Головна Блог Аналітична стаття Статті Адміністративна відповідальність військовослужбовців за КУпАП

Адміністративна відповідальність військовослужбовців за КУпАП

20.11.2024
Переглядів : 1306

Військовослужбовці – особлива категорія осіб, професійна діяльність яких передбачає специфічне правове регулювання. Це пов’язане і з виконанням складних, небезпечних та важливих завдань оборони країни, суворою дисципліною, єдиноначальністю, посиленими соціальними гарантіями. Серед різноманіття аспектів правового статусу військовослужбовців наявні і особливості притягнення їх до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень.

Без адмінпротоколу

За змістом з ч. 1 ст. 15 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) військовослужбовці, військовозобов'язані та резервісти під час проходження зборів, а також особи рядового і начальницького складу несуть відповідальність за адміністративні правопорушення за дисциплінарним статутом.

Ст. 45 Дисциплінарного статуту Збройних сил України передбачає, що за вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених КУпАП.

Водночас, дія Дисциплінарного статуту розповсюджується не лише на військовослужбовців, а також і на цивільних осіб, якими є члени та командир добровольчого формування територіальних громад. Однак, не повсякчас, а лише під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони (ч. 3 ст. 3, абз. 2 ч. 3 ст. 9 Закону «Про основи національного спротиву»).

Отже, за адміністративні правопорушення військовослужбовці передусім несуть дисциплінарну, а не адміністративну відповідальність. Якщо військовий вчиняє правопорушення, передбачене нормами КУпАП, він притягається до відповідальності командиром без складення звичного адмінпротоколу. Але з цього правила є винятки, прямо передбачені КУпАП.

Перелік правопорушень, за якими військовослужбовці несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах в порядку КУпАП, є вичерпним і містить правопорушення, які поділяються на загальні та спеціальні.

Їх об’єднує те, що при скоєнні адмінправопорушення до військовослужбовців не застосовуються положення Дисциплінарного статуту. Однак, у певних випадках, законодавець все одно відсилає до дисциплінарної відповідальності за Статутом, навіть в умовах регулювання КУпАП (але ці особливості ми розглянемо у наступній статті).

Загальні проступки

До загальних адмінправопорушень відповідно до ч.2 ст. 15 КУпАП відносяться:

  • порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, санітарних норм, правил полювання, рибальства та охорони рибних запасів, митних правил, вчинення правопорушень, пов’язаних з корупцією;
  • вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування у разі винесення термінового заборонного припису;
  • порушення тиші в громадських місцях;
  • неправомірне використання державного майна;
  • незаконне зберігання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації;
  • невжиття заходів щодо окремої ухвали суду;
  • ухилення від виконання законних вимог прокурора;
  • порушення законодавства про державну таємницю;
  • порушення порядку обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію.

Особлива увага в законодавстві приділена корупційним діянням військовослужбовців. Посилання на порядок притягнення до відповідальності за їх вчинення саме за КУпАП визначено ст. 45 Дисциплінарного статуту. До того ж, корупційні правопорушення підлягають особливому контролю, що підтверджує зміст Інструкції з надання доповідей і донесень про події, кримінальні правопорушення, військові адміністративні правопорушення та адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, порушення військової дисципліни та їх облік у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та Державній спеціальній службі транспорту, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 29.11.2018 №604.

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст