Коментар до ІПК ДПС від 12.09.2023 №2986/ІПК/99-00-24-03-03-06

Головне питання, яке розглядається у коментованій нами ІПК, це законність співпраці з ФОПами, місцезнаходженням яких за даними ЄДР є тимчасово окупована територія України (далі – ТОТ).

Надаючи відповідь на це запитання, ДПСУ мала звернути увагу на два моменти:

  1. ТОТ за Законом № 1207 поділяється на частину України, окуповану до 22.02.2022, та частину, окуповану після початку повномасштабного вторгнення рф на територію України;
  2. ФОПи, як до 24.02.2022, так і після, могли отримати статус тимчасово переміщеної особи. Але це означає наявність обов’язку з перереєстрації місцезнаходження в ЄДР.

Щодо визначення, що таке ТОТ, ДПСУ цілком слушно покликається на Закон № 1207, яким встановлюється визначення цього терміна. А ще цей закон встановлює певні права й обов’язки.

Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону № 1207 здійснення господарської діяльності юрособами, ФОПами та фізособами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є ТОТ, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.

А правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є ТОТ, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого ч. 2 ст. 215 ЦКУ (які дозволяють суду визнати нікчемний правочин дійсним).

Водночас конкретного переліку ТОТ у Законі № 1207 немає. Згідно з ч. 1 ст. 13 цього Закону порядок визначення ТОТ встановлює КМУ. Який наразі делегував повноваження зі складання переліку ТОТ Мінреінтеграції. І воно склало Перелік № 309, в якому вказані тимчасово окуповані території та території, де ведуться активні бойові дії. Цей Перелік регулярно оновлюється, й останній раз це відбулося у серпні, про що ми повідомляли тут.

Що ж стосується обов’язку перереєстрації ФОПа, то діючою є постанова КМУ № 209, яка регулює деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану. І вона звертає увагу на те, що на ТОТ міг опинитися не лише ФОП, а й підрозділ Мін'юсту, який проводив його держреєстрацію і мав би здійснити його перереєстрацію.

У пп. 10-3 п. 1 цієї постанови зазначено, що документи для держреєстрації, зокрема ФОПа, надсилаються суб'єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи відповідно до закону, протягом двох місяців з дня припинення або скасування воєнного стану. Державні реєстратори, посадові особи та/або нотаріуси, що проводили державну реєстрацію змін до відомостей про, зокрема, ФОПа, у зв'язку зі зміною їх місцезнаходження, що має наслідком пересилання реєстраційної справи, у день проведення такої реєстрації за допомогою програмного забезпечення Єдиного державного реєстру одночасно знімають його з обліку у попереднього суб'єкта державної реєстрації, що забезпечує зберігання реєстраційних справ, та беруть на облік у відповідного нового суб'єкта.

Втім, такі положення не застосовуються у разі, коли місцезнаходженням суб'єкта державної реєстрації, уповноваженого зберігати реєстраційні справи відповідно до закону, є адміністративно-територіальна одиниця, що не належить до територій, включених до Переліку № 309, для яких не визначено дату завершення бойових дій або тимчасової окупації, та національним оператором поштового зв'язку забезпечується надання послуг поштового зв'язку на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Тобто якщо все добре і все працює, то все добре: ФОПу треба перереєструватися у зв’язку зі зміною місцезнаходження, він подає документи і перереєструється. А якщо такої можливості технічно немає, то треба чекати на відновлення. Яке може відбутися і вже після воєнного стану.