ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2025 року
м. Київ
справа №420/19263/24
адміністративне провадження № К/990/7026/25
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року (постановлене суддею-доповідачем Бойко О.Я.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2025 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Кравченка К.В., судді Джабурії О.В., судді Вербицької Н.В.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
1. У червні 2024 року ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулася до адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - Управління, відповідач, скаржник), в якому просила:
- визнати протиправними дії Управління щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2019, 2020, 2021 роки з урахуванням раніше виплачених сум.
- зобов`язати відповідача здійснити ОСОБА_1 з моменту переходу на пенсію за віком перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням раніше виплачених сум відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком, тобто за 2019, 2020, 2021 роки.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у випадку, коли особі було призначено пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 року №1788-XII (далі - Закон №1788-XII) за вислугу років, у подальшому, при призначенні (перерахунку) пенсії за віком відповідно до Закону №1058-IV, показник середньої заробітної плати має враховуватись за три календарні роки, що передують року призначення нового виду пенсії. Це зумовлено тим, що пенсія за віком є окремим видом пенсії, передбаченим іншим законом. Відтак, враховуючи, що позивачці призначено пенсію за віком після перебування на пенсії за вислугу років, відповідач зобов`язаний здійснити перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року призначення нового виду пенсії відповідно до Закону №1058-IV.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2025 року, позов задоволено.
4. Визнано протиправними дії Управління щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2019, 2020, 2021 роки з урахуванням раніше виплачених сум.
5. Зобов`язано Управління здійснити ОСОБА_1 з 20 червня 2022 року перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням раніше виплачених сум відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком, тобто за 2019, 2020, 2021 роки.
6. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що 20 червня 2022 року позивачку переведено з пенсії за вислугу років, призначеної згідно Закону № 1788-ХІІ, який передбачає інші підстави та порядок призначення пенсії, на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-IV. Таким чином, оскільки позивачка за призначенням пенсії за віком за Законом № 1058-IV звернулася вперше, у відповідача були наявні підстави для призначення їй пенсії із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням цього виду пенсії.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року та постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2025 року, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, Управління звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2025 року, а позов залишити без розгляду.
8. У касаційній скарзі Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області на обґрунтування підстави касаційного оскарження зазначено, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду України, викладених у постановах від 12 червня 2012 року у справі №21-187а12, від 26 червня 2012 року у справі №21-195а12, від 04 грудня 2012 року у справі №21-371а12, від 17 вересня 2013 року у справі №21-214а13, від 27 жовтня 2015 року у справі №21-4636а15, та постановах Верховного Суду від 20 березня 2018 року у справі №336/368/16-а, від 03 квітня 2018 року у справі №753/8128/16-а, від 24 квітня 2018 року у справі №185/1391/17, від 21 лютого 2020 року у справі №185/1389/17, від 27 березня 2020 року у справі №335/8983/17, від 17 травня 2021 року у справі №185/1473/17.
9. Верховний Суд в ухвалі від 15 квітня 2025 року про відкриття касаційного провадження вищенаведені доводи визнав необґрунтованими та відхилив.
10. Водночас на обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували положення статей 122, 123 КАС України та не врахували висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 31 березня 2021 року у справі №240/12017/19.
11. Так, відповідач вважає, що суди першої і апеляційної інстанцій дійшли помилкового висновку про наявність підстав для зобов`язати Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити ОСОБА_1 з 20 червня 2022 року перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням раніше виплачених сум, відповідно до статті 40 Закону №1058-IV із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком, тобто за 2019, 2020, 2021 роки.
12. На думку відповідача, пенсія є щомісячним періодичним платежем, а тому в будь-якому разі її розмір відомий позивачці. З дня отримання пенсійної виплати особою, якій призначена пенсія, вона вважається такою, що повинна була дізнатись про порушення своїх прав, свобод чи законних інтересів.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.