ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2015 року Справа № 920/336/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді:Добролюбової Т.В. (доповідач),суддівГоголь Т.Г., Швеця В.О.,розглянувши матеріали касаційної скарги наТовариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінату "Маяк" рішення Господарського суду Сумської області від 12.05.15 залишене в силі постановою Харківського апеляційного господарського суду від 28.07.15у справі№920/336/15 Господарського суду Сумської областіза позовомПрокурора Сумського району Сумської області в інтересах держави в особі Верхньосироватської сільської радидоТовариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінату "Маяк"провнесення змін до договору оренди земліРозпорядженням Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 28.10.15 для розгляду даної справи, сформовано колегію суддів у складі: головуючий - Добролюбова Т.В., судді - Гоголь Т.Г., Швець В.О.
За участю представників сторін:
від прокуратури: Клюге Л.М. - прок. ГПУ посв. №014652;
Представники позивача та відповідача у судове засідання не з'явилися, проте, належно повідомлені про час і місце розгляду касаційної скарги.
Прокурором Сумського району Сумської області в лютому 2015 року заявлений позов в інтересах держави в особі Верхньосироватської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбіната "Маяк", в якому прокурор просив внести зміни в укладений між Верхньосироватською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінатом "Маяк" договір оренди земельної ділянки від 05.01.09, а саме: пункт 5 зазначеного договору оренди викласти в наступній редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2141848,94 грн., починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни."; пункт 9 зазначеного договору оренди викласти в наступній редакції: "9. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі у розмірі 64255,47 грн. (шістдесят чотири тисячі двісті п'ятдесят п'ять гривень 47 копійок) за рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни". При цьому прокурор посилався на необхідність приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог чинного законодавства, у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки землі. Позов обґрунтовано приписами статей 19, 21, 23, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 288, 289 Податкового кодексу України, статей 632, 651 Цивільного кодексу України.
Рішенням Господарського суду Сумської області від 12.05.15, ухваленим суддею Котельницькою В.Л., позов задоволено. Внесено зміни в договір оренди землі від 05.01.09, укладений між Верхньосироватською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінатом "Маяк", зареєстрований у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру" при Держкомземі України від 02.03.09 за №040961300432, щодо земельної ділянки площею 1,8557 га, кадастровий номер 5924782900:01:006:0337, яка знаходиться за адресою: Сумська область, Сумський район, село Верхня Сироватка, викладено пункти договору в наступній редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2141848,94 грн., починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни". "9. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі у розмірі 64255,47 грн. (шістдесят чотири тисячі двісті п'ятдесят п'ять гривень 47 копійок) за рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки, починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни". Суд, беручи до уваги приписи статті 30 Закону України "Про оренду землі", статті 288 Податкового кодексу України, статей 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, дійшов висновку про наявність підстав для зміни договору в частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, оскільки розмір орендної плати за землю було змінено на законодавчому рівні.
Харківський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: Пелипенко Н.М. - головуючий, Івакіна В.О., Хачатарян В.С., постановою від 28.07.15, перевірене рішення у справі залишив без змін, а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.
Товариство з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Маяк" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Сумської області від 12.05.15, залишене в силі постановою Харківського апеляційного господарського суду від 28.07.15, скасувати та задовольнити клопотання відповідача про залишення позову без розгляду, а в разі відмови в задоволенні даного клопотання - прийняти нове рішення, яким відмовити у позові в повному обсязі. Скаржник посилаючись на приписи статті 54 Господарського процесуального кодексу України вважає, що місцевий господарський суд повинен був залишити позов без розгляду, оскільки суд не пересвідчився у повноваженнях прокурора, який в позовній заяві не вказав орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Скаржник вказує на те, що у прокурора відсутні правові підстави для звернення до суду в інтересах держави в особі Верхньосироватської сільської ради з позовною заявою про внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 05.01.09. Товариство наголошує, що всупереч приписам статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рішення Верхньосироватської сільської ради від 17.01.12 не було оприлюднене. Скаржник також зазначає, що спірним договором оренди землі не передбачено підстав для перегляду розміру орендної плати, у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому посилається на порушення судами приписів статті 19 Конституції України, статей 1, 2, 4, 71 Закону України «Про місцеве самоврядування», статті 627 Цивільного кодексу України.
