Главная Блог Аналитические статьи Статьи Відповідальність за нецільове використання гуманітарної допомоги. Що передбачено новим Законом

Відповідальність за нецільове використання гуманітарної допомоги. Що передбачено новим Законом

01.04.2022
Просмотров : 3889

Передумови та хід прийняття

24.03.22 в Україні прийнято Закон України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо відповідальності за використання гуманітарної допомоги під час дії воєнного стану» (далі - Закон).

У період збройної агресії росії, актуальність вказаних змін важко переоцінити, оскільки до України надсилається безліч гуманітарної допомоги від різних країн світу та приватних організацій як у вигляді предметів та товарів, так і у вигляді коштів, благодійної допомоги та пожертв. І в період воєнного стану, така допомога обов'язково має доходити до адресатів.

Разом з тим, як вказано в пояснювальній записці до проєкту Закону, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період воєнного стану» спрощено процедуру визнання соціально значущих товарів гуманітарною допомогою, перелік яких затверджений Кабінетом Міністрів України, без прийняття відповідних рішень про визнання їх гуманітарною допомогою.

Тим самим, уряд розширив відповідний перелік товарів, які можна віднести до гуманітарної допомоги. У той же час, як зазначено в пояснювальній записці, виявляються численні випадки використання товарів гуманітарної допомоги не за призначенням та з метою отримання прибутку, що фактично і стало причиною запровадження кримінальної відповідальності за такі дії. Це ж стало і причиною відповідних змін до Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких розслідування вказаного злочину віднесено до компетенції Служби безпеки України.

Вперше проєкт Закону було зареєстровано 13.03.22 року, однак кінцева редакція, яка була прийнята Верховною Радою України та направлена Президенту на підпис, відрізняється від первинної.

Це добре можна прослідкувати на прикладі висновків Комітету з питань правоохоронної діяльності.

Відповідно до проекту Закону та висновку Комітету від 14.03.22 відповідальність за використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв та безоплатної допомоги не за цільовим призначенням або з метою отримання прибутку починалась, якщо загальна вартість товарів та допомоги перевищувала тисячу неоподаткованих мінімумів доходів громадян. Вказане використання встановлювалось як значний розмір.

Частини друга встановлювала відповідальність за використання товарів і коштів у великому розмірі, частина третя - в особливо великому. Вказане відповідало трьом та п'яти тисячам неоподаткованих мінімумів доходів громадян відповідно.

Враховуючи розмір неоподаткованого мінімуму в 2022 році, відповідальність мала наступати починаючи з 1 240 500 гривень.

Однак, очевидно, що розмір такого збитку є доволі значним, щоб притягнути особу до відповідальності саме за новою статтею, а в умовах сьогодення гуманітарна допомога є надто важливою для певних верств та категорій населення.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст