Главная Блог Аналитические статьи Статьи Верховний Суд підтвердив неправомірність перевірок під час «ковідного мораторію». Що це означає для платників податків та держави?

Верховний Суд підтвердив неправомірність перевірок під час «ковідного мораторію». Що це означає для платників податків та держави?

18.10.2022
Просмотров : 1878

Усі ми пам’ятаємо часи, коди були поширені обмеження, які були викликані поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Пандемія світового масштабу вдарила не тільки по здоров’ю людей у всьому світі, а також вплинула і на різні сфери життя та діяльності.

Держава розуміючи масштаби катастрофи у якій опинилась уся країна почала адекватно на це реагувати та відповідно вводити відповідні рішення шляхом прийняття відповідних регуляторних актів, які б у свою чергу повинні перш за все уберегти життя та здоров’я людей, а також в певній мірі уберегти економічний сектор від масштабного краху.

Окрім іншого, одним із перших нормативно – правових актів, яким було врегульовано обмеження щодо поширення пандемії була постанова Кабінету Міністрів України №211 від 11 березня 2020 року (із подальшими змінами та доповненнями).

В подальшому з метою регулювання податкових правовідносин було введено обмеження на проведення податкових перевірок суб’єктів підприємницької діяльності. Дане рішення було обумовлено не тільки поширенням пандемії, але також і дати можливість оговтатись бізнесу та «встати з колін» після триваючої паузи, не зазнаючи при цьому фінансових санкцій передбачених податковим законодавством.

З метою врегулювання відповідного питання Верховною радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX, яким було доповнено пунктом 52-1 до розділ XX «Перехідні положення» Податкового кодексу нормою наступного змісту: «Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім: документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу».

В подальшому у травні 2020 року народці обранці нагадали суспільству та контролюючим органам, що мораторій на перевірки діє по останній календарний день місяця включно, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України.

З прийняттям цієї норми та введенням її в дію більша частина бізнес-спільноти начеб то спокійно видихнула, але не все так однозначно як усі сподівались.

Податківці вирішили, що бюджет треба поповнювати та «пішли в народ збирати гроші». Начеб то нічого нового, однак є одне «але».

Бізнес із обуренням подивився на все, що почало відбуватися у правовідносинах із контролюючими органами та кожен почав реагувати по різному, дехто був готовий до відповідних подій та почав оскаржувати накази про проведення податкових перевірок, а дехто просто був впевнений, що перевірок не буде, оскільки діяв мораторій та опинився в ситуації, що податківці його застали зненацька, отримали акти про результати податкової перевірки та податкові повідомлення – рішення, результат яких очевидний – донарахування податків та податкове навантаження на бізнес, який тільки почав ставати з колін.

Слід розібратися, як так вийшло, що бізнес опинився під тиском податкових перевірок? І відповідь на це є. Однак для початку звернемось до загальних положень Податкового кодексу України.

Пунктом 2.1. статті 2 Податкового кодексу передбачено, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу. Також за приписами пункту 5.2. статті 5 ПК України передбачено, що у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу. Слід звернути увагу, що положення вказаних статей ПК є імперативними, кажучи простіше - норми прямо наказують правила поведінки.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст