Від початку воєнного стану в діюче законодавство України було внесено цілу низку змін, які викликані реаліями сьогодення. Наскільки оправданими є такі зміни, чи не звужується об'єм прав людей які потенційно можуть стати об'єктами кримінального переслідування, яким чином адвокати мають впливати на дотримання прав людини в умовах війни, як працювати адвокатурі в цілому, щоб був збережений баланс інтересів - це лише невеликий перелік питань які постають сьогодні перед нами.
ЩОДО ПОВНОВАЖЕНЬ ОРГАНІВ ПРОКУРАТУРИ, СЛІДСТВА
Від тепер генеральному прокурору, керівнику обласної прокуратури надано повноваження доручати проведення досудового розслідування будь-якого кримінального правопорушення іншому органу досудового розслідування. Така зміна підслідності дозволяється лише у двох випадках: якщо досудове розслідування проводиться неефективно або у разі коли діяльність органу досудового розслідування є неможливою. Слід звернути увагу, що виключно Генеральний прокурор, його перший заступник, заступник мають право доручати іншому органу досудового розслідування здійснення досудового розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності Бюро економічної безпеки України, а також доручати Бюро економічної безпеки України розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності інших органів досудового розслідування.
Внесеними змінами заборонено доручати проведення досудового розслідування щодо злочинів які підслідні Національному антикорупційному бюро України. Лише у випадку неможливості виконання цим органом своєї функції Генеральний прокурор - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або Генеральний прокурор має право змінити орган досудового розслідування.
Пам'ятаємо, що рішення про зміну органу досудового розслідування має бути оформлено вмотивованою постановою. Окремо слід зупинитися на формі постанови. Наразі, прокурору та слідчому дозволено у разі необхідності виготовляти постанови в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або створювати відповідні постанови з використанням Інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування.
У виключних випадках, керівнику відповідного органу прокуратури надано повноваження слідчого судді, якщо слідчий суддя позбавлений об'єктивної можливості виконувати свої функції, що передбачені статтями 140, 163, 164, 170, 173, 186, 187, 189, 190, 206, 219, 232, 233, 234, 235, 245-248, 250 та 294 Кримінального процесуального кодексу. Також керівнику відповідного органу прокуратури надаються повноваження щодо обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою на строк до 30 діб до осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 109-115, 121, 127, 146, 146-1, 147, 152-156-1, 185, 186, 187, 189-191, 201, 255-255-2, 258-258-5, 260-263-1, 294, 348, 349, 365, 377-379, 402-444 Кримінального кодексу та у разі підозри про вчинення тяжкого чи особливо тяжких злочину, якщо затримка в обранні запобіжного заходу може призвести до втрати слідів кримінального правопорушення чи втечі особи, яка підозрюється.
Ми розуміємо, що такі повноваження прокурора зумовлені наявністю військового стану, але є виключними. За для дотримання принципу законності за першої можливості прокурор про прийняті рішення зобов'язаний повідомити прокурора вищого рівня і суд та надати копії відповідних документів не пізніше 10 днів з дня повідомлення. Таким чином, навіть в умовах військового стану зберігається функція судового контролю.
До повноважень керівника органу досудового розслідування під час дії воєнного додано можливість створювати міжвідомчі слідчі групи та визначати у їх складі старшого слідчого, який керуватиме діями інших слідчих.
ОСОБЛИВОСТІ ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ ТА ОБЧИСЛЕННЯ СТРОКІВ
До певного часу норма щодо початку досудового розслідування була імперативною. На разі, якщо дізнавач, слідчий, прокурор не мають технічної можливості доступу до Єдиного реєстру досудових розслідувань, то посадовою особою виноситься постанова про початок досудового розслідування, яка має містити у собі ту саму інформацію, що вноситься до реєстру.
У невідкладних випадках до винесення постанови про початок досудового розслідування може бути проведений огляд місця події (постанова приймається невідкладно після завершення огляду). При цьому всі проведені процесуальні дії мають бути зафіксованими відповідними документами та засобами технічного фіксування (за можливості). Якщо під час проведення оперативних заходів відсутня можливість скласти відповідні документи, або зафіксувати її хід певними технічними засобами, то у такому випадку слідчі дії мають фіксуватися доступними технічними засобами та у подальшому, не пізніше 72 годин з моменту завершення таких слідчих дій мають бути складені відповідні протоколи. За першої можливості інформація щодо розпочатого кримінального провадження має бути внесена до реєстру.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.