Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВСУ від 16.03.2016 року у справі №308/264/14-а

Постанова ВСУ від 16.03.2016 року у справі №308/264/14-а

12.02.2017
Автор:
Просмотров : 377

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2016 року м. Київ

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

головуючого Гриціва М.І., суддів:Волкова О.Ф., Кривенди О.В., Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б., Терлецького О.О., за участю:

секретаря судового засідання Ключник А.Ю.,

представника позивача - ОСОБА_8, -

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_9 до управління Пенсійного фонду України у м. Ужгороді Закарпатської області (далі - управління ПФУ) про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

встановила:

У січні 2014 року ОСОБА_9 звернулася до суду з позовом до управління ПФУ про визнання недійсним протокольного рішення від 17 грудня 2013 року № 52 про відмову у призначенні їй пенсії за вислугу років з урахуванням спеціального стажу роботи, який дає право на отримання такої пенсії, - половини строку навчання в Чернігівському юридичному технікумі (далі - Технікум) у період з 1 вересня 1989 року по 26 червня 1992 року, половину часу навчання в Національній юридичній академії України імені Ярослава Мудрого (далі - Академія) у період з 1 вересня 1993 року по 12 січня 1997 року; час роботи на посадах у Вознесенському районному відділі соціального забезпечення (далі - відділ соцзабезпечення) з 10 квітня 1992 року по 5 серпня 1993 року та державній податковій адміністрації у Берегівському районі Закарпатської області, правонаступником якої є державна податкова інспекцію у Берегівському районі Закарпатської області (далі - ДПІ) з 13 січня 1997 року по 20 серпня 2001 року.

На обґрунтування позову послалася на те, що на день закінчення навчання в Технікумі цей заклад освіти відносився до вищих навчальних закладів, а посади у відділі соцзабезпечення, яку вона обіймала після закінчення Технікуму, та в ДПІ належать до посад державних службовців.

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області постановою від 17 лютого 2014 року позов задовольнив частково: зобов'язав управління ПФУ зарахувати до вислуги років ОСОБА_9 половину строку навчання в Технікумі - 1 рік 4 місяці 28 днів, половину строку навчання в Академії -

1 рік 8 місяців 6 днів, час роботи на посадах в ДПА з 13 січня 1997 року по

20 серпня 2001 року та провести перерахунок згідно з внесеними змінами. Рішення про зарахування половини строку навчання в Технікумі суд мотивував тим, що відповідно до статті 43 Закону Української PCP від 23 травня 1991 року № 1060-ХІІ «Про освіту» (далі - Закон № 1060-ХІІ) технікум (училище), коледж на час навчання заявниці в Технікумі відносились до вищих навчальних закладів.

Оскільки для зайняття посади у відділі соцзабезпечення достатньо середньо-спеціальної освіти, яку надає технікум, час роботи на посаді інспектора такого відділу не може зараховуватися як стаж роботи на посадах державних службовців, які займають особи з вищою юридичною освітою, що дає право на пенсію за вислугу років для прокурорів і слідчих прокуратури.

Із наведеним обґрунтуванням не погодився Львівський апеляційний адміністративний суд, який постановою від 9 жовтня 2014 року рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нову постанову - про задоволення позову.

Вищий адміністративний суд України постановою від 25 серпня 2015 року рішення судів попередніх інстанцій скасував та ухвалив нову постанову, якою зобов'язав управління ПФУ зарахувати ОСОБА_9 до вислуги років половину строку навчання в Академії у період з 1 вересня

1993 року по 12 січня 1997 року, стаж роботи в ДПІ з 13 січня

1997 року по 20 серпня 2001 року. У решті позовних вимог відмовив.

Зазначив, що навчання в Технікумі не зараховується до стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років, адже, незважаючи на те, що за законом цей заклад відносився до вищих навчальних закладів, він не належав до тих, після навчання в яких особа може працювати в органах прокуратури. Віднесення певного часу навчання в такому закладі освіти до спеціального стажу, що дає право на пенсію за вислугу років, суперечитиме суті та юридичній природі періоду службової (трудової) діяльності прокурорів чи слідчих прокуратури через те, що до нього може бути включений час, який не був роботою з особливими умовами з вимогами та характеристики до її виконавців, з яким закон пов'язує можливість призначення пенсії за вислугу років.

У своїй заяві ОСОБА_9 просить переглянути рішення суду касаційної інстанції з підстави неоднакового застосування цим судом статті 501 Закону України від 5 січня 1991 року № 1789-XII «Про прокуратуру» (далі - Закон № 1789-XII) та статті 43 Закону № 1060-XII у подібних правовідносинах.

На підтвердження неоднакового застосування зазначених норм посилається на ухвали Вищого адміністративного суду України від 28 березня 2013 року (справа № К/991/88573/11) і 9 жовтня 2014 року (справа № К/9991/56718/12), постанову цього ж суду від 17 липня 2014 року (справа № К/9991/27078/12). У цих справах суд зобов'язав зарахувати до спеціального стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років, час роботи на посаді старшого інспектора відділу соціального забезпечення районної ради народних депутатів з 7 серпня 1986 року по 1 жовтня 1989 року, а також певний час роботи на посадах державного нотаріуса та помічника голови районного суду (ухвала від 28 березня 2013 року у справі № К/991/88573/11); час роботи інспектором відділу та заступником завідувача районного відділу соціального забезпечення, а також на посадах в районних органах виконавчої влади (постанова від 17 липня 2014 року у справі № К/9991/27078/12); половину строку навчання в Сімферопольському юридичному технікумі з 24 серпня

1990 року по 1 липня 1992 року (ухвала від 9 жовтня 2014 року у справі № К/9991/56718/12).

В аспекті заявленого неоднакового правозастосування колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку про таке.

За частиною першою статті 46 Закону № 1789-XII прокурорами і слідчими можуть призначатися громадяни України, які мають вищу юридичну освіту, необхідні ділові і моральні якості.

Згідно з частиною першою статті 501 Закону № 1789-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку.

За частиною п'ятою цієї статті в редакції Закону України від 12 липня 2001 року № 2663-III «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» (далі - Закон № 2663-ІІІ) до 20-річного стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років, зараховується час роботи на прокурорських посадах, перелічених у статті 56 цього Закону, в тому числі у військовій прокуратурі, стажистами в органах прокуратури, слідчими, суддями, на посадах начальницького складу органів внутрішніх справ, офіцерських посадах Служби безпеки України, посадах державних службовців, які займають особи з вищою юридичною освітою, в науково-навчальних закладах Генеральної прокуратури України працівникам, яким присвоєно класні чини, на виборних посадах у державних органах, на посадах в інших організаціях, якщо працівники, що мають класні чини, були направлені туди, а потім повернулися в прокуратуру, строкова військова служба, половина строку навчання у вищих юридичних навчальних закладах <…>.

За нормативного та цільового підходу до розуміння зазначених норм право на пенсійне забезпечення за вислугу років мають громадяни України, які поряд з іншими підставами здобули і мають вищу юридичну освіту, пропрацювали на посадах прокурорів і слідчих встановлений для цього законом час або виконували роботу, співмірну з роботою на прокурорських посадах, чи займалися діяльністю, необхідною для того, щоб обійняти посаду прокурора чи слідчого, зокрема, навчалися у вищому юридичному навчальному закладі і здобули освіту, що за рівнем відповідає вищій юридичній освіті.

Поняття про те, що таке освіта, які її стандарти, структура, система, форми та рівні, які навчальні заклади за якими ознаками відносяться до вищих освітніх закладів дається в актах законодавства, що регулюють відносини у галузі навчання, виховання, професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст