ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2017 року Справа № 904/7428/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівПоляк О.І., Яценко О.В.,розглянувши касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Структурний підрозділ "Криворізька дирекція залізничних перевезень"на постанову від 12.04.2017 Дніпропетровського апеляційного господарського судуу справі№904/7428/16 господарського суду Дніпропетровської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця"до Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг"простягнення плати за зберігання вантажу у сумі 158998,08 грн.
За участю представників сторін:
Від позивача - Григоріва О.Ю. (дов. від 17.05.17)
Від відповідача - Сінюхіна І.В. (дов. від 12.10.16)
У зв'язку з перебуванням судді Бакуліної С.В. у відпустці, справа слухається колегією суддів у складі: головуючий - Ходаківська І.П., судді - Поляк О.І., Яценко О.В. (протокол автоматичної зміни складу колегії суддів від 18.09.2017).
ВСТАНОВИЛА:
ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" про стягнення 405 513,96 грн. - плати за зберігання вантажу.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 14.11.2016 (суддя Ліпинський О.В.) позов задоволено, стягнуто з ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" збір за зберігання вантажу у сумі 158998,08 грн. та витрати зі сплати судового збору у сумі 2384,97 грн. Рішення мотивоване доведеністю належними доказами того факту, що затримка вагонів на станції підходу до станції призначення відбулася через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", у зв'язку з неприйняттям вагонів вантажовласником, що свідчить про правомірність нарахування позивачем відповідачу плати за зберігання вантажу.
Постановою колегії суддів Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 12.04.2017 у складі: Паруснікова Ю.Б., Верхогляд Т.А., Коваль Л.А. рішення господарського суду Дніпропетровської області скасовано, прийнято нове рішення, яким в позові відмовлено з посиланням на пропуск позивачем строку позовної давності.
ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, рішення господарського суду першої інстанції залишити без змін. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судом апеляційної інстанції норм чинного законодавства, зокрема, ст.ст.256, 257, 258, 261 Цивільного кодексу України, ст. 315 Господарського кодексу України.
ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" у відзиві просить постанову апеляційної інстанції залишити без змін.
Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 02.01.2008 між ДП "Придніпровська залізниця" та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" укладено договір про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані послуги № ПР/ДН-2-07/138/1808/НЮп.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на базі державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту, які реорганізуються шляхом злиття", 21.10.2015 проведено державну реєстрацію ПАТ "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815). ПАТ "Українська залізниця" розпочала свою фінансово-господарську діяльність з 01.12.2015. Згідно зі ст.2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та ч.2 загальних положень Статуту ПАТ "Українська залізниця", усі права та обов'язки ДП "Придніпровська залізниця" переходять до правонаступника - ПАТ "Українська залізниця".
Додатковою угодою № 35/32 від 20.01.2016 до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані послуги № ПР/ДН-2-07/138/1808/НЮп, стороною по договору (замість ДП "Придніпровська залізниця") визначено ПАТ "Українська залізниця".
Предметом договору є надання залізницею вантажовласнику (відповідачу) послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів, та проведення розрахунків за ці послуги (п. 1.1 договору).
Відповідно до п. 2.1. договору, вантажовласник зобов'язується пред'являти залізниці у визначені терміни місячні плани перевезень у електронному вигляді, при цьому оригінали заявок, оформлені на бланках ГУ-12 (ГУ-12К) та заявки на подачу вагонів (контейнерів) надавати згідно Правил перевезень вантажів. Здійснювати навантаження (вивантаження) вантажів, що відправляються ним або прибувають на його адресу.
Залізниця зобов'язується приймати до перевезення та видавати вантажі вантажовласника, подавати під навантаження вагони (контейнери) згідно із затвердженими планами і заявками та надавати вантажовласнику додаткові послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, в тому числі за вільними тарифами, перелік яких зазначається в додатку до цього договору (п. 2.2 договору).
Для проведення розрахунків і обліку сплачених грошових коштів залізниця відкриває для вантажовласника особовий рахунок з присвоєнням коду платника № 7848688 і коду вантажовідправника (вантажоодержувача) № 3437 (п. 2.3 договору).
У міру виконання перевезень та надання послуг залізниця списує відповідні суми грошових коштів (провізну плату, додаткові збори, плату за користування вагонами і контейнерами, штрафи), крім спірних, з особового рахунку вантажовласника на підставі оформлених установленим порядком перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами) і т. ін. (п. 3.2 договору).
Договір укладено строком на 1 рік і вступає в дію з моменту підписання його обома сторонами. Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір продовжує діяти до надходження такої пропозиції зі здійсненням всіх розрахунків за виконані залізничні перевезення та надані додаткові послуги (п. 8.4 договору).
Судами встановлено, що 05.02.16 на адресу відповідача прибув поїзд у складі 51 вагонів з вантажем "вапняк для флюсування" та "доломіт вогкий металургійний". В перевізних документах станцією призначення було вказано станцію Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці.
У зв'язку з тим, що у цей час колії станції призначення Кривий Ріг-Головний були зайняті іншими поїздами, що прибули на адресу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" і простоювали в очікуванні прийняття їх відповідачем на свою під'їзну колію. 05.02.2016 о 11:40 год було видано наказ № 178 про затримку спірних вагонів на підходах до станції призначення, а саме на станції Красний Шахтар Придніпровської залізниці.
На виконання наказу на станції Красний Шахтар було складено акт про затримку вагонів № 9 від 05.02.2016 і об 11 год 50 хв того ж дня було передано повідомлення про затримку вагонів на станцію призначення та до інформаційно-обчислювального центру залізниці.
Станція призначення Кривий Ріг-Головний проінформувала відповідача про затримку вагонів з його вини, передавши йому 05.02.2016 о 12 год 00 хв по телефону № 93-418 зміст зазначеного повідомлення. Повідомлення по телефону прийняв диспетчер по вагонам магістрального транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" ОСОБА_10
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.