Від прокуратури Сумського району Сумської області надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому прокуратура просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
Від Верхньосироватської сільської ради відзив судом не отримано. Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Добролюбової Т.В., та пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, переглянувши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування апеляційним судом приписів чинного законодавства, відзначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами норм матеріального і процесуального права. Судами попередніх інстанцій установлено, що 05.01.09 між Верхньосироватською сільською радою - орендодавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінатом "Маяк" - орендарем, укладений договір оренди землі, який зареєстрований у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України" про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.03.09 №040961300432. Згідно з умовами вказаного договору оренди землі, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування строком на 10 років земельні ділянки сільськогосподарського призначення, під господарськими будівлями і дворами, загальною площею 1,8557 га, які знаходиться у селі Верхня Сироватка Сумського району Сумської області. В пункті 5 договору оренди землі від 05.01.09 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 434 614,22 грн. Згідно з пунктами 9, 11 зазначеного договору, орендна плата вноситься орендарем на рахунок орендодавця щомісячно рівними частинами до 30 числа звітного місяця та складає 8 692,28 грн за рік, що є 2% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. В пункті 13 договору сторони встановили обов'язок щодо перегляду розміру орендної плати за землю у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, та в інших випадках, передбачених законом. Відповідно до пункту 34 договору, зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку. Судами також установлено, що рішенням 17 сесії 6 скликання Верхньосироватської сільської ради від 17.01.12 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області, якою визначено новий розмір нормативної грошової оцінки земель Верхньосироватської сільської ради. Судами установлено і те, що зазначене рішення набрало чинності з 01.02.12. На виконання рішення 17 сесії 6 скликання Верхньосироватської сільської ради від 17.01.12 та враховуючи, що нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для перегляду розміру орендної плати, з метою приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства, позивачем направлено на адресу відповідача лист від 02.07.14 №2-27/854 щодо необхідності укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 05.01.09 та надіслано проект додаткової угоди. Відповідач листом від 21.08.14 №210 надіслав позивачеві свій проект додаткової угоди до договору, з визначенням орендної плати на рівні 3% від діючої до 01.02.12 нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини. Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору. Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Статтею 654 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту. Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Частиною 1 статті 13 Конституції України закріплено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону. Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата. Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Як установлено судами попередніх інстанцій, і це підтверджується матеріалами справи, сторони в договорі оренди земельної ділянки передбачили можливість внесення змін до договору, зокрема в пунктах 13 та 34, а оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати визначена підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Водночас, суди дослідили умови запропонованої до укладення позивачем додаткової угоди та розмір орендної плати і визнали їх такими, що відповідають вимогам законодавства. Таким чином, висновок судів попередніх інстанцій про наявність підстав для задоволення позову щодо внесення змін до договору оренди в частині зміни розміру орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування ґрунтується на укладеному між сторонами договорі та вимогах закону. Щодо доводу скаржника про те, що у прокурора відсутні правові підстави для звернення до суду в інтересах держави в особі Верхньосироватської сільської ради з відповідним позовом, то вони визнаються судом неспроможними з огляду на наступне. У відповідності до пункту 2 статті 121 Конституції України, на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді, у випадках, визначених законом. Згідно з приписами статті 36-1 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві. У Рішенні Конституційного Суду України від 08.04.99 № 3-рп/99 визначено, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява є підставою для порушення справи в господарському суді. Відповідно до пункту 2 резолютивної частини зазначеного Рішення Конституційного Суду України, під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади. Відповідні повноваження органу місцевого самоврядування визначаються з огляду на вимоги Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Частиною 1 статті 62 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що Держава фінансово підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Вона гарантує органам місцевого самоврядування доходну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб. У випадках, коли доходи від закріплених за місцевими бюджетами загальнодержавних податків та зборів перевищують мінімальний розмір місцевого бюджету, держава вилучає із місцевого бюджету до державного бюджету частину надлишку в порядку, встановленому Бюджетним кодексом України. Зі змісту статті 14 Конституції України убачається, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад входить вирішення питань регулювання земельних відносин. Відповідно до вимог частини 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Встановлення орендної плати також відноситься до компетенції органу місцевого самоврядування та має бути виражене в рішенні про надання земельної ділянки в оренду. Подальша зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в судовому порядку. З аналізу норм статті 13 Закону України "Про оренду землі" та статті 288 Податкового кодексу України убачається, що основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем -Верхньосироватською сільською радою, орендної плати у розмірі, не меншому, ніж встановлено законодавством. Інтереси держави у даному випадку полягають в необхідності приведення договору оренди земельної ділянки до вимог законодавства з метою отримання орендної плати у розмірі, встановленому законодавством. На підставі зазначеного та враховуючи, що інтереси Верхньосироватської сільської ради та інтереси держави полягають у необхідності приведення договору оренди до вимог законодавства з метою отримання орендної плати за земельну ділянку в належному розмірі, Верхньосироватська сільська рада є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, тому колегія суддів погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій про відмову у задоволенні клопотання відповідача про залишення позовної заяви прокурора без розгляду на підставі пункту 1 частини 1 статті 81 Господарського процесуального кодексу України. Інші доводи скаржника також не знайшли свого підтвердження матеріалами справи, не спростовують установленого судами та ґрунтуються на переоцінці доказів, яка за приписами статті 1117 Господарського процесуального кодексу України знаходиться поза межами компетенції суду касаційної інстанції. Відтак, підстав для скасування постанови суду апеляційної інстанції та задоволення касаційної скарги не вбачається. Витрати за розгляд касаційної скарги покладаються на скаржника.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 1115, 1117, 1118, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 28.07.15 у справі №920/336/15 залишити без змін.
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінату "Маяк" залишити без задоволення.
Головуючий суддя Т.Добролюбова
Судді Т.Гоголь
В.Швець
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.