Сьомого жовтня офіційно набере чинності новий Дисциплінарний статут Національної поліції України. Відповідний документ № 4670 було ухвалено Верховною Радою ще 15 березня цього року, після чого він «лежав на підписі» у Президента до 4 липня. Зрозуміло, щоб дата підписання була гарна — день Національної поліції. Відповідно до перехідних положень на набрання чинності відводилось 3 місяці, які нарешті сплинули й відтепер поліцейські будуть відповідати за дисциплінарні проступки за новими правилами, повідомляє yvu.com.ua
Що було раніше?
Попередній Дисциплінарний статут суттєво не змінювався з 1990-х рр. та надавав необмежену дисциплінарну владу керівництва над своїми підлеглими, тобто можливість одноособово притягнути до відповідальності за проступки. При цьому реальних механізмів захисту у самого поліцейського від таких дій начальства не було. Це одна із тих проблем, про яку говорили патрульні поліцейські, що йшли із «нової поліції» та публічно озвучували причини звільнення. Поряд із «депреміюванням» та радянським КУпАПом це суттєво пригнічувало будь-які ініціативи, які йшли всупереч баченням керівництва, що успішно пройшло атестацію і, відповідно, перейняло «кращі» міліцейські практики управління.
Таким чином, з 7 жовтня старий Дисциплінарний статут органів внутрішніх справ 2006 року втрачає чинність в частині поширення на поліцію. Водночас документ продовжує діяти в цілому, оскільки надалі поширюється на інших посадовців, зокрема осіб начальницького складу НАБУ, осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби та податкової міліції. Втім, не варто розчаровуватися, формально це тимчасовий захід до моменту прийняття цими органами власних статутів або реформування органів в цілому (справедливо щодо останніх двох).
Читайте статтю: Тактика захисту за ст. 130 КУпАП
Що змінюється?
За великим рахунком новий Дисциплінарний статут не такий і новий, хіба що за формою. Насправді із правової точки зору у ньому повторено немало положень попереднього статуту органів внутрішніх справ. Проте за змістом є кілька позитивних нововведень, а саме:
Читайте статтю:Антикорупційні міфи
Загальний контекст
Загалом набрання чинності Дисциплінарним статутом не несе якихось «революційних» змін. Як старий Статут, так і новий, буде дуже сильно залежати від практики застосування. Вкрай важливо, хто буде застосовувати його положення і в якому порядку. На сьогодні це питання не визначене і нам залишається чекати на відповідні підзаконні акти з боку МВС.
Якщо говорити глобально, то дисциплінарними розслідуваннями в лавах поліції має займатись взагалі незалежний від самої поліції орган (так звана «британська модель»). Так, у своєму висновку Бюро з демократичних інституцій і прав людини ОБСЄ на український проект закону про поліцію у 2014 р. зазначалося: «Хоча законопроект цього не передбачає, проте на регіональному (тобто, європейському) та міжнародному рівні визнано, що відповідати за отримання скарг та, за потреби, проводити за ними дізнання ex officio, в тому числі з питань дисциплінарного провадження, повинен загальний незалежний орган оскарження дій поліції, який також має співпрацювати з поліцією» (п. 124). Для українських реалій це настільки революційно і неприйнятно, що ніхто з боку влади питання таким чином не ставив. Разом з тим ми подавали поправки щодо наділення існуючих поліцейських комісій, створених в порядку статті 51 Закону про Нацполіцію, такими повноваженнями. Їх було відхилено без обговорення.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.