Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.07.2018 року у справі №623/73/17

Ухвала КАС ВП від 31.07.2018 року у справі №623/73/17

04.06.2020
Автор:
Переглядів : 97

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2018 року

Київ

справа №623/73/17

адміністративне провадження №К/9901/33528/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року (головуючий суддя - Русанова В.Б., судді: Присяжнюк О.В., Курило Л.В.) у справі № 623/73/17 за позовом ОСОБА_1 до Ізюмського об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Харківської області (далі - Управління ПФУ) про визнання дій неправомірними та зобов'язання виконання певних дій,

ВСТАНОВИВ:

У січні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив визнати протиправними дії Управління ПФУ щодо відмови у перерахунку призначеної пенсії на підставі довідки прокуратури Донецької області №18-57-118 від 11 лютого 2016 року у розмірі 90% від суми місячного заробітку та зобов'язати провести перерахунок призначеної пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» на підставі довідки Прокуратури Донецької області №18-57-118 від 11 лютого 2016 року у розмірі 90 % середнього заробітку на посаді начальника відділу Прокуратури Донецької області, з часу коли він набув право на підвищення пенсії, а саме з 1 грудня 2015 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем протиправно відмовлено йому у перерахунку пенсії відповідно до вимог статті 50-1 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1789-ХІІ «Про прокуратуру» (у редакції, яка діяла на момент призначення пенсії; далі - Закон № 1789-ХІІ). Вважає, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватись норма права, що визначає розмір пенсії у відсотках до середньомісячного заробітку, яка діяла на момент призначення пенсії.

Постановою Ізюмського міськрайонного суду Харківської області від 31 березня 2017 року позов задоволено. Визнано неправомірними дії Управління ПФУ відносно відмови ОСОБА_1 у перерахунку призначеної йому пенсії на підставі довідки Прокуратури Донецької області №18-57-118 від 11 лютого 2016 року у розмірі 90% від суми місячного заробітку. Зобов`язано Управління ПФУ провести перерахунок призначеної пенсії ОСОБА_1 пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» на підставі довідки Прокуратури Донецької області №18-57-118 від 11 лютого 2016 року у розмірі 90 % середнього заробітку на посаді начальника відділу Прокуратури Донецької області, з часу коли ОСОБА_1 набув право на підвищення пенсії, а саме з 1 грудня 2015 року.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове про відмову в задоволенні позову.

Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована правомірністю висновків суду першої інстанції, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, тобто статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру», а тому внесені Законами зміни до статті, що регулює пенсійне забезпечення працівників прокуратури щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та заперечення на неї, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Вирішуючи позов суди виходили з того, що ОСОБА_1 з 2003 року перебуває на обліку в Управлінні ПФУ та отримує пенсію за вислугою років на підставі статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» у розмірі 90% середнього заробітку.

19 лютого 2016 року позивач звернувся до Управління ПФУ (правонаступником якого є Ізюмське об'єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області) з заявою про перерахунок пенсії, у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідно до Закону України «Про прокуратуру», виходячи з розрахунку 90% розміру місячної заробітної плати, додавши до неї довідку Прокуратури Донецької області за № 18-57-118 від 11 лютого 2016 року.

Управління ПФУ листом від 3 березня 2016 року № 29/М-14 позивача повідомлено про відсутність підстав для перерахунку пенсії з посиланням на пункт 5 Прикінцевих положень Закону України від 2 березня 2015 року №213 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення» яким з 1 червня 2015 року скасовано норми щодо призначення пенсій відповідно до Закону України "Про прокуратуру" та раніше призначені пенсії не перераховуються.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що з 1 червня 2015 року Закон України "Про прокуратуру" щодо пенсійного забезпечення втратили чинність і відповідні пенсії за цим законом не призначаються, на даний час особам, які підпадають під дію цього закону пенсія призначається на загальних підставах.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, апеляційний суд виходив з того, що на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії Кабінетом Міністрів України не визначено умови та порядок проведення такого перерахунку, а тому відсутні підстави для визнання протиправними дій відповідача.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Умови пенсійного забезпечення відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників до 15 липня 2015 року визначалися Законом від 5 листопада 1991 року №1789-ХІІ «Про прокуратуру». Зокрема, статтею 50-1 цього Закону, за якою позивачу призначено пенсію, визначено, що обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком (частина тринадцята цієї статті).

Частина вісімнадцята статті 50-1 цього Закону у редакції, чинній до 1 січня 2015 року передбачала, що призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.

1 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (далі - Закон № 76-VIII), яким, зокрема, частину вісімнадцяту статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ викладено у такій редакції: «Умови на порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України».

Таким чином, законодавець повноваження на встановлення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури після 1 січня 2015 року делегував Уряду.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст