Головна Блог Аналітична стаття Статті Податкові перевірки на підставі ухвали суду: що потрібно враховувати

Податкові перевірки на підставі ухвали суду: що потрібно враховувати

19.11.2018
Переглядів : 4229

Призначення та проведення податкової перевірки добросовісного платника податків на підставі ухвали слідчого судді, винесеної в межах кримінального провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст. 205 Кримінального кодексу України, є достатньо розповсюдженим явищем. Основна мета – офіційне документальне підтвердження факту, що платник податків порушив вимоги податкового законодавства. Однак у законодавстві відсутні норми, пов'язані з можливістю слідчого ініціювати проведення таких перевірок. Подальше доведення своєї добросовісності в судовому порядку ускладнюється наявністю вироку щодо посадових осіб контрагента (у таких випадках варто звертати увагу, в чому така посадова особа була визнана винною).

Правомірність призначення податкової перевірки на підставі ухвали слідчого судді

Відповідно до ч. 1 ст. 370 Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України), судове рішення повинно бути законним, обґрунтованим та вмотивованим. Судове рішення є законним лише тоді, коли суд, виконавши всі вимоги кримінального судочинства, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до таких правовідносин, а також правильно витлумачив ці норми. Рішення, в якому наведені належні й достатні мотиви та підстави його ухвалення, вважається мотивованим.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження в межах, встановлених цією Конституцією, та відповідно до законів України. Ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 5 Закону України від 02.06.2016 р. «Про судоустрій і статус суддів», правосуддя в Україні здійснюється виключно судами та відповідно до визначених законом процедур судочинства.

Положеннями ст. 2, 7 КПК України визначені завдання кримінального судочинства та регламентовано, що зміст і форма кримінального провадження повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження, до яких належить верховенство права, недоторканність права власності, забезпечення права на захист, доступ до правосуддя, забезпечення права на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності.

Повноваження слідчого судді встановлені п. 18 ч. 1 ст. З КПК України, умовами якого визначено, що слідчий суддя – це суддя суду першої інстанції, до повноважень якого належить здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Законодавець чітко визначив роль слідчого судді в системі кримінального судочинства. Він повинен забезпечити, щоб правоохоронні органи під час здійснення наданих їм повноважень не порушували права, свободи та інтереси особи. У ч. 3 ст. 26 КПК України передбачено, що слідчий суддя вирішує лише ті питання, що винесені на розгляд сторонами та віднесені до його повноважень цим Кодексом.

Повний перелік заходів забезпечення кримінального провадження, який не підлягає додатковому тлумаченню, викладений у ч. 2 ст. 131 КПК України. Вичерпний перелік слідчих (розшукових) дій, негласних слідчих (розшукових) дій та вимоги до них (у тому числі ті, які мають здійснюватися на підставі ухвали судді слідчого) міститься у приписах гл. 20-21 КПК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 132 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються на підставі ухвали слідчого судді, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом.

Із зазначеного вбачається, що положення чинного на цей час КПК України не відносять до компетенції слідчого судді вирішення питання щодо надання дозволу на проведення документальної позапланової перевірки, зазначеної у клопотанні слідчого. Зміст ст. 132 КПК України не передбачає такого заходу забезпечення кримінального провадження як призначення ревізій, не регламентує порядок розгляду таких клопотань слідчого, обсяг доказування під час розгляду такого клопотання, критерії, за якими слідчий суддя повинен визначати достатність підстав для надання дозволу на проведення перевірок, коло осіб, які беруть участь у судовому розгляді такого клопотання.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст