ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 380/859/23
адміністративне провадження № К/990/1046/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до ІНФОРМАЦІЯ_1 ,
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Гуляка В.В., суддів: Гудима Л.Я., Довгополова О.М.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, скаржник) звернувся до адміністративного суду з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач), в якому просив:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2021 року для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01 лютого 2021 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09 квітня 1992 року №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова КМУ № 704), із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, в т.ч. процентної надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби, доплати, підвищення) та премії у відсотках, встановлених за відповідною або аналогічною посадою, з якої позивача було звільнено з військової служби, станом на 01 січня 2021 року для здійснення обчислення та перерахунку з 01 лютого 2021 року пенсії;
- зобов`язати відповідача підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - Управління) довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсії позивача станом на 01 січня 2021 року, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) та з урахуванням положень постанови КМУ №704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, в т.ч. процентної надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби, доплати, підвищення) та премії у відсотках, встановлених станом на 01 січня 2021 року за відповідною або аналогічною посадою, з якої позивача було звільнено з військової служби.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що йому призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону № 2262-ХІІ. У зв`язку з прийняттям постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі № 826/6453/18 позивач набув право на перерахунок пенсії, виходячи з розміру прожиткового мінімуму станом на 01 січня 2021 року, однак відповідач відмовив у видачі відповідної довідки для здійснення перерахунку, чим порушив право позивача на належний соціальний захист.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31 березня 2023 року адміністративний позов задоволено.
4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, відмовляючи у наданні позивачу довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2021 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2021 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови КМУ №704 діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31 березня 2023 року, а адміністративний позов залишено без розгляду.
6. Залишаючи позовну заяву ОСОБА_1 без розгляду, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач повинен був дізнався про порушення свого права на перерахунок пенсії з дня отримання пенсійної виплати 01 лютого 2021 року, проте звернувся до суду 06 січня 2023 року з порушенням шестимісячного строку звернення до суду, визначеного частиною другою статті 122 КАС України. Суд апеляційної інстанції також зауважив, що отримання листа відповідача від 16 вересня 2022 року у відповідь на його заяву від 08 серпня 2022 року не змінює момент, з якого позивач повинен був дізнатись про порушення своїх прав, а свідчить лише про час, коли позивач почав вчиняти дії щодо реалізації свого права на отримання довідки і ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31 березня 2023 року.
8. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції порушив положення статей 122, 319 КАС України, що призвело до ухвалення необґрунтованого рішення про залишення адміністративного позову без розгляду.
9. Крім того, позивач вважає, що залишаючи адміністративний позов без розгляду, суд апеляційної інстанції необґрунтовано застосував висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 12 квітня 2023 у справі №380/14933/22, у якому зазначено, що: "… для визначення початку перебігу строку для звернення до суду необхідно встановити час, коли позивач дізнався або повинен був дізнатись про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Позивачу недостатньо лише послатись на необізнаність про порушення його прав, свобод та інтересів; при зверненні до суду він повинен довести той факт, що він не міг дізнатися про порушення свого права й саме із цієї причини не звернувся за його захистом до суду протягом шести місяців від дати порушення його прав, свобод чи інтересів чи в інший визначений законом строк звернення до суду. В той же час, триваюча пасивна поведінка такої особи не свідчить про дотримання такою особою строку звернення до суду з урахуванням наявної у неї можливості знати про стан своїх прав, свобод та інтересів. Відтак, Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що отримання позивачем листа відповідача у відповідь на його заяву не змінює момент, з якого позивач повинен був дізнатись про порушення своїх прав, а свідчить лише про час, коли позивач почав вчиняти дії щодо реалізації свого права і ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду в даному випадку.".
10. На думку позивача, під час касаційного перегляду рішення суду апеляційної інстанції Верховний Суд має застосувати актуальну позицію щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладений у постанові від 12 грудня 2023 року у справі №380/1907/23, у якому зроблено висновок про наявність підстав для відступлення від правової позиції, викладеної Верховним Судом у постанові від 12 квітня 2023 року в справі №380/14933/22, та зазначено, що перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
11. До того ж позивач наводить висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 21 грудня 2023 у справі №380/12872/23, у якому зазначено, що до правовідносин щодо оскарження неправомірних дій чи бездіяльності уповноважених на те суб`єктів владних повноважень щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, та членам їх сімей, не підлягає застосовуванню встановлений частиною другою статті 122 КАС України шестимісячний строк звернення до адміністративного суду.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Всі права захищені.