Коментар до Постанови ВС від 16.05.2023 у справі № 380/3195/22

Незважаючи на те, що малий бізнес - це добре (адже він приносить до місцевих бюджетів чималі податки, і навіть тоді, коли великі підприємства призупиняють діяльність, саме малий бізнес забезпечує країну товарами та послугами), ставлення до МАФів, в яких здебільшого ведеться цей бізнес, й у влади, й у населення будівель, розташованих поруч, часто буває негативним. Їх то зносять, то переносять, на них часто подаються скарги (і не безпідставні).

Жодна зі сторін спору не бажає поступитися своїми інтересами, тож ці спори потрапляють до суду. І саме тоді постає головне запитання: а як місцеві органи влади можуть впливати на ці МАФи? Бо на практиці діапазон стосунків із малим бізнесом досить широкий: можна почути від «нічого не можемо зробити, адже немає спеціального законодавства» до «завтра ж зносимо». У коментованій справі щодо знесення МАФів, яка дійшла аж до ВС, було винесено рішення, яке може допомогти у подібних спорах.

Довідково: згідно з ч. 2 ст. 21 Закону № 2807, до переліку елементів (частин) до об’єктів благоустрою належать малі архітектурні форм, які визначаються цією правовою нормою як елемент декоративного чи іншого оснащення об’єкта благоустрою. А розміщення малих архітектурних форм здійснюється за рішенням власника об’єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проєкти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється та погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником (ст. 35 Закону № 2807).

Механізм розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Мінрегіонрозвитку від 21.10.2011 р. № 244 (далі - Порядок № 244).

ВИДЕО: МАФ с документами недвижимости не подлежит демонтажу. Верховный Суд

Зміст справи

Кілька років поспіль ухвалами певної міської ради періодично оновлювались та затверджувались Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та Комплексна схема розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території населеного пункту (міста). При цьому щоразу належні ТОВ малі архітектурні форми включались до цієї Комплексної схеми.

При цьому всі необхідні документи відповідно до ухвал міської ради належним чином оформлялись, у т.ч. й дозволи на розміщення та відкриття об’єктів дрібно-роздрібної торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування у малих архітектурних формах. Тимчасові споруди ТОВ були включені й до Перспективної схеми розміщення малих архітектурних форм як частини Програми комплексного благоустрою території міста.

У 2017 році термін здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах міською радою був подовжений до 31.05.2020 р., тобто на три роки наперед. З урахуванням включення належних йому тимчасових споруд до відповідних Переліків 29.12.2017 р. ТОВ уклало з Управлінням комунальної власності Договір на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд та отримало Паспорт прив’язки щодо двох тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності за відповідною адресою.