Главная Блог Аналитические статьи Статьи Закон України «Про адміністративну процедуру», що саме змінилося для громадян

Закон України «Про адміністративну процедуру», що саме змінилося для громадян

29.04.2024
Просмотров : 790

Прийнятий 17 лютого 2022 року Верховною Радою України Закон України «Про адміністративну процедуру» (далі – ЗАП), який набрав чинності 15 грудня 2023 року, вперше на законодавчому рівні врегулював всю сукупність багатоманітних відносин між органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами та іншими суб’єктами, які законом уповноважені здійснювати владні управлінські функції (адміністративними органами), з фізичними та юридичними особами.

ЗАП став загальним/рамковим нормативно-правовим актом, що запроваджує якісно новий рівень законодавчої регламентації процедур зовнішньо-управлінської діяльності органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та інших суб’єктів, які законом уповноважені здійснювати владні управлінські функції, під час реалізації прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб.

Прийняття ЗАП наближає Україну до стандартів Європейського Союзу, де подібні норми успішно функціонують в усіх державах - членах ЄС. Так, акти про адміністративну процедуру діють у 27 країнах світу ще з 1960 року.

Громадяни матимуть право звертатися до адміністративних органів за єдиною процедурою, незалежно від послуги, яку вони потребуватимуть. Своєю чергою, адміністративні органи матимуть єдиний алгоритм дій (викладений у ЗАП) при наданні таких послуг. Тож взаємодія між державою й громадянами буде простіша й ефективніша, адже відбуватиметься за єдиними, чіткими, зрозумілими правилами.

ЗАП складається із дев’яти розділів та 100 статей.

Розділ І «Загальні положення» Закону майже повністю присвячений принципам, за якими вона здійснюється, оскільки вони займають одне із ключових місць у комплексному розумінні суті адміністративної процедури (принцип верховенства права, у тому числі законності та юридичної визначеності; рівності перед законом; обґрунтованості; безсторонності (неупередженості) адміністративного органу; добросовісності і розсудливості; пропорційності; відкритості; своєчасності та розумного строку; ефективності; презумпції правомірності дій та вимог особи; офіційності; гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні; гарантування ефективних засобів правового захисту).

Важливо відзначити, що саме матеріальна частина вітчизняного адміністративного законодавства досі не мала чітко визначених принципів, якими має керуватися публічна адміністрація під час розгляду питання щодо забезпечення прав та інтересів особи.

Закон акумулює в собі не тільки фундаментальні принципи, які визначені в спеціальному законодавстві (верховенство права, рівність учасників, гласність, неупередженість та справедливість, відкритість), але й вводить нові. Такими принципами є, зокрема, принцип обґрунтованості, добросовісності і розсудливості, презумпції правомірності дій та вимог особи, офіційності, гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні, гарантування ефективних засобів правового захисту тощо.

Так, наприклад, принцип офіційності покликаний гарантувати особі, що адміністративний орган зобов’язаний встановлювати обставини, що мають значення для вирішення справи, і за необхідності збирати для цього документи та інші докази з власної ініціативи, у тому числі без залучення особи, витребовувати документи та відомості, отримувати погодження та висновки, необхідні для вирішення справи.

Згідно з основною ідеєю резолюції Ради Європи (77) 31 «Про захист особи відносно актів адміністративних органів» – досягнути найвищого можливого ступеня справедливості у відносинах між адміністрацією та особоюпринцип гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні передбачає, зокрема, що відповідній особі надається можливість бути вислуханою в ході адміністративної процедури: вона може надати факти та аргументи, і там, де це прийнятно, висунути докази. Відповідна особа таким чином матиме змогу взяти участь у процедурі щодо адміністративного акта й захистити свої права, свободи та законні інтереси.

Принцип гарантування ефективних засобів правового захисту передбачає, що особа має право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу в порядку адміністративного оскарження відповідно до цього Закону та/або в судовому порядку та адміністративний орган зобов’язаний повідомити особу про спосіб, порядок і строк оскарження адміністративного акта, який негативно впливає на право, свободу чи законний інтерес особи.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст