Головна Сервіси для юристів База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 18.07.2018 року у справі №822/3692/17

Ухвала КАС ВП від 18.07.2018 року у справі №822/3692/17

07.06.2020
Автор:
Переглядів : 132

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 жовтня 2018 року

Київ

справа №822/3692/17

адміністративне провадження №К/9901/58771/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом приватного підприємства «ВВ» до Хмельницької міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення за касаційною скаргою Хмельницької міської ради на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Драчук Т.О., Загороднюка А.Г., Полотнянка Ю.П. від 13 червня 2018 року,

В С Т А Н О В И В :

У грудні 2017 року приватне підприємство «ВВ» (далі - ПП «ВВ», позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Хмельницької міської ради, у якому з врахуванням заяви про збільшення позовних вимог просить:

визнати протиправними та нечинними пункт 1 рішення Хмельницької міської ради № 10 від 23 вересня 2015 року «Про внесення змін та доповнень до рішення двадцять четвертої сесії міської ради від 08 квітня 2009 року № 54 із внесеними змінами» та рішення тринадцятої сесії Хмельницької міської ради № 29 від 22 березня 2017 року про внесення змін в рішення двадцять четвертої сесії міської ради від 08 квітня 2009 року № 54 із внесеними змінами.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що вищевказаними рішеннями Хмельницької міської ради порушуються права позивача щодо здійснення підприємницької діяльності, на підставі відповідної ліцензії. Такі рішення на думку позивача є дискримінаційними, протизаконними, оскільки орган місцевого самоврядування вийшов за межі наданих йому законом повноважень.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 квітня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване позивачем рішення № 10 від 23 вересня 2015 року було прийняте Хмельницькою міською радою на підставі і в межах повноважень, наданих законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «;Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних та тютюнових виробів», а рішенням № 29 від 22 березня 2017 року міська рада фактично виправила технічну помилку, яка містилася у попередньому рішенні Хмельницької міської ради № 10 від 23 вересня 2015 року.

Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 13 червня 2018 року частково задовольнив апеляційну скаргу ПП «ВВ», скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове рішення, яким позовні вимоги задовольнив частково, зокрема: визнав протиправним та нечинним пункт 1 рішення 53 сесії Хмельницької міської ради № 10 від 23 вересня 2015 року «Про внесення змін та доповнень до рішення двадцять четвертої сесії міської ради від 08 квітня 2009 року № 54 із внесеними змінами», у частині заборони продажу алкогольних напоїв на об'єктах торгівлі, розміщених на відстані не менше 50 метрів від території загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл; визнано протиправним та нечинним пункт 1 рішення 13 сесії Хмельницької міської ради № 29 від 22 березня 2017 року «Про внесення змін в рішення двадцять четвертої сесії міської ради від 08 квітня 2009 року № 54 із внесеними змінами».

Частково задовольняючи апеляційну скаргу, Вінницький апеляційний адміністративний суд виходив з того, що метою прийняття оскаржуваних рішень Хмельницької міської ради є введення обмежень у торгівлі алкогольними напоями та встановлення заборони (виключено можливість) здійснення торгівлі алкогольними напоями (пивом) лише торгівельним об'єктам, однак, місцева рада не має повноважень самостійно встановлювати постійну, а не на час проведення масових заходів, заборону продавати алкогольні, слабоалкогольні напої та тютюнові вироби, у тому числі на певних територіях.

Не погоджуючись з постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Хмельницька міська рада звернулась із касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення апеляційного суду та залишити у силі рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 квітня 2018 року.

У касаційній скарзі скаржник зазначає, що апеляційний суд не надав належної правової оцінки тому, що оскаржуване рішення Хмельницької міської ради прийнято на підставі статті 15-1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних та тютюнових виробів», якою закріплено повноваження міської ради щодо створення економічних та правових умов, що сприяють зменшенню споживання алкогольних напоїв. Крім того, скаржник вважає, що апеляційний суд не врахував значного суспільного інтересу, який має оскаржуване рішення міськради, оскільки питання про обмеження продажу алкогольних напоїв поблизу закладів освіти порушувалось у чисельних скаргах та зверненнях, які надходили, як до Херсонської міської ради, так і до депутатів відповідної ради. Зокрема, скаржник посилається на наявні у матеріалах справи: лист Хмельницької дитячо-юнацької спортивної школи № 3 від 23 липня 2015 року № 167, лист Хмельницької дитячо-юнацької спортивної школи № 1 від 30 липня 2015 року № 183-кг, лист управління освіти Хмельницької міської ради від 02 вересня 2015 року № 12-3553-02-12, лист Управління охорони здоров'я Хмельницької міської ради від 11 серпня 2015 року № 1309, у яких порушується питання про те, щоб міськрада вжила заходів для вирішення проблеми продажу алкогольних та слабоалкогольних напоїв у безпосередній близькості до закладів освіти.

Від ПП «ВВ» надійшов відзив на касаційну скаргу Хмельницької міської ради, у якому вказується на законність рішення апеляційного суду та необґрунтованість вимог касаційної скарги.

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням двадцять четвертої сесії Хмельницької міської ради № 54 від 08 квітня 2009 року «Про посилення профілактичного впливу і протидії проявам пияцтва та алкоголізму серед населення м. Хмельницького» встановлено певні обмеження щодо продажу алкогольних напоїв в торгівельних закладах м. Хмельницького.

23 вересня 2015 року Хмельницька міська рада на п'ятдесят третій сесії прийняла рішення № 10, яким внесені зміни та доповнення до рішення двадцять четвертої сесії Хмельницької міської ради № 54 від 08 квітня 2009 року шляхом доповнення наступними пунктами:

« 5. Заборонити продаж алкогольних напоїв в об'єктах торгівлі, розміщених на відстані не менше 50 метрів від територій загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл.

6. Заборонити продаж алкогольних напоїв в об'єктах торгівлі міста Хмельницького щороку 01 вересня та оголосити його Днем тверезості».

У зв'язку з некоректним формулюванням зазначеного пункту вказаного рішення, який викликав труднощі та непорозуміння при його застосуванні Хмельницький міський відділ Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області звернувся із листом від 18 січня 2017 року до Хмельницької міської ради щодо виправлення допущеної помилки.

22 березня 2017 року Хмельницька міська рада на тринадцятій сесії прийняла рішення № 29, яким вирішила внести зміни до рішення двадцять четвертої сесії Хмельницької міської ради № 54 від 08 квітня 2009 року «Про посилення профілактичного впливу і протидії проявам пияцтва та алкоголізму серед населення м. Хмельницького» із внесеними змінами рішеннями двадцять шостої сесії міської ради від 27 травня 2009 року № 37 та п'ятдесят третьої сесії міської ради № 10 від 23 вересня 2015 року, виклавши пункт 5 у наступній редакції:

« 5. Заборонити продаж алкогольних напоїв в об'єктах торгівлі, розміщених на відстані менше, ніж 50 метрів від територій загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл».

12 грудня 2017 року постановою № 43 адміністративної комісії при виконавчому комітеті Хмельницької міської ради на підставі протоколу про адміністративне правопорушення № 000072 від 29 листопада 2017 року на фізичну особу - підприємця ОСОБА_2 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу за частиною другою статті 156 КУпАП за реалізацію алкогольних напоїв в магазині «ІНФОРМАЦІЯ_1», що знаходиться АДРЕСА_1, чим порушила вимоги рішення тринадцятої сесії Хмельницької міської ради від 22 березня 2017 року № 29.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст