П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
5 квітня 2016 року м. Київ
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:
головуючогоМаринченка В.Л.,суддів:Волкова О.Ф., Гриціва М.І., Коротких О.А., Кривенди О.В., Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б., Самсіна І.Л., Терлецького О.О., при секретарі судового засідання Шатило Р.П.,
за участю представника відповідача - Павловича Д.М., -
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «САНТЕКС-ВУД» (далі - Товариство) до державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (правонаступник державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві; далі - ДПІ) про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и л а:
У жовтні 2014 року Товариство звернулося до суду з позовом, у якому просило: визнати протиправними дії відповідача щодо зміни показників податкової звітності в інформаційній системі «Податковий блок» - «Підсистема автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» (далі - ІС «Податковий блок») на підставі акта від 29 липня 2014 року № 1696/26-59-22-08/38779902 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «САНТЕКС-ВУД» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 1 по 31 червня 2014 року» (далі - Акт); зобов'язати відновити показники податкової звітності Товариства за вказаний період.
На обґрунтування позову Товариство зазначило, що самостійна зміна відповідачем показників податкового кредиту та податкових зобов'язань в ІС «Податковий блок» на підставі Акта, без прийняття податкового повідомлення-рішення та без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) порушує його права та інтереси.
Запорізький окружний адміністративний суд постановою від 3 листопада 2014 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року, позов задовольнив.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 15 червня 2015 року у відкритті касаційного провадження відмовив.
Суди виходили з того, що оскільки перевірка Товариства не здійснювалася, а за наслідками зустрічної звірки хоча і було складено Акт, проте податкові повідомлення-рішення не приймалися і, відповідно, податкові зобов'язання не узгоджувалися, то самостійна зміна відповідачем задекларованих Товариством показників податкових зобов'язань і податкового кредиту в ІС «Податковий блок» порушує його права та законні інтереси.
У заяві про перегляд судових рішень Верховним Судом України ДПІ, посилаючись на неоднакове застосування касаційним судом одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах, просить скасувати усі рішення у справі та прийняти нове - про відмову у задоволенні позову.
На обґрунтування заяви ДПІ послалася на ухвали Вищого адміністративного суду України: від 8 квітня 2014 року (№ К/800/50509/13, К/800/50512/13), в якій касаційний суд зазначив, що самі акти не порушують права, свободи чи інтереси позивача, оскільки є різновидом податкової інформації, на підставі якої не може бути прийнято податкове повідомлення-рішення про визначення грошових зобов'язань; від 1 липня 2014 року (№ К/800/10128/14), в якій суд касаційної інстанції, погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову, вказав, що дії податкового органу щодо внесення до електронної бази даних «Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок» інформації, отриманої внаслідок проведення зустрічної звірки позивача, є лише службовою діяльністю працівників податкової інспекції на виконання своїх службових обов'язків по збиранню доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження господарських операцій, а отже, такі дії не створюють для суб'єкта господарювання жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для позивача обов'язкових юридичних наслідків, оскільки коригування даних податкових зобов'язань та кредиту не проводилися.
Заслухавши представника відповідача, перевіривши наведені у заяві доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що заява підлягає задоволенню з таких підстав.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, урегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК).
У пункті 61.1 статті 61 цього Кодексу визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК).
За правилами підпункту 71.1 статті 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
У пункті 74.1 статті 74 ПК зазначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Суди встановили, що ДПІ склала Акт, на підставі висновків якого податкові повідомлення-рішення не виносились, проте відповідач вніс додаткові дані до інформації про Товариство в ІС «Податковий блок».
Виходячи із системного тлумачення статей 71, 72, 74 ПК колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, яка надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постановах від 9 грудня 2014 року і 17 листопада 2015 року (№№ 21-511а14, 21-2944а15 відповідно).
Оскільки у справі, що розглядається, суди неправильно застосували норми матеріального права, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України скасовує всі рішення у справі та ухвалює нове - про відмову у задоволенні позову.
Ураховуючи наведене та керуючись статтями 241-243 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України
п о с т а н о в и л а:
Заяву державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві задовольнити.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 3 листопада 2014 року, ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року та Вищого адміністративного суду України від 15 червня 2015 року скасувати.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.