Головна Блог Аналітична стаття Статті Кримінальна відповідальність за перешкоджання законній діяльності ЗСУ (ст. 114-1 ККУ)

Кримінальна відповідальність за перешкоджання законній діяльності ЗСУ (ст. 114-1 ККУ)

04.07.2024
Переглядів : 4645

На виконання постанови КМУ № 1487 від 30.12.2022 року ТЦК розсилають підприємствам, установам, організаціям вимоги щодо забезпечення належної організації та ведення військового обліку військовозобов’язаних працівників. Однак останнім часом такі вимоги чомусь супроводжуються попередженнями (а іноді – погрозами) з боку ТЦК про притягнення посадових осіб підприємств до кримінальної відповідальності за ст. 114-1 КК України за неналежне ведення військового обліку на підприємстві.

Чи дійсно такі попередження від ТЦК є правомірними, чи треба боятися бізнесу кримінального переслідування за можливі недоліки у веденні військового обліку на підприємстві, та чи можна притягнути відповідальних осіб підприємств до кримінальної відповідальності за ті види правопорушень, за які вже передбачена адміністративна відповідальність в КУпАП, - про це та інше поговоримо в цій статті.

Пропоную проаналізувати склад злочину, передбачений в ст. 114-1 КК України – перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань в особливий період, дослідити актуальну судову практику та дати відповіді на питання: кого, за що, в яких випадках національні суди притягують до кримінальної відповідальності за цією нормою, і чи може бути застосовним такий вид відповідальності у разі виявлення порушень правил ведення військового обліку на підприємстві.

1. Склад злочину

Перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань в особливий період за ч. 1 ст. 114-1 КК України є злочином з формальним складом. Це означає, що незалежно від настання чи ненастання наслідків він вважається закінченим з моменту вчинення самого перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань. Санкція передбачає покарання у виді позбавлення волі на строк від 5 до 8 років, тобто цей злочин є тяжким.

Кваліфікований склад, який передбачений у ч. 2 ст. 114-1 КК України, є злочином з матеріальним складом. І якщо таке перешкоджання призвело до загибелі людей або інших тяжких наслідків, тоді може бути призначено покарання у виді позбавлення волі на строк від 8 до 15 років, тобто він уже є особливо тяжким злочином.

Кримінально караним вважається лише перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань. В цьому контексті виникає практичне та, в якійсь мірі, риторичне запитання: а чи можна вважати законними такі дії військовослужбовців ТЦК, як, наприклад, викрадення людей на вулицях, або незаконне позбавлення волі та утримання в закритих приміщеннях, або ж їх неправомірне проникнення в житло чи інше приміщення громадян, чи нанесення їм тілесних ушкоджень, спроби доведення до самогубств з метою здійснення заходів з мобілізації, яке зараз настільки активно та безкарно практикується в нашій країні, що перетворюється більше на правило, аніж на поодинокі винятки.

Якщо в наведених випадках протизаконної діяльності особа в цілях самозахисту «перешкоджає» таким незаконним діям військовослужбовців ТЦК та захищається від них, то де в такому разі проходить межа між необхідною обороною, яка виключає кримінальну відповідальність, та кримінально караним перешкоджанням діяльності ЗСУ?

2. Вироки за ст. 114-1 КК України

В переважній більшості випадків ст. 114-1 КК України дійсно застосовується у справах, пов’язаних саме з військовослужбовцями ТЦК під час вжиття ними заходів з мобілізації. Суди притягали до кримінальної відповідальності за ст. 114-1 КК України осіб, зокрема, за такі дії:

  • вступ в конфлікт з військовослужбовцями ТЦК, які проводили мобілізаційні заходи оповіщення, висловлювання в грубій формі в їхній бік, заклик інших осіб прибути на місце події та заблокувати рух службового автомобіля військовослужбовців, подальше блокування та оточення службових автомобілів працівників ТЦК, висловлення погроз пошкодити авто та дістати їх із салону з метою заподіяння тілесних ушкоджень;
  • цілеспрямоване поширення серед громадян України, які підлягають військовому обліку та призову, відомостей, зокрема, в соціальних мережах в Інтернеті, про місця фактичного проведення мобілізаційних заходів військовослужбовцями ТЦК, адміністрування цієї інформації в різних мобільних месенджерах, додатках, ютуб-каналах, публікація відеозаписів, що призводять до розкриття форм та методів виконання мобілізаційного плану, зриву мобілізаційних заходів, а також підривають авторитет ЗСУ в суспільстві;
  • запровадження різноманітних схем перешкоджання здійснення мобілізації військовозобов`язаних під час воєнного стану за грошову винагороду шляхом:

- оформлення їх на денну форму навчання у вищі навчальні заклади для унеможливлення мобілізації;

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст