Головна Блог Аналітична стаття Статті Чи допоможуть виконанню рішень судів приватні виконавці? Думки різні.

Чи допоможуть виконанню рішень судів приватні виконавці? Думки різні.

28.12.2015
Автор:
Переглядів : 2994

Приватні виконавці: реформа чи узаконення «вибивання» боргів?

Нещодавно Рада з питань судової реформи при Президентові України остаточно затвердила концепцію реформування системи виконання судових рішень. Два відповідних законопроекти – «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та «Про виконавче провадження» – вже подані до Верховної Ради України та підтримані у першому читанні. Інститут приватних виконавців, запровадження якого і є змістом цієї реформи, може докорінно змінити модель виконання судових рішень, що існує у нашій країні. Сподіваємося, що народні депутати перед відповідальним голосуванням займаються саме тим, чим мають займатися: ретельно зважують усі «за» і «проти» змін, які можуть стати історичними.

Спокуса позбутися нинішньої моделі виконання рішень аж надто велика. Зарплата державних виконавців мізерна, роботи у них багато, стан приміщень, у яких вони часто тісняться по четверо в одному кабінеті, переважно плачевний. Це призводить до того, що державними виконавцями працюють 3 категорії людей:

1) молоді та недосвідчені юристи, які сприймають цю роботу як можливість отримати перший професійний досвід, але за першої непоганої нагоди планують «втекти»;

2) ті, хто через свої професійні здібності не в змозі відшукати кращу роботу, тим паче, в якомусь невеликому районному центрі, змінювати який на неспокійне велике місто зовсім не хочеться;

3) ті, хто зовсім не проти отримувати незаконний дохід як «вдячність за сприяння» стягувачу чи боржнику.

За статистичними даними, опублікованими на офіційному сайті Державної виконавчої служби України, за 2013 р. усього на виконанні перебувало 7 723 746 виконавчих документів. За цією ж статистикою, упродовж 2013 р. працювало 7 051 державних виконавців. Проста арифметика: на одного державного виконавця у 2013 р. припадало 1 095 виконавчих документів. Якщо узяти до уваги, що у році приблизно 250 робочих днів, то щоденно кожен державний виконавець мав би виконувати по 4 виконавчі документи. Люди, хоча б трохи знайомі з процедурою виконання рішень, чудово розуміють, що за 2 години виконати судове рішення неймовірно складно. Часто один лише виїзд для опису майна займає більше часу, особливо, якщо майно боржника перебуває у селі, звідки від районного центру їхати 40 км поганою дорогою.

Читайте статтю: В Україні з'являться приватні виконавці та приватні виконавчі служби

Невмотивовані зарплатою або системою винагород від держави за успішне стягнення (яка, між іншим, існує, але майже не застосовується), перенавантажені державні виконавці працюють неефективно. За даними Української Гельсінської спілки з прав людини, в Україні не виконується близько 70 % судових рішень. Юристи знають, що отримати позитивне судове рішення, пізніше – виконавчий документ, направити його до виконавчої служби та чекати, коли ж, до прикладу, гроші надійдуть на рахунок – означає не дочекатися. Успішне виконання вимагає регулярних поїздок на зустріч з виконавцем, очікування у черзі, нерідко в якомусь напівпідвальному приміщенні, і безліч запитань на кшталт: «що ви вже зробили по цьому виконавчому провадженні?», «ми знаємо, що у боржника є автомобіль/квартира, давайте накладемо арешт», «давайте поїдемо та опишемо майно» тощо. Можна без перебільшення сказати, що нинішній стан справ у системі виконання судових рішень позбавляє багатьох українців, у тому числі й представників бізнес-середовища, права на ефективний судовий захист, гарантований Конституцією та Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод. Про те, що система виконання судових рішень має тісний зв’язок з правом на судовий захист вказано, зокрема у резолюції Парламентської асамблеї Ради Європи 1787 (2011) від 26.01.2011 р. Зрештою, немає сенсу у судовій системі загалом, якщо рішення її органів майже неможливо виконати.

З огляду на таку картину, апологетів запровадження системи приватних виконавців більше, ніж достатньо. Приватні виконавці, на відміну від державних, зароблятимуть собі на хліб ефективно виконаними судовими рішеннями та цілком законною винагородою від клієнтів. Тому підстави сподіватися, що на зміну непривітних виконавців прийдуть прива(і)тні та клієнтоорієнтовані, а замість неприємних приміщень – красиві та модно заставлені кабінети у ділових кварталах, справді є. Статистика виконання судових рішень відчутно покращиться, а до виконавця можна буде прийти у будь-який робочий час і не стояти у черзі. Виконавця можна буде обрати з-поміж багатьох його колег за будь-якими критеріями.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст