Главная Блог Новости Для чого потрібен новий Закон “Про адміністративну процедуру”, який підписав Президент

Для чого потрібен новий Закон “Про адміністративну процедуру”, який підписав Президент

27.06.2022
Просмотров : 3926

13 червня 2022 року, після декількох місяців з моменту прийняття (17.02.2022 р.) Головою держави було підписано законопроект №3475, а саме - Закон України “Про адміністративну процедуру”. Закон набуває чинності аж в кінці наступного року - тобто 15.12.2023 року, оскільки його Прикінцевими та перехідними положеннями встановлено строк 18 місяців із дня опублікування (15.06.2022 р., в Голосі України), тож є ще час і для громадян розібратися в його нюансах, і для Уряду - привести у відповідність свої нормативно-правові акти.

Новий Закон являє собою, на кшталт “процесуальним кодексом” адміністративної процедури, в процесі якої розглядаються адміністративні справи - тобто справи, що розглядаються адмінорганами і стосуються публічно-правових відносин щодо забезпечення реалізації права, свободи чи законного інтересу осіб (як юридичних так і фізичних осіб).

Згадайте новину: Про затвердження Положення про Єдиний державний реєстр виконавчих документів (ЄДРВД) - опубліковано наказ

На стороні адміноргану виступають будь-які суб’єкти, яких уповноважено на функцію пуб. адміністрації, наприклад:

  • органи викон.влади;
  • органи влади АРК;
  • ОМС;
  • посадова особа таких органів.

Закон, при цьому розповсюджуються на всі адмінсправи органів публічної адміністрації, крім:

  • розгляду звернення, що містить пропозицію/рекомендацію з формування держ. політики, вирішення місцевих питань і врегулювання сусп. відносин;
  • конституційне, кримінальне, судове, виконавче (крім виконання адмінактів) провадження, оперативно-розшукову, розвідувальну, контррозвідувальну діяльність, вчинення нот.дій, виконання покарань, застосування зак-ва про нацбезпеку і оборону, громадянства, притулок в Україні, захисту економічної конкуренції (крім справ щодо дозволів/висновків на узгоджені дії, концентрацію);
  • справ щодо державної, дипломатичної або військ. служби, служби в ОМС, в поліції, іншої пуб.служби;
  • реалізації прав на референдум і вибори;
  • оскарження пуб.закупівель;
  • нагородження держ. нагородами та відзнаками;
  • помилування.

Згадайте новину: Частина 1, ст. 39 ЖК України визнана неконституційною, знімати з житлової черги у разі зміни місця проживання неможливо

Цей Закон, на кшталт процесуальних кодексів, містить регулювання щодо вимог і порядку ініціювання адмінсправ, їх розгляду, строків, участі зацікавлених осіб, їх прав та навіть - відводу тих хто розглядає такі справи, залишення без руху, виконання результатів розгляду адміністративних справ - адміністративних актів, та багато іншого.

Серед цікавих нюансів варто звернути увагу на:

  • те що адмінпроцедура, окрім як Основним Законом, цим Законом та іншими, міжн.договорами, здійснюється з урахуванням практики ЄСПЛ;
  • обов’язковому врахуванню та застосуванню при розгляді адмінсправ є висновки, викладені у постановах ВС, щодо відповідних норм права (і це прямо вказано в Законі);
  • адмінакт має прийматися з дотриманням балансів між несприятливими наслідками для осіб і цілями, на які він спрямований. Зафіксовано - що повинні бути найменшими негативні наслідки для особи та публічних інтересів;
  • адмінорган, який порушує права особи, не чекаючи подання скарги чи пред’явлення позову має поновити такі права;
  • унормовано, що особа-учасник адмінпровадження має право знати про його початок, право на участь і на ознайомлення з матеріалами;
  • особа має право бути заслуханою адмінорганом, надавати пояснення/заперечення до прийняття акта;
  • зафіксовано право на відвід посадової особи адміноргану або члена колегіального адміноргану;
  • унормовано строк адмінпроцедури. Такий має бути не більше 30 днів після надходження заяви, а в разі проведення слухання- не більше 45 днів з дня реєстрації заяви адмінорганом - якщо законом не визначено інший;
  • адмінорган наділений правом офіційно засвідчувати справжність підпису особи, копію документа чи витягу, якщо це пов’язано з адмінпровадженням, крім випадків, виключності нотаріального засвідчення.

Згадайте новину: Президент Зеленський підписав закон про штрафи за порушення вивезення валюти за кордон - ЗУ № 6051

Поряд з тим, необхідно звернути увагу, що виконання результату адмінпроцедури (адмінакту) є обов’язковим і може забезпечуватись цим же органом, який його прийняв шляхом таких заходів впливу:

  • вчинення за рахунок зобов’язаного адресата адмінакта дій - іншою особою;
  • накладення грош.стягнення за невиконання адмінакта;
  • безпосередній вплив.

Так, зокрема, грош. стягнення (якщо неможливим є виконання дій за рахунок зобов'язаної особи) може полягати у винесенні постанови про накладення такого у розмірі (якщо інше не передбачено законом):

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст