Головна Блог Новини Чи в праві банк брати плату за інформацію щодо кредиту — ВП ВС

Чи в праві банк брати плату за інформацію щодо кредиту — ВП ВС

29.07.2022
Переглядів : 1539

Умова договору про споживчий кредит, укладеного після 10.06.2017, щодо оплатності інформації про стан кредитної заборгованості, яку споживач вимагає один раз на місяць, є нікчемною.

Сформулювавши такий правовий висновок у постанові від 13.07.2022 у справі №496/3134/19, Велика палата ВС відступила від позиції, що були викладені раніше, повідомляє «Закон і Бізнес»

У цій справі позивач звернулася до суду із позовом про визнання недійсним кредитного договору, зокрема, з огляду на встановлення комісії за його обслуговування.

Суди у позові відмовили, зазначивши, що право отримувати плату за обслуговування кредиту прямо передбачено законом «Про споживче кредитування».

ВП ВС, розглядаючи касаційну скаргу, мала дати відповідь на питання про те, чи можливе встановлення комісії за обслуговування кредиту та чи має кваліфікуватися умова договору, що передбачає комісію, як дійсна (нікчемна, оспорювана).

ВП нагадала, що 10.06.2017 набув чинності закон «Про споживче кредитування», у зв’язку з чим у законі «Про захист прав споживачів» текст ст.11 викладено в такій редакції: «Цей Закон застосовується до відносин споживчого кредитування у частині, що не суперечить Закону України «Про споживче кредитування».

Положення чч.1, 2, 5 ст.18 закону «Про захист прав споживачів» залишилися незмінними (йдеться про заборону включати у договори із споживачем умови, які є несправедливими). Тож підлягають перевірці на відповідність змісту положень закону «Про споживче кредитування».

Останній розмежовує оплатність та безоплатність надання інформації про кредит залежно від

періодичності звернення споживача із запитом щодо надання такої інформації. Відповідно до ч.5 ст.12 цього закону умови договору про споживчий кредит, які обмежують права споживача порівняно з правами, встановленими цим законом, є нікчемними.

Отже, констатує ВП ВС, комісія за обслуговування кредитної заборгованості може включати плату за надання інформації про стан кредиту, яку споживач вимагає частіше одного разу на місяць. Однак, умова договору, укладеного після набуття чинності законом «Про споживче кредитування» (10 червня 2017 року), щодо оплатності інформації про стан кредитної заборгованості, яку споживач вимагає один раз на місяць, є нікчемною відповідно до чч.1 та 2 ст.11, ч.5 ст.12 закону «Про споживче кредитування».

З огляду на це, ВП ВС відступає від висновків, викладених у постановах ВС від 1.04.2020 у справі № 583/3343/19 та 15.03.2021 у справі №361/392/20.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст