У 2013 році з різницею у декілька місяців були відкриті до підписання Протоколи № 15 та 16 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, покликані зменшити навантаження на Європейський суд з прав людини та, відповідно, підвищити його ефективність.
Протокол № 15 до Конвенції, яким передбачено скорочення строку звернення до Європейського суду з прав людини з 6 місяців до 4 місяців, набирає чинності після його ратифікації всіма Високими Договірними Сторонами Конвенції. Згідно інформації на офіційному сайті Ради Європи, станом на сьогодні Протокол № 15 не підписано та не ратифіковано Боснією і Герцеговиною; Греція, Італія та Іспанія підписали Протокол № 15, однак ще не ратифікували його.
Стаття 4 Протоколу № 15, яка власне і містить положення щодо скорочення строку звернення, набирає чинності в перший день місяця після спливу півроку від дати ратифікації усіма державами – членами Ради Європи. Заявникам для визначення строку, в межах якого вони можуть звернутись до Європейського суду необхідно буде орієнтуватись на дату остаточного судового рішення у їх справі на національному рівні. Правило 4-місячного строку не застосовуватиметься у випадку, якщо постановлення остаточного судового рішення відбулось до дати набрання чинності статтею 4 Протоколу № 15.
Протокол № 16, який дозволяє вищим судовим органам Держав звертатись до Європейського суду за наданням консультативних висновків, набирає чинності після того, як десять Високих Договірних Сторін Конвенції висловили згоду на його обов'язковість. Декілька днів тому Франція стала десятою державою, яка ратифікувала Протокол № 16 до Конвенції, а отже останній набуде чинності для Держав, які його ратифікували (в т.ч. і для України) вже 1 серпня 2018 року.
Станом на сьогодні Протокол № 16, крім України та Франції, також ратифікували Албанія, Вірменія, Грузія, Естонія, Литва, Сан Марино, Словенія та Фінляндія.
Коротко окреслимо ключові моменти процедури, передбаченої Протоколом № 16.
1. Хто має право звертатись
Право звертатись за надання консультативних висновків надано вищим судовим установам, які визначені Високою Договірною Стороною. Україна таким судовим органом визначила Верховний Суд (Закон України від 05.10.2017 № 2156-VIII).
Варто зазначити, що у тексті Протоколу № 16 термін «вищі судові установи» спеціально вжито у множині, що дозволяє якнайширше враховувати особливості судових систем кожної з Держав – членів. Україна, не належить до тих держав, де Верховний Суд є одночасно і органом конституційної юрисдикції, а відтак цілком виправдано було б надати право звертатись до Європейського суду за консультаційними висновками і Конституційному Суду України також. На щастя, стаття 10 Протоколу № 16 передбачає можливість Високої Договірної Сторони вносити відповідні зміни до визначеного нею переліку вищих судових установ.
2. Вимоги до запиту про надання консультаційного висновку
Відповідно до положень Протоколу № 16 судова установа, яка звертається із запитом, може отримати консультативний висновок лише у тому випадку, якщо справа перебуває у його провадженні.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.