Запроваджений, на законодавчому рівні, механізм персоніфікації відповідальності посадових осіб, що здійснюють ведення державного земельного кадастру, шляхом визначення особливого правового статусу державного кадастрового реєстратора, на практиці має певні недоліки. Нестача кадрів, велике навантаження на держслужбовців, як наслідок - брак часу розібратися в складних випадках, відсутність курсів підвищення рівня кваліфікації державних кадастрових реєстраторів, а іноді і не додержання службовцями вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції, призводять до непоодиноких випадків порушення посадовцями вимог чинного законодавства, прав фізичних, юридичних осіб та держави.
Станом та теперішній час, Державний кадастровий реєстратор самостійно приймає рішення про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. В той час, дії або бездіяльність зазначеної посадової особи можуть бути оскаржені лише в судовому порядку (ст.39 ЗУ «Про Державний земельний кадастр»). Механізм оскарження рішень, дій та бездіяльності державних кадастрових реєстраторів в адміністративному порядку на сьогодні відсутній, в той час, як оскарження в судовому порядку є тривалим та затратним.
У розв'язанні викладеної проблеми та удосконаленні порядку оскарження неправомірних дій та бездіяльності державних кадастрових реєстраторів зацікавлене широке коло осіб, у тому числі сторони: з боку влади, територіальних громад, фізичних та юридичних осіб.
Відсутність, зазначеного механізму оскарження рішень, дій або бездіяльності державних кадастрових реєстраторів в адміністративному порядку, значно впливає на тривалість процесу вирішення порушених питань.
Зазначені обставини призводять до значних порушень прав землевласників, які, внаслідок прийняття посадовими особами неправомірних рішень, обмежені в можливості права розпорядження своїми земельними ділянками. З огляду на те, що Держава є гарантом права власності громадян, тривале не врегулювання існуючої проблеми підриває ступінь довіри суспільства до державних органів та держави в цілому.
Суттєвий вплив відчуває аграрний сектор. Орендарі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, при тривалому оформленні права оренди землі з причини порушень посадовими особами законодавства, не можуть вчасно приступити до оброблення земельних ділянок. Своєчасне вирішення питань у сфері ведення державного земельного кадастру, вбереже аграріїв від безпідставного понесення збитків.
Окремо слід зазначити, що отримання відомостей з Державного земельного кадастру, зокрема Витягів про земельну ділянку, витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки - є базовими для нарахування податкового зобов’язання платникам податків.
Плата за землю, що розташована в межах населених пунктів є місцевим податком і зараховується до відповідних місцевих бюджетів за місцем розташування земельних ділянок (до міських, сільських та селищних бюджетів). Несвоєчасне оформлення прав на землю землевласниками та землекористувачами, внаслідок неправомірних дій або бездіяльності посадових осіб, призводе до недофінансування територіальні громад.
Позитивний досвід розв’язання зазначеної проблеми наявний у сфері податкового законодавства. Статтею 56 Податкового кодексу України передбачене оскарження рішень прийнятих контролюючими органами в адміністративному або судовому порядку. У разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.
За результатами проведеного аналізу, доцільно визначити наступні шляхи розв’язання існуючої проблеми:
Зокрема, проектом Закону пропонується надати повноваження Держгеокадастру та його територіальним органам щодо скасування рішень державних кадастрових реєстраторів, прийнятих з порушенням норм чинного законодавства. Це має значно спростити процедуру розгляду відповідних скарг від фізичних та юридичних осіб та сприятиме прискоренню виправлення помилкових даних Державного земельного кадастру, залишаючи можливість оскарження відповідних рішень, дій або бездіяльності у суді.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Всі права захищені.