. «И»; склад з опаленням літ. «К»; цех № 2 літ. «Л»; цех № 5 літ. «М»; цех № 7 літ. «Н»; обліково-операційний відділ літ. «О» за адресою: вул. Шевченка, 97, м. Ніжин, Чернігівська область (реєстраційний номер майна 10319870).

Ухвалою суду від 25.05.2016 здійснено заміну відповідача, а саме неналежного відповідача - Реєстраційної служби Ніжинського міськрайонного управління юстиції Чернігівської області на належного - Ніжинську міську раду.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 травня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2016 року, справу передано на розгляд Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області як таку, що не підсудна цьому адміністративному суду, на підставі ч.1 ст.21 КАС України.

Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями Державне підприємство «Укроборонлізинг» оскаржило їх в касаційному порядку. У касаційній скарзі просить скасувати ухвали судів першої та апеляційної інстанцій, а справу направити до Чернігівського окружного адміністративного суду для продовження розгляду. Також, в порядку частини 2 статті 211 КАС України (в редакції, чинній до 15.12.2017), заперечує проти ухвали про заміну неналежного відповідача та зазначає, що позивачем позов було подано до належного суду.

У поданих запереченнях Міністерство оборони України та Заступник військового прокурора просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Зазначають, що підставою для скасування судових рішень є порушення судом правил предметної підсудності, а тому, з метою розгляду справи належним судом, суди обґрунтовано вирішили питання про передачу справи до Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення скарги з огляду на таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 КАС України (в редакції чинній на момент вчинення процесуальної дії) місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні: адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.

Частиною 2 наведеної статті встановлено, що окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська або Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа, крім випадків, передбачених цим Кодексом, та крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки та справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам.

При цьому, згідно з частиною 3 ст. 18 КАС України справи щодо оскарження дій або бездіяльності посадових чи службових осіб місцевих органів виконавчої влади розглядаються і вирішуються місцевим загальним судом як адміністративним судом або окружним адміністративним судом за вибором позивача.

Статтею 52 КАС України (в редакції чинній на момент постановлення оскаржуваних ухвал) визначено порядок та підстави заміни неналежної сторони.

Так, виходячи з аналізу положень ч. 1 ст. 52 КАС України, неналежним відповідачем визнається особа, яка не повинна відповідати за пред'явленим адміністративним позовом. У випадку, коли буде встановлено, що відповідач є неналежними, суд може здійснити заміну однієї зі сторін. Умовами такої заміни будуть, по-перше, згода позивача на заміну первинного відповідача належним, а, по-друге, заміна можлива, якщо вона не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.

З матеріалів справи вбачається, що суд першої інстанції, здійснюючи заміну відповідача на Ніжинську міську раду, послався на норми: Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» в редакції Закону України від 26.11.2015 № 834-VIII та ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» в редакції Закону України від 26.11.2015 № 834-VIIІ; постанови Кабінету Міністрів України «Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги» від 11.02.2016 № 99; розпорядження Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 25.12.2015 № 1395-р.

У зв'язку з цим слід зазначити, що згідно з частиною 1 статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», в редакції Закону України від 26.11.2015 № 834-VIII, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Ніжинське міськрайонне управління юстиції Чернігівської області включено до Переліку територіальних органів Міністерства юстиції, що ліквідуються, який є додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 року № 99.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст