Внаслідок введення на території більшості держав світу на початку 2020 року карантину (з метою запобігання поширенню COVID-19), а також закриття державних кордонів на виїзд/в’їзд, - протягом першого півріччя 2020р. міжнародний ринок туристичних послуг майже повністю зупинився.
При цьому у вкрай скрутному становищі опинилися саме українські туроператори. Оскільки на відміну від європейських колег, які отримували державну фінансову «карантинну» підтримку, наші туроператори змушені були самотужки триматись на «плаву».
Складність ситуації полягала у тому, що, з одного боку, туристи відразу почали відмовлятись від замовлених подорожей, - з вимогами 100% повернення сплачених грошей. З другого боку, вказані кошти були витрачені туроператорами на бронювання турпродуктів (шляхом оплати вартості турів на користь іноземних партнерів: готелів, перевізників, екскурсійних бюро). З метою пошуку компромісних варіантів деякі турфірми частково повертали кошти, інші, - активно вели переговори з туристами, відкладали дати турів на кінець 2020р., початок 2021р., взагалі змінювали склад/об’єм замовлених туристичних послуг та ін. Але не всі туристи погоджувались на такі пропозиції і варіанти.
В результаті, - станом на 2021 рік маємо безліч судових справ за позовами туристів до туроператорів і турагентів. У таких позовах туристи намагаються притягнути туристичні компанії до цивільно-правової відповідальності, стягувати матеріальні збитки, моральні шкоду і ще додатково нараховувати пеню, штрафи.
На мою думку, такі складні і непередбачені обставини (ведення карантину, закриття кордонів) відносяться до форс-мажорних обставин та подій, які туроператори і турагенти не могли передбачити. У зв’язку з цим, - туристичні компанії не можуть нести відповідальності за невиконання чи неналежне виконання обов’язків за туристичними договорами.
Нормативне обґрунтування
З метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України було запроваджено карантин і закрито державний кордон, - на підставі:
Згідно ч. 2 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР форс-мажорними обставинами є:
Відповідно до статті 20 Закону України «Про туризм» від 15 вересня 1995 року № 324/95-ВР туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, крім випадків, якщо:
Також частиною 1 ст. 614 ЦК України передбачено, що особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.
Актуальна судова практика
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